واشنگتن هیچ تعهدی به رهبران عرب نداد

حرف های تلخ اوباما برای اعراب حاضر در کمپ دیوید

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۷۷۱۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اظهارات اوباما درباره مشکلات داخلی کشورهای عربی و عدم تمایلش برای دخالت نظامی در سوریه، همچنین انتقاد او از حمله عربستان و متحدانش به یمن باعث ناراحتی رهبران عرب در نشست کمپ دیوید شد.
حرف های تلخ اوباما برای اعراب حاضر در کمپ دیوید

دیپلماسی ایرانی: نشست کمپ دیوید به میزبانی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و میهمانی سران عرب کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نه تنها بی نتیجه پایان یافت بلکه به گفته برخی رسانه های عربی سران عرب در آن احساس اهانت کردند و از آن ناخرسند خارج شدند. به گونه ای که آن طور که شبکه الحره امریکا گزارش داد باراک اوباما بار دیگر اظهارات سابق خود را در مورد مشروعیت حکومت عربی مطرح کرد و در پاسخ به ناراحتی اعراب که به او گفتند ما از امریکا در برابر نفوذ ایران در منطقه حمایت کتبی می خواهیم، گفت: «ما از بابت ایران نگرانیم. ما با بسیاری از رفتارهای ایران در منطقه مشکل داریم اما این همه چیز نیست. اگر چه کارهای ایران می تواند امنیت کشورهای عربی را تهدید کند اما آن چه بیش از همه برای کشورهای عربی تهدید است، عدم مشروعیت و مشکلات داخلی حکومت های عربی است که سبب شده افراطگرایی در جهان عرب سنی افزایش یابد و مردم آنها به سمت افراط متمایل شوند.»

شبکه الحره همچنین گزارش می دهد که فقط این مساله باعث نگرانی میهمانان عرب نشد. وقتی که نوبت به سوریه رسید، اوباما گفت که ما در حال حاضر هیچ لزومی برای دخالت در سوریه نمی بینیم و امریکا نمی تواند شخصا برای حمله نظامی به سوریه نیروی نظامی بفرستد و اقدام نظامی کند. در این جا یکی از رهبران عرب می گوید اما شما گفته بودید که اگر بشار اسد از خط قرمز ما عبور کند، با او برخورد می کنیم. خط قرمز شما استفاده از سلاح شیمیایی بود. اما ما دیدیم حکومت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرد و شما هیچ کار نکردید. اوباما پاسخ می دهد، اولا باید بگویم ما به گزارش هایی که دستگاه های عربی در اختیار ما گذاشتند، نتوانستیم چندان اعتماد کنیم. گزارش هایی که کارشناسان ما تهیه کردند با آن چه شما تهیه کرده بودید تفاوت داشت. بر اساس گزارش های ما هیچ سندی که ثابت کند ارتش سوریه اقدام به استفاده از سلاح شیمایی کرده باشد در دست نبود. بنابراین ما نتوانستیم در این زمینه کاری انجام دهیم. به اعتقاد ما در مورد سلاح های شیمیایی سوریه ما توانستیم بهترین و کم هزینه ترین کار ممکن را انجام دهیم. ثانیا ما در حال حاضر همکاری های خوبی با ترکیه و عربستان بر سر سوریه داریم. اما همچنان اعتقاد داریم که استفاده گزینه مستقیم نظامی اقدام مناسبی نیست.

اظهارات اوباما در مورد سوریه باز هم به مذاق میهمانان عربش خوش نیامد. به ویژه که هم زمان، وزیر دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که کار آموزش نیروهای مخالف سوری با هماهنگی امریکا در قالب برنامه مشترک به تعویق افتاده است. او حتی زمان انجام این کار را اعلام نکرد تا اعراب باز هم بیشتر نسبت به نیت امریکا در مورد سوریه تردید داشته باشند.

در مورد بحران یمن نیز در این نشست صحبت شد. اوباما به اعراب گفت ما با دخالت نظامی در یمن بدون هماهنگی و برنامه ریزی قبلی مخالفیم. این مساله ای است که اتفاقا همه در امریکا بر آن اتفاق نظر دارند. در حال حاضر نیز اصرار داریم که بر راه حل دیپلماسی کار شود و جنگ فورا متوقف شود. ما نسبت به عملکرد ایران در مورد یمن انتقاد داریم و فشارهای لازم را نیز به ایران می آوریم که رفتار خود را در قبال یمن تغییر دهد اما در عین حال گزینه نظامی را نیز قابل قبول نمی دانیم.

