مقابله کاخ سفید با بزرگترین منتقد دموکرات؟

سناتور مخالف توافق هسته‌ای به فساد متهم شد

نویسنده خبر: طلا تسلیمی
حتی افرادی که تشکیل پرونده قضایی علیه منندز را اقدامی صرفا سیاسی می‌دانند و معتقدند این اقدام برای اجرای عدالت صورت نگرفته است، هیچ شکی ندارند که منندز سناتوری فاسد است.
سناتور مخالف توافق هسته‌ای به فساد متهم شد

دیپلماسی ایرانی: وزارت دادگستری آمریکا تصمیم دارد علیه رابرت منندز سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی به اتهام فساد سیاسی، پرونده ای قضایی تشکیل دهد. خبرگزاری سی ان ان روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد اریک هولدر دادستان کل درخواست بازپرسان را برای بررسی اتهامات علیه منندز و تشکیل پرونده قضایی علیه وی پذیرفته است.

در این حال، بسیاری معتقدند با توجه به سابقه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حمایت از اعضای حزب دموکرات در مقابل اتهامات سیاسی، انتقادهای منندز از سیاست های دولت در خصوص توافق هسته ای با ایران و اقدامات افراطی وی برای پیشبرد لایحه تحریم ها، دلیل اصلی تشکیل پرونده قضایی علیه این سناتور اهل نیوجرسی بوده است. عده دیگری نیز بر این باورند که اگر منندز از برنامه خدمات درمانی اوباما و یا عفو عمومی حمایت کرده بود، با چنین اتهاماتی مواجه نمی شد.

«فرانت پیج مگزین» در این باره نوشت منندز به این دلیل به فساد متهم شد که در مقابل سیاست های اوباما در مورد توافق هسته ای با ایران ایستاد؛ زمان بندی تشکیل پرونده علیه منندز اتفاقی نبوده است. منندز در چند ماه اخیر آشکارا مخالفت خود را با سیاست های دولت اوباما اعلام کرد. وی روز دوشنبه در کنفرانس سیاسی آیپک (موسسه حامی اسرائیل در آمریکا) گفت: «زمانی که مساله حمایت از روابط آمریکا و اسرائیل مطرح باشد، من از هیچ کسی نمی ترسم، نه از دشمنان سیاسی اسرائیل و نه از دوستان سیاسی خودم.» این اظهارات انتقاد بسیاری از دموکرات ها و مقامات آمریکایی از جمله سوزان رایس را در پی داشت.

اگرچه این سناتور دموکرات اوایل سال کنونی میلادی کاخ سفید را متهم کرد که شرایط توافق هسته ای با ایران را مطابق خواسته تهران تعیین می کند، اما اختلاف نظر منندز و اوباما تنها به توافق با ایران محدود نمی شود؛ منندز آشکارا تصمیم دولت اوباما برای عادی سازی روابط با کوبا را نیز مورد انتقاد قرار دارد و در جلسه استماع تغییر ژئوپولتیک آمریکا - کوبا، گفت: «این توافقنامه هیچ سودی برای آمریکایی ها ندارد.» این اظهارات بیشتر شبیه بیانیه های مارکو روبیو سناتور جمهوری خواه از ایالت فلوریدا بود تا سخنان متحد کاخ سفید و فردی هم حزب با رئیس جمهور!

در این حال، بسیاری از نویسندگان و تحلیلگران سیاسی محافظه کار اندک زمانی پس از انتشار خبر احتمال تشکیل پرونده قضایی علیه منندز این نظریه را مطرح کردند که هدف اوباما از موافقت با تشکیل چنین پرونده ای علیه یک سناتور دموکرات، مجازات منندز بوده است. طبق کامنت های منتشر شده در توئیتر، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سنا در پی انتقادهای خود از توافق هسته ای با ایران، از سوی دولت اوباما هدف قرار گرفته شد.

مایکل گلدفارب نویسنده و تحلیلگر سیاسی نوشت: «آنها دقیقا دو هفته پیش از توافق با ایران (منندز را به فساد) متهم کردند؟ حتما این زمان بندی اتفاقی بوده است! منندز احتمالا گناهکار است، اما هدف آنها از چنین اقدامی این است که وی را تحت کنترل درآورند. منندز هیچگاه نمی توانست ما را از توافق بد احتمالی با ایران نجات دهد. وی از بسیاری از دیگر سناتورها فاسدتر است، اما متهم کردن وی در این برهه زمانی بیشتر اقدامی سیاسی به نظر می رسد.»

جیم آنتل از نویسندگان ارشد موسسه خبری دیلی کالر در توئیتر نوشت: «منندز شاید رهبر دموکرات های مخالف ایران در سنا باشد.»

تارا ستمایر تحلیلگر سیاسی سی ان ان نوشت: «فقط من هستم که به تصمیم وزارت دادگستری در مورد سناتور منندز، بزرگترین منتقد دموکرات توافق هسته ای دولت با ایران، مشکوکم؟!!»

