اشتباهات واشنگتن تمامی ندارد

تلاش امریکا برای تجزیه عراق در برابر دیدگان اعراب

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۴۷۴۴۷ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد در الاهرام می نویسد: هدف واشنگتن کاملا روشن است، نابودی عراق به مثابه یک قدرت عربی که می تواند با هیمنه و قدرت اسرائیل مبارزه کند و سرنوشت دیگری مغایر با آن چه امریکا و صهیونیست ها می خواهند، به وجود آورد!
تلاش امریکا برای تجزیه عراق در برابر دیدگان اعراب

دیپلماسی ایرانی: به جای این که واشنگتن برخی اشتباهات کشنده خود را در عراق تصحیح کند، اکنون می رود تا اشتباهی بسیار خطرناک را مرتکب شود، پافشاری اش به مسلح کردن پیشمرگ های کرد تا تمهیداتی فراهم شود که واشنگتن بتواند کردستان عراق را مستقل اعلام کند، اشتباهی غیر قابل بازگشت است!

جنگ امریکا علیه عراق این کشور را به همراه ارتش و امنیت و حکومت و همه ابزارهای دولت مرکزی در بغداد نابود کرد تا به این ترتیب عراق به صحنه ای برای شورش و آشوبی بدل شود که از ابتدای حمله امریکا به این کشور تا کنون جان نزدیک به یک میلیون نفر، مطابق با ارزیابی های جامعه محترم امریکایی!، گرفته شود. به رغم این که واشنگتن وعده داده بود که حکومتی واحد در عراق به روی کار آورد که حقوق سنیان و شیعیان و کردها در یک دولت یکپارچه به رسمیت شناخته شود و همگی به طور مساوی از حقوق شهروندی برخوردار باشند، ایالات متحده به شکل بی سابقه ای به سمت یکی از طوایف عراق متمایل شد تا بی طرفی اش در این کشور کاملا از بین برود! این تظاهر به دوستی به طایفه ای خاص سبب شد وجهه عربی عراق کاملا نابود شود و کاری کند رسما بعد از خروج نیروهای امریکایی از عراق این کشور به طور کامل به کنترل ایران در آید! هدف واشنگتن کاملا روشن است، نابودی عراق به مثابه یک قدرت عربی که می تواند با هیمنه و قدرت اسرائیل مبارزه کند و سرنوشت دیگری مغایر با آن چه امریکا و صهیونیست ها می خواهند، به وجود آورد!

با کمال تاسف اکنون نیز واشنگتن گامی دیگر برداشته و با جسارت بیشتر می خواهد کردستان را بی توجه به دولت مرکزی در بغداد مسلح کند و برای آن سلاح بفرستد، اصلا هم مخفی نمی کند که می خواهد کشور مستقل کردستان را به رسمیت بشناسد، برای این که در این صورت می تواند دو پایگاه بزرگ نظامی خود در شمال عراق را با موافقت کردها به اجاره خود در آورد، مساله ای که می تواند بیش از پیش تجزیه و فروپاشی عراق را سرعت ببخشید به خصوص که واشنگتن مانعی نمی بیند مطابق با همین رویه عشایر سنی در استان های دیالی و صلاح الدین و رمادی را به دور از اراده دولت مرکزی در بغداد مسلح کند.

نمی توانم بفهمم دلیل اقدام به این کار در این برهه زمانی خطرناک آن هم قبل از آن که شهر موصل از کنترل داعش آزاد شود، برای چیست. این صحیح است که پیشمرگ در صورت دستیابی به سلاح های امریکایی قدرتمندتر خواهد شد، اما هم زمان عراق شمال کردنشین خود را هم از دست خواهد داد، و حتی شاید به سه کشور کوچک تقسیم شود، کشوری شیعی در جنوب، دیگری عشایر سنی در وسط که از همه فقیرتر و کم درآمدتر خواهد بود و سوم کشور کردی در شمال!

می توانیم حدس بزنیم که جزئی از مسئولیت این سرنوشت شوم بر دوش شیعیان عراق خواهد بود که امریکایی ها می خواهند اراده خود و صهیونیست ها را بدون مشورت و جلب نظرشان بر آنها تحمیل کنند، شاید به همین دلیل است که مرجع عالی شیعیان عراق، آیت الله سید علی سیستانی جدایی کردستان از عراق به عنوان یک کشور را رد می کند کما این که ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق نیز اتخاذ چنین رویکردی را در قبال عشایر سنی در مرکز عراق رد کرده است. متاسفانه اعرابی که تا بیخ در مشکلات یمن خود را غرق کرده اند، چاره ای جز پذیرفتن واقعیت جدید را ندارند و مجبورند نظاره گر فروپاشی عراق در برابر دیدگان خود باشند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حمله امریکا به عراق تجزیه عراق


نظر شما :