پس از مخالفت دموکرات‌ها

سیاه‌پوستان سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۴۲۳۱ اخبار اصلی آمریکا
شماری از اعضای کنگره هستند که قصد شرکت در جلسه سخنرانی نتانیاهو را ندارند، اما نمی خواهند واکