هفته آینده قرار داد اس 300 امضا می‌شود

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۲:۱۹ کد : ۱۹۵۱۱۴۴ سرخط اخبار

وزیر دفاع و نیروهای مسلح اعلام کرد که هفته آینده قرار داد اس 300 در روسیه امضاء و پس از آن در فاصله زمانی کوتاهی این سامانه در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

به گزارش فرارو، سردار حسین دهقان در نشست خبری که به مناسبت 31 مرداد روز صنعت دفاعی و هفته دولت برگزار شد این خبر را اعلام کرد.

وی  گفت: «در قرارداد جدید که طی این هفته تا هفته آینده امضا خواهد شد یک گردان از این سامانه به قرارداد قبلی اضافه می شود و تمام تغییرات تکنولوژی در سامانه جدید اعمال شده و اس-300 به روز شده تحویل ایران داده می شود. بحث های زمان بندی و قرارداد نیز تنظیم شده و قرارداد به مرحله اجرا رسیده است. هفته آینده هم برای امضای قرارداد به روسیه خواهیم رفت و هیچ منعی برای اجرای قرارداد وجود ندارد.»

وزیر دفاع افزود: «در واقع از طرف ایران و روسیه این قرارداد آغاز شده و آنها در حال تهیه این سامانه هستند تا در فاصله کوتاهی پس از امضای قرارداد این سامانه تحویل ایران داده شود.»

در چند ماه اخیر رفت و آمدهای مقامات نظامی ایران برای حل مسئله اس300 به روسیه افزایش یافته بود.

فروردین ماه سال جاری  ولادیمیر پوتین در فرمانی تعلیق فروش سامانه اس300 را به ایران لغو کرد. با این اقدام تمامی محدودیت هایی که در سال ۲۰۱۰ تحت فشار غرب علیه تحویل اس۳۰۰ به ایران وضع شده بوده برداشته شد.

این اقدام پیش از توافق اتمی ایران و غرب صورت گرفت اما با توافق اتمی و لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران فضا برای اجرای تعهد فروش موشک اس 300 برای روسیه فراهم شد.

خرداد ماه سال جاری شرکت «آلماز-آنتی»، تولیدکننده دولتی سلاح در روسیه،  اعلام کرد که تمامی محدودیت های سیاسی از پیش پای تحویل سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰ به ایران برداشته شده و در صورت توافق تجاری، فروش این تسلیحات به ایران انجام خواهد شد.

یان نوویکوف مدیر این شرکت  در این باره گفت: «هر زمان که قرارداد امضا شود این سامانه را تحویل می دهیم، از جمله به ایران.»

موشک ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته ای تغییراتی ایجاد کند.

هر چند ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را با روسیه امضا کرد، مسکو پس از به تعویق انداختن چندین باره تحویل این سامانه، اواسط مهرماه سال ۸۹ اعلام کرد در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سیستم پدافند هوایی به ایران خودداری می کند.

در این مدت، آمریکا، اسرائیل، کانادا و فرانسه، از کشورهایی بودند که درباره تحویل دادن این سیستم به روسیه هشدار دادند.


نظر شما :