ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از آتش زدن پرچم ترکیه و قطر در لیبی تا ادعای سفر سردار سلیمانی به اردن

۲۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۵۱۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
آتش زدن پرچم ترکیه و قطر در لیبی، تکذیب بد حالی پادشاه عربستان، تشکر مقام‌های نیجریه از اسرائیل در مبارزه با تروریسم، تغییر نگاه عربستان به اخوان المسلمین و دستگیر یک باند وابسته به داعش در نجف اشرف از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از آتش زدن پرچم ترکیه و قطر در لیبی تا ادعای سفر سردار سلیمانی به اردن

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

بمب گذاری خانه ها و خیابان های تکریت توسط داعش

حسن الساری، از سران نیروهای داوطلب مردمی تاکید کرد که تروریست های داعش در جنگ تکریت وارد فاز نظامی نخواهند شد و به استفاده از راه ها و خانه های بمب گذاری شده بسنده خواهند کرد.

او گفت که نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی و عشایر مسلح از چهار طرف وارد شهر تکریت شده اند و افزود که برخی تجمعات داعش با کمک نیروهای هوایی از میان رفته اما لازمه گرفتن شهر نوعی عملیات مهندسی و نه نظامی است زیرا تروریست ها همه مسیرها و خانه ها را  بمب گذاری کرده اند.

او افزود که تروریست ها در جنایات خود تا 90 درصد به همین کار تکیه کرده اند و وارد عملیات نظامی و جنگ و گریز با نیروهای عراقی نخواهند شد.

 

دستگیری یک باند تروریستی داعش در نجف اشرف

رئیس پلیس نجف اشرف از انجام یک عملیات اطلاعاتی دقیق در این استان و دستگیری یک باند تروریستی وابسته به تکفیری های داعش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نون، رئیس پلیس نجف اشرف از دستگیری یک باند تروریستی مرتبط با داعش در این استان خبر داد.

نیروهای اطلاعاتی در استان نجف اشرف با هماهنگی فرماندهی پلیس این استان موفق شدند یک باند تروریستی وابسته به داعش را تحت نظارت مستقیم شخص استاندار، شناسایی و دستگیر کنند.

در این گزارش آمده است: تروریست ها طی دو مرحله وارد استان نجف شده بودند تا حملاتی تروریستی را اجرا کنند. اما بر اساس اطلاعات دقیق به دست آمده، سرکرده های این باند تروریستی شناسایی شدند.

 

سعود الفیصل: فکرش را نمی کردیم رهبران شیعه در زادگاه صدام دست به دست هم دهند

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، تاکید کرد که ائتلاف غرب اجازه امتداد یافتن شیعیان در منطقه را نخواهد داد.

او در نشست شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان با حضور قائم مقام ولی عهد عربستان تاکید که حضور رهبران شیعه در خط مقدم جنگ با داعش ناقوس خطری برای عربستان خواهد بود.

الفیصل گفت که با وجود اختلاف با اندیشه افراطی گروه داعش «هیچ گاه تصور نمی کردیم که رهبران شیعه در زادگاه صدام حسین دست به دست هم دهند».

اشاره الفیصل به حضور سیدعمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در خط مقدم جنگ در استان صلاح الدین و دیدار او با هادی العامری فرمانده نیروهای ارتش عراق در عملیات صلاح الدین است.

 

دبکا مدعی سفر سردار سلیمانی به اردن شد

پایگاه صهیونیستی دبکا فایل به نقل از منابعی که از آن با نام «اطلاعاتی و نظامی» یاد کرده است، مدعی شد که فرمانده سپاه قدس ایران هفته گذشته به امان پایتخت اردن سفر کرده بود.

این سایت صهیونیستی مدعی شده است که سردار قاسم سلیمانی پنج شنبه ۵ مارس به امان سفر کرده و میهمان ژنرال فیصل الشوبکی، رئیس سازمان اطلاعات اردن و از نزدیکان عبدالله دوم پادشاه اردن بوده است.

دبکا فایل نوشت: طرف های ایرانی و اردنی درباره مسائلی نظیر سوریه و عراق و جنگ با داعش گفت وگو و مذاکره کرده اند.

پیش از این نیز برخی منابع منطقه ای و رسانه های صهیونیستی مدعی شده بودند که سردار سلیمانی به مصر سفر کرده و با مقامات مصری دیدار کرده است. از این دست خبرها هر چند وقت یک بار با اهداف خاصی از سوی برخی جریان ها تولید و منتشر می شود.

این خبر در حالی منتشر شده است که اوایل هفته جاری ناصر جوده وزیرخارجه اردن به تهران سفر کرد و با مقامات بلندپایه کشورمان از جمله رئیس جمهوری و وزیرخارجه دیدار و درباره مسائل منطقه ای و دو جانبه گفت وگو کرد.

