عاقبت جنگ ارتش اجاره‌ای عربستان با گروه‌های چریکی یمن

صادق خرازی: عربستان دچار خطای استراتژیک شده است

۱۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۵۸۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستان در ورود میدانی تعلل به خرج داده است. به نظر می‌رسد خود نیز خوب می داند که عواقب چنین دخالتی چه خواهد بود. ورود پیاده نظام‌های عربستان برای آن گران تمام خواهد شد.
صادق خرازی: عربستان دچار خطای استراتژیک شده است

دیپلماسی ایرانی: حمله ناگهانی عربستان سعودی به یمن باعث شگفتی بسیاری از کشورهای جهان شده است. اروپا و امریکا علی رغم این که از این حمله نظامی حمایت کرده اند اما اذعان دارند که در انجام این حمله هیچ هماهنگی ای با آنها نشده بوده و عربستان خودسر اقدام به این کار کرده است. به این دلیل بسیاری بر این اعتقادند که عربستان با انجام این حمله خود را به باتلاقی انداخته که ممکن است هیچ نتیجه سودبخشی برای آن به دنبال نداشته باشد و دچار جنگی فرسایشی شود که در نهایت حتی باعث زیر سوال رفتن مشروعیت خود عربستان شود. برای همین بسیاری از تحلیلگران اقدام عربستان را با جنگ امریکا در ویتنام مقایسه می کنند و نسبت به عواقب آن هشدار می دهند. گویی اینکه برخی نیز بر این باورند که یمن دامی است که برای عربستان گسترده شده تا در آن فرو رود و به تدریج تضعیف شود. در این رابطه با سید صادق خرازی، دیپلمات پیش کسوت کشورمان و سفیر سابق ایران در فرانسه گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

حمله عربستان به یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

دوره جنگ های زمینی و کلاسیک گذشته است. این روزها دیگر کمتر کشوری از نبردهای میدانی و بزرگ برای رسیدن به مقاصدش استفاده می کند. در هزاره سوم استفاده از گزینه نظامی برای رسیدن به مقاصد و اهداف اقدامی عقب افتاده محسوب می شود. هیچ کشوری در دنیای امروز از تجاوز سود نمی برد؛ یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گمان من در این جنگ پارتیزان های یمن عرصه را بر ارتش منظم عربستان چنان تنگ می کنند که عربستان یک روزی می آید و پاشنه جمهوری اسلامی ایران را می زند که مشکلاتش حل شود. در یمن کودتا نشده که عربستان بخواهد به آن بهانه وارد میدان شود. بلکه بیش از یک سال است که انقلاب بزرگ مردمی رخ داده و این مردم هستند که برای سرنوشتشان تصمیم می گیرند.

به عبارتی این موضوع را به نوعی به مقاومت عربستان در برابر بیداری های اسلامی مرتبط می دانید؟

بله. در ماجرای بیداری اسلامی مردم انقلاب بزرگی کردند و دیکتاتور سرسپرده سعودی را خلع کردند. هم اینک مردم در همه مناطق یمن پیش آهنگان انقلاب یمن هستند. مردان یمن مردان مقاومت و فرزندان سختکوش امت اسلامی هستند. جوانان یمن شهادت و مقاومت را اساس ذهن خود می دانند. از قدرت نرم بخوبی آگاه هستند، مردمانی که در صعده و صنعا و کوه های آن سرزمینند مردان جهاد و مقاوتند ؛ با دست خالی مقاومت کردند و امروز پشتوانه جنگ های پارتیزانی دارند. ارتش عربستان بایست در برابر حکام وابسته آن بایستند. پارتیزان ها خواب و خوراک را از متجاوزان می گیرند.

به نظر شما چرا دیگر کشورها وارد این کارزار از پیش شکست خورده شده اند؟

مصر تجربه شکست در یمن را به لحاظ تاریخی دارد. پاکستان نیز اگر قدرت زمینی داشت سرحدات خود با افغانستان را حفظ می کرد. در تاریخ جنگ های نامنظم آنچه تاکنون شاهد بوده ایم پیروزی پارتیزان ها بر ارتش های منظم بوده است. اسرائیل در جنگ 33 روزه در جنوب لبنان شکست خورد، عربستان هم همین طور خواهد شد. ارتش عربستان فاقد قدرت پدافندی است و قدرت آفندی آن را هم نیروهای خارجی اداره می کنند. در تاریخ جنگ های جهان زمانی یک سازمان نظامی می تواند قدرت برتر محسوب شود که هم قدرت آفندی و هم پدافندی داشته باشد.

به نظر شما عاقبت دخالت نظامی عربستان در یمن چه خواهد بود؟

تا به این لحظه عربستان در ورود میدانی تعلل به خرج داده است. از این رو به نظر می رسد خود نیز خوب می داند که عواقب چنین دخالتی چه خواهد بود. در حال حاضر فقط شاهد حمله هوایی عربستان و متحدانش به یمن هستیم. در صورت ادامه این وضعیت عربستان فقط در یمن هزینه داده بدون این که به دستاوردی رسیده باشد. ورود پیاده نظام های عربستان نیز برای آن گران تمام خواهد شد. غالب کارشناسان بر این اعتقادند که عربستان با این اقدام دست به خطای استراتژیکی زده است. دوران قدرت سخت از سوی ابرقدرت ها هم به پایان رسیده چه برسد به ارتش اجاره ای عربستان که تکنولوژی وارداتی، خلبانان اجاره ای و دانش فنی عاریتی دارد. عربستان و نیروهای مسلح آن یمن را با بحرین که حیاط خلوت و وابسته به خودشان است اشتباه گرفته اند.

آیا گمان نمی کنید که دسیسه ای در این بین وجود داشته باشد تا عربستان را نیز به طور مستقیم درگیر تحولات میدانی خاورمیانه کند؟

بعید نیست. اما آن چه به نظر می رسد علی رغم هماهنگی های همیشگی عربستان با امریکایی ها این بار آنها را در جریان این حمله قرار نداده بودند. فرمانده نیروهای خاورمیانه ارتش آمریکا می گوید که عربستان در لحظه حمله به یمن ما را در جریان حمله قرار داد. گویا در سفر کری به عربستان نیز عربستانی ها چیزی در این زمینه به او نگفته بودند. اما همه می دانیم که این مسائل بحث های امنیتی هستند و مقام های امنیتی آمریکا قطعا در جریان این حمله بوده اند. این نبرد قطعا هزینه های اقتصادی و سیاسی سنگینی را بر عربستان تحمیل خواهد کرد.

به اعتقاد شما راه حل یمن چیست؟

تنها تفاهم و توافق یمنی ها با یکدیگر. عربستانی ها باید مصالح خود را نیز در همین چارچوب دنبال کنند. همان طور که ما هم طرفدار صلح پایدار در یمن هستیم و مصالح خود را در همین چارچوب دنبال می کنیم. عصبانیت هایی که عربستان در حمله به یمن از خود نشان داده هیچ سودی برای آن در بر نخواهد داشت. دوران تفوق قدرت سخت بر قدرت نرم گذشته است و رژیم سعودی در قهقرای تاریخی خود گرفتار آمده است. بی تردید زمانی می توان از همکاری و ترتیبات منطقه سخن گفت که طرف مقابل فهم جدید از دنیای مدرن داشته باشد. سران سعودی جدید اگرچه تازه کارند ولی در بحران شناخت گیر کرده اند. عربستان حمله تاکتیکی را با استراتژیکی اشتباه گرفت؛ زبان قدرت زبان گفتمان است نه زبان جنگ و خشونت و استمرار چنین حرکتی حکام عربستان سعودی را با بحران مشروعیت روبرو خواهد کرد. آرمان ارتش کشورهای اسلامی جنگ علیه اسرائیل بود نه جنگ با همسایگان مسلمان.

کلید واژه ها: عربستان یمن حوثی ها سيد صادق خرازي


نظر شما :