اوباما با کنگره ناراضی چه می‌کند؟

جزئیات جدید از لغو تحریم‌های ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۷۳۱۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
اوباما قصد دارد پس از موافقت ایران با قسمت‌های اولیه توافق و در صورت مخالفت کنگره با لغو تحریم‌ها در دوره ریاست جمهوری وی، از قدرت اجرایی‌اش برای تعلیق تحریم های نفتی، بانکی و تجاری علیه ایران استفاده کند.
جزئیات جدید از لغو تحریم‌های ایران

دیپلماسی ایرانی: مقامات ارشد دولت اوباما جزئیات جدیدی از چگونگی لغو تحریم های ایران منتشر کرده اند. به همین دلیل برخی از کارشناسان هم وجود دارند که ادعای دولت در زمینه حفظ تحریم ها را باور نمی کنند. جک لو، وزیر خزانه داری و جو بایدن، معاون رئیس جمهور در سخنرانی هایی که هفته گذشته در موسسه واشینگتن برای خاور نزدیک داشتند، جزئیات جدیدی درباره پایان یافتن اکثر تحریم های ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای را اعلام کردند.  

این مقامات همچنین به این نکته اشاره کردند که در صورت تخلف ایران، بیشتر تحریم ها از جمله تحریم های چندجانبه دوباره اعمال خواهند شد. آنها همچنین این نکته را هم اضافه کردند که اعطای دهها میلیارد دلار از دارایی های ایران به این کشور موجب نخواهد شد تا آنها این پول ها را در زمینه تروریسم و دیگر اقدامات بدکارانه هزینه کنند.

لو چهارشنبه گذشته در جلسه ای خصوصی که با اعضای موسسه واشینگتن داشت، گفت که رئیس جمهور اوباما قصد دارد پس از موافقت ایران با قسمت های اولیه توافق و در صورت مخالفت کنگره با لغو تحریم ها در دوره ریاست جمهوری وی، از قدرت اجرایی اش برای تعلیق تحریم های نفتی، بانکی و تجاری علیه ایران استفاده کند.

لو می گوید: «تنها پس از چند سال عمل به تعهدات است که ما از کنگره خواهیم خواست تا تحریم ها را لغو کند و تنها کنگره است که می تواند قانون تحریم ها را لغو کند.» لو در ادامه می گوید که تعلیق، به جای قانون لغو تحریم ها به دولت این اجازه را می دهد تا در صورت تخلف ایران، تحریم ها را بازگرداند. وی همچنین گفته است که سازمان ملل هم می تواند به راحتی تحریم ها را بازگرداند و یک کشور نمی تواند مانع از آن شود.

لو می گوید: «ما کاملاً مشخص کرده ایم که اگر ایران تعهداتش را نقض کند، مجدداً با تحریم های چندجانبه روبه رو خواهد شد. بازگشت تحریم ها با حق وتوی 5 کشور عضو شورای امنیت همچون چین و روسیه به مشکل برنخواهد خورد.»

این توضیحات در تناقض با سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سخنرانی اش در دانشگاه نیویورک است. ظریف گفت که تحریم های سازمان ملل در همان روزی که توافق امضا شود لغو می شود و در صورت پایبندی ایران به تعهدات اولیه اش، تمام تحریم ها، شامل تحریم های کنگره به صورت ابدی لغو می شوند.

مقامات وزارت خزانه داری می گویند سخنان لو در راستای توضیحات قبلی مقامات دولتی در رابطه با لغو تحریم ها و بازگشت احتمالی آنها در آینده است. اما مت لویت، عضو موسسه واشینگتن و از مقامات سابق وزارت خزانه داری که مدیریت جلسه 29 آوریل لو را بر عهده داشت می گوید تحریم هایی که لغو شده اند، به خصوص تحریم های جندجانبه، راه ساده ای برای بازگشت نخواهند داشت.

لویت در این باره می گوید: «هیچ کس نباید فریب این را بخورد که این تحریم ها مجدداً به صورت خودکار وضع خواهند شد. اگر ما فکر کنیم که ایران در حال تخلف است، در ابتدا باید در این رابطه بحث کنیم که آیا واقعاً نقض تعهداتی صورت گرفته است. در آن صورت شما شاهد موقعیتی خواهید بود که چین و روسیه منکر انجام تخلفات می شوند.»

بایدن در سخنرانی ای که در موسسه واشینگتن در 30 آوریل داشت، بیشتر بحثی احساسی درباره توافق داشت و از تلاش های دولت برای اعمال تحریم و پیشرفت مذاکرات تاکنون تمجید کرد. وی در این رابطه گفت: «این درست است که چه توافق باشد و چه نباشد، ایران می تواند تخلف کند. اما آنها در مقطع کنونی و تحت توافق موقت هیچ گونه تخلفی نداشته اند، این درحالی است که خیلی ها فکر می کردند آنها تخلف خواهند داشت.»

سخنرانی های لو و بایدن نشانه هایی از تلاش مقامات دولتی برای مشخص کردن چگونگی لغو تحریم های ایران است. این دو مقام اشتیاق زیادی برای پاسخ به ابهامات منتقدان داشتند، اما نتوانستند. در حالی که مذاکرات تا مهلت 30 ژوئن ادامه دارد، دولت با سوالاتی روبه رو است که نمی تواند به آنها پاسخ دهد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: تخلف موسسه واشینگتن تحريم توافق آمريكا ايران


نظر شما :