آنا ناوارو نیز در این باره نوشت: «اگر کاخ سفید بتواند از دست منندز رهایی یابد، از بزرگترین مانع دموکرات در روند لغو تحریم ها علیه کوبا و حصول توافق هسته ای با ایران رهایی یافته است.»

فیل کرپن تحلیلگر سیاسی نیز توییت کرد: «منندز را باید دو سال پیش دستگیر می کردند. وی به طور قطع گناهکار است؛ اما زمان تشکیل پرونده قضایی علیه وی مشکوک به نظر می رسد.»

با این حال، حتی افرادی که تشکیل پرونده قضایی علیه منندز را اقدامی صرفا سیاسی می دانند و معتقدند این اقدام برای اجرای عدالت صورت نگرفته است، هیچ شکی ندارند که منندز سناتوری فاسد است و سابقه فساد وی نه تنها به دوران فعالیت در سنای آمریکا، بلکه به پیش از آن و در زمان فعالیت وی در ایالت نیوجرسی باز می گردد.

رویترز به نقل از دو مقام اداره پلیس فدرال آمریکا گزارش داد تحقیقات و بررسی های گسترده در مورد فساد منندز از مدت ها پیش آغاز شده است و این تحقیقات به زودی به نتیجه خواهد رسید.

طبق گزارش منتشر شده توسط سی ان ان و بسیاری از دیگر رسانه ها، دموکرات ارشد حامی اسرائیل در سنای آمریکا احتمالا در پی اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده از موقعیت سیاسی برای کمک به منافع تجاری حامی مالی خود، محاکمه خواهد شد.

به گزارش سی ان ان، بازپرسان وزارت دادگستری در تحقیقات علیه منندز بر روابط این سناتور دموکرات و سالومون ملگن چشم پزشک در ایالت فلوریدا، دوست و حامی سیاسی (حامی مالی) منندز، تمرکز دارند. ملگن و خانواده وی با سخاوتمندی از منندز و کمیته های گوناگون همکاری کننده با این سناتور حمایت مالی می کنند. تحقیق کنندگان در این پرونده به ویژه بر سفر منندز در سال 2010 به جمهوری دومینیکن به عنوان میهمان ملگن متمرکز شده اند. منندز در سال 2013، پس از اینکه مسئله تحقیقات فدرال آشکارا اعلام شد، 58 هزار دلار برای سفر سال 2010 به ملگن پرداخت کرد.

منندز در دو سال گذشته اتهامات مبنی بر معامله پایاپای با دکتر سالومون ملگن را بی پایه و اساس خواند و کارمندان وی از خبرنگاران در پی مطرح کردن این اتهامات، انتقاد کردند.

با این حال، به نظر می رسد تشکیل پرونده قضایی و متهم کردن منندز به فساد تاثیری در تلاش وی برای پیشبرد لایحه تحریم ها علیه ایران نخواهد داشت. آدام شارون سخنگوی این سناتور ایالت نیوجرسی روز جمعه تصریح کرد: «سناتور برای پیشبرد مسائل سیاست خارجی روز تلاش خواهد کرد تا دو لایحه مرتبط با توافق ایران را به نتیجه برساند.»

طبق نتایج یک نظرسنجی، تنها 23 درصد از آمریکایی ها از جنگ با ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای حمایت می کنند و این در حالی است که تلاش های سناتور نیوجرسی در کنگره، خطر بروز جنگ را به شدت افزایش خواهد داد.

همانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، منندز نیز بر این باور است که ایران در صورت مواجه شدن با فشارهای اقتصادی شدیدتر، امتیازات بیشتری در مذاکرات قائل خواهد شد. از سوی دیگر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شرکای بین المللی در مذاکرات بر این باورند که تهدید به تحریم های بیشتر تنها طیف تندرو در تهران را قدرتمند خواهد کرد که در مقابل توافق مقاومت می کنند. از این رو، اگر کاخ سفید همانند منندز و نتانیاهو از تحریم ها حمایت کند، نتیجه قطعی آن فروپاشی ائتلاف جهانی اوباما خواهد بود که روسیه، چین و شرکای اصلی در اروپا را شامل می شود.

ایران و آمریکا اکنون بر سر توافقی مذاکره می کنند که طبق آن، محدودیت های جدیدی بر فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران اعمال و به نظارت بیشتر بر فعالیت های ایران در زمینه هسته ای منجر خواهد شد. ممکن است از نظر بسیاری از آمریکایی ها این توافق عالی و بدون نقص نباشد، اما دست کم امکان نظارت بر برنامه هسته ای ایران و در مقابل لغو تحریم های اعمال شده علیه این کشور را فراهم خواهد آورد و احتمالا قدرت طیف میانه رو را در ایران افزایش خواهد داد.

منندز نیز همانند نتانیاهو، حصول چنین توافقی را با مخاطره مواجه می سازد و تلاش های این دو نفر برای مقابله با گفتگوهای هسته ای ایران و از مسیر خارج کردن روند گفتگوها، خطر بروز جنگ را افزایش خواهد داد.

طلا تسلیمی

نویسنده خبر

عضو هیات تحریریه دیپلماسی ایرانی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سناتور منندز توافق هسته اي


نظر شما :