رویکرد مجلس به برجام مثبت است

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۵۱۱۶۳ سرخط اخبار

اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص فضای کنونی بهارستان حاکی از این است که اگرچه انتقادهایی می شود اما باید منتظر تائید برجم بود.

بعد از سالها مذاکره هسته ای با غرب طی یک ماراتن دوساله در دولت یازدهم دیپلمات های ایرانی و اعضای 1+5 به توافق رسیدند. حالا این توافق در مرحله ای است که باید در ایران و آمریکا تصویب شود. از یک سوی تندروهای آمریکا همه توان خود را به کار گرفته اند تا این توافق بین المللی را به شکست بکشانند و از یک سو مخالفان توافق و دولت در ایران از مواضع قبلی خود کوتاه نمی آیند.

منافع جناحی و حزبی نیز در این وادی بی اثر نیست و جریان رقیب دولت در هر دو کشور نگران از آنکه توافق صورت گرفته در انتخابات آتی و تقسیم بندی ها سیاسی کشورش به نفع رقیب باشد؛ وارد عمل شده و از هیچ تلاشی برای ناکام گذاشتن آن کوتاهی نمی کند.

در ایران نیز بسیاری از رسانه های مخالف دولت همچنان بر طبل مخالفت می کوبند.

این در حالی است که همه چشم ها به مجلس است تا در آخرین ماه های فعالیت خود با تصمیم گیری در خصوص متن برجام چهره این مجلس را بیش از هر وقت دیگر به نمایش گذارد. اگرچه مخالفان در تلاش اند اما به نظر می رسد که مجلس اصولگرا قصد ندارد در این خصوص از دریچه منافع حزبی و جناحی بنگرد و بیش از هر چیز بر منافع ملی نظر دارد.

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش فرارو که مجلس با متن برجام چطور مواجه خواهد شد و پیش بینی فعلی بر اساس فضای مجلس چیست؟ گفت: پیش بینی نظر مجلس در خصوص برجام کار سختی است اما من فکر می کنم که به طورکلی رویکرد مجلس مثبت است.

وی افزود: بااین حال باید بررسی ها صورت گیرد و مشخص شود که نقش این توافق در منافع ملی، تقسیم بندی ها در سیاست داخلی، اثر بر انتخابات بعدی، ارتباط با آمریکا و ... چیست.

نماینده اردستان همچنین گفت: به نظر من اگر به مجلس بیاید با رویکرد مثبت مواجه می شود اما اینکه در خصوص ارسال آن به مجلس اماواگر می آورند و یا هنوز تصویب نشده آن را فتح الفتوح می خوانند و ... موجب می شود که مخالفان هم موضع گیری کنند.

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت وگو با فرارو در این خصوص گفت: دوستان در مجلس نظرات مختلفی دارند اما درمجموع روی این که برجام می تواند به نفع منافع ملی کشور باشد اتفاق نظر دارند.

نماینده شهریار افزود: اعضای کمیسیون مشترک که مسئول بررسی این متن است احتمالاً طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه مشخص شده و نتیجه بررسی های آنها در صحن علنی طرح و به رأی گذاشته خواهد شد.

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی نیز بابیان این که رویکرد مجلس نسبت به برجم مثبت است، به فرارو گفت: جلسه ای که با اعضای کمیسیون امنیت ملی، آقای عراقچی و قاطبه نمایندگان گروه های مختلف داشتیم چند نکته داشت و نشان داد که نگاه کلی مثبت و مبتنی بر منافع ملی است.

وی در خصوص نکات جلسه مورداشاره گفت: نخست اینکه موضوع برجم به گونه ای است که مداخلات اشخاص در آن تعیین کننده نیست چون منافع ملی این طور ایجاب می کند.

نماینده لاهیجان افزود: رفتار ایران یک رفتاری عکس العملی به رفتار غرب، سازمان ملل و خصوصاً کنگره خواهد بود.

به گفته وی مسئله دیگر این است که باید پذیریم که دستاوردهایی در این توافق داشته ایم. شاید مسائل خارج از هسته ای هنوز باقی باشد اما در بخش هسته ای با شرایطی قبلی امکان ادامه کار را نداشتیم.

ندیمی همچنین تأکید کرد: دولت باید لایحه خود را ارائه کند و بحث ها در مجلس به محتوای آن مربوط نمی شود بلکه بیشتر به روش ها می پردازد.

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه وبودجه نیز در گفت وگو با فرارو رویکرد مجلس را نسبت به متن برجام مثبت ارزیابی کرد و گفت: بااین وجود انتقاداتی نیز وجود دارد که اغلب در خصوص شرایط و موضوعات آینده طرح می شود.

نماینده مسجدسلیمان افزود: نکته قابل توجه این است نگاه مجلس برخلاف مواقعی که احساسی است مبتنی بر تأمین منافع ملی است. با این حال باید منتظر ماند و دید که در جریان بررسی ها چه مسائلی طرح می شود.

وی همچنین گفت: کمیسیون مشترک از هفته آینده بررسی خود را شروع می کند و نتیجه کار به صحن خواهد آمد. اکنون در این مرحله نگاه به کلیات برجام مثبت است.

اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص فضای کنونی بهارستان حاکی از این است که اگرچه انتقادهایی می شود اما باید منتظر تائید برجام بود. روشن است که در این میان نظر نهایی کنگره آمریکا نیز اثرگذار است و باید امیدوار بود که آمریکایی ها نیز این توافق بین المللی را به رسمیت شناسند.


نظر شما :