در همین رابطه جان مک کین، سناتور جمهوریخواه منتقد اوباما نیز گفت: «ما معتقدیم رفتار و سیاست خارجی اشتباه باراک اوباما سبب شد تا کار به این جا بکشد. اعراب خلیج فارس متحد ما هستند اما آنها در حال حاضر نگران نزدیکی امریکا و ایران هستند و گمان می کنند که رئیس جمهوری امریکا به صرف رسیدن به توافق هسته ای حاضر شده است آنها را رها کند. برای همین از آینده خود نگرانند. در حالی که رئیس جمهوری امریکا باید تلاش بیشتری برای اطمینان دادن به آنها صرف کند. این بی اعتمادی سبب شده است تا اعراب به ویژه عربستان سعودی اقدام به حمله نظامی به یمن کنند بدون این که ما را در جریان بگذارند و با ما هماهنگ کنند. رفتارهای اعراب از جانب ما مردود است اما عامل اتخاذ چنین رفتارهایی را سیاست های غلط باراک اوباما می دانیم.»

در همین رابطه حکم امهز، روزنامه نگار عراقی در تحلیل نشست کمپ دیوید گفت: «اوباما به گونه ای با مقامات شورای همکاری خلیج فارس برخورد کرد گویی که آنها هیچ چیز درباره اصول دیپلماتیک و واقعیت های دنیای جدید نمی دانند. حتی شیوه دست دادن اوباما با آنها در برابر دوربین ها نیز به شکلی بود که میهمانان عرب احساس تحقیر کردند و مجبور شدند به گونه ای برخورد کنند گویی که نمی دانند باید در برابر دوربین ها چه کنند.»

وی در ادامه گفت: «برخی از کارکنان کاخ سفید به گونه ای با میهمانان عرب برخورد کردند انگار که آنها پیرمردهای از کار افتاده یا کودکان مهد کودک هستند. همه اینها برای این بود که به آنها گوشزد کنند در دنیایی که حکومت ها به دنبال مشروعیت هستند حکومت های شما مشروعیت ندارند.»

امهز در پایان گفت: «این نشست هیچ نتیجه ای برای اعراب به دنبال نداشت. آنها حتی یک برگه مکتوب امضا شده از طرف امریکایی که نشان دهد امریکا به امنیت آنها پایبند است دریافت نکردند و در مورد ایران نیز به آنها گفته شد بهتر است با ایران وارد مذاکره شوند، ایران کشور قدرتمندی در خاورمیانه است که می تواند طرفی مهم در منطقه باشد و باید به فکر تعامل با آن باشند. به ویژه که ایران کشور همسایه شما است.»

در همین رابطه مارتین جوستین، خبرنگار کولومبیا ژورنالیسم ریویو در گفت و گو با شبکه الحره امریکا گفت: «در این نشست به رهبران عرب گفته شد اگر چه ما با ایران مشکل داریم و آن را کشوری سرسخت در تعاملات جهانی می دانیم و به ویژه در موضوع هسته ای تمام تلاش خود را می کنیم که از دستیابی آن به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم اما کشورهای عربی باید بپذیرند که ایران کشور قدرتمندی است که تعامل با آن گریزناپذیر است.»

رهبران عرب درباره فروش سامانه های موشکی اس 300 به ایران از سوی روسیه نیز ابراز نگرانی کردند اما طرف امریکایی بار دیگر تاکید کرد، فروش اس – 300 به ایران توسط روسیه کاملا قانونی است و امریکا نمی تواند جلوی آن را بگیرد. حتی اوباما حاضر نشد به عربستان تضمین دهد که جنگنده های اف – 35 را که این کشور از امریکا در برابر آن چه تهدید ایران توصیف می کند، خواسته است، بدهد. پنتاگون در این باره اعلام کرده است که هنوز مجوزهای لازم برای فروش این نوع جنگنده ها به عربستان صادر نشده است. در عین حال گفته می شود اسرائیل به شدت با فروش این نوع جنگنده به عربستان مخالفت کرده است. امریکا همچنین هیچ تضمینی برای استقرار سپر دفاع موشکی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ارائه نداده و بر خلاف آن چه گفته شده بود، هیچ قراردادی برای دادن سلاح های بیشتر به اعراب نبسته است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: باراک اوباما نشست کمپ دیوید امریکا و عربستان


نظر شما :