ایران و اردن به عنوان دو کشور مهم منطقه ای از مدت ها پیش بنای گسترش روابط دو جانبه را داشتند لیکن برخی کشورها مانع از نزدیکی روابط بین دو کشور شده اند.

 

حال خوب ملک سلمان

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که بر خلاف شایعاتی که نسبت به بیماری ملک سلمان وجود دارد، وی اگر هم بیمار باشد مشاعرش سالم است و توانایی حضور در جلسات طولانی مدت را دارد.

به گفته این منابع ملک سلمان در نشست های طولانی مدت با مقام های مختلف می نشیند و در هیچ کدام از نشست ها نشانه هایی حاکی از بد حالی او باشد یا نشان دهد که فراموشی دارد، مشاهده نشده است.

پیش از این منابع مختلف خبری گزارش داده بودند که امیر سلمان از زوال عقل یا آلزایمر رنج می برد و توانایی حضور در نشست های طولانی مدت را ندارد.

به گفته این منابع ملک سلمان طی هفته های اخیر با مقامات مختلف غربی و منطقه ای دیدار داشته که بارزترین آنها دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بوده است.

 

تغییر نگاه عربستان نسبت به اخوان المسلمین

منابع آگاه می گویند که نگاه عربستان بعد از مرگ ملک عبدالله به اخوان المسلمین تغییر کرده و آن برخورد تند سابق را علیه او دنبال نمی کند.

در همین رابطه روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که ریاض با تغییر رویه سابق خود و ضمن توقف بسیاری از کمک های مالی خود به مصر، قاهره را تحت فشار گذاشته تا روابط خود را با اخوان ترمیم کند و آنها را وارد روند سیاسی کشور کند.

این در حالی است که مصری ها از تغییر رفتار عربستان به شدت نگران شده اند و خواستار حمایت بیشتر عربستان از مصر در مبارزه با اخوان شده اند.

گفته می شود تغییر نگاه عربستانی ها نسبت به اخوانی ها تحت فشار امریکایی ها صورت گرفته است.

 

تشکر مقام های نیجریه از اسرائیل در مبارزه با تروریسم

مقام های نیجریه اعلام کردند از اسرائیل بابت کمک به آنها در مبارزه با بوکو حرام تشکر می کند.

روزنامه الاهرام، چاپ قاهره ضمن اعلام این خبر در یادداشتی به انتقاد از کشورهای عربی پرداخته است و می نویسد، کوتاهی کشورهای عربی سبب شده تا نیجریه به سراغ اسرائیل برود و از این رژیم در مبارزه با شبکه تروریستی بوکو حرام کمک بخواهد در حالی که جامعه جهانی فراموش کرده است که اسرائیل تا چه اندازه در شکل گیری گروه های تروریستی دست دارد و خود مرتکب چه جنایت هایی علیه مسلمانان و اعراب شده است. متن این یادداشت را از این جا بخوانید.

 

آتش زدن پرچم قطر و ترکیه در لیبی

مردم لیبی در اعتراض به رفتارهای مداخله جویانه قطر و ترکیه و حمایت های آنها از شبکه های تروریستی در تظاهراتی علیه قطر و ترکیه پرچم آنها را آتش زدند.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، قطر و ترکیه متهم هستند که از تروریسم حمایت می کنند و به شبکه های تروریستی در لیبی سلاح و مهمات می فرستند. آنها همچنین متهم به آموزش نیروهای نظامی در لیبی هستند.  

رفتارهای قطر و ترکیه مورد اعتراض مصر و دیگر کشورهای عربی مخالف جریان های اخوان و گروه ها و حکومت های حامی آنها قرار دارد.

 

گسترش نفوذ منطقه ای ایران دلیل مخالفت عربستان با توافق هسته ای

گسترش نفوذ ایرانی ها – یعنی شیعیان – در یمن، بحرین، سوریه، لبنان و عراق، دلیلی است که سعودی ها از تلاش دولت اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای حمایت نمی کنند.

به گزارش لوب لاگ، آنها بر این باورند که ایالات متحده به دنبال یک هدف واحد است و از این هدف برای رسیدن به هدف اصلی که ایجاد روابط حسنه با ایران است استفاده می کند و با دیگر فعالیت های ایران مقابله نمی کند.

سعود الفیصل در این باره می گوید: «این نگرانی اصلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.» وی می گوید: «گروه 5+1 به دنبال دستیابی به توافق هسته ای با ایران است و به همین خاطر تمام اقداماتی که ایران انجام می دهد را فراموش کرده است.»

وی در ادامه می گوید: «سعودی ها درباره انرژی اتمی و بمب اتمی نگران هستند، اما ما به همان اندازه در مورد ماهیت اعمال و تمایلات هژمونیستی ایران در منطقه هم نگران هستیم.»


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردن قطر و ترکیه نجف مصر قطر ملک سلمان


نظر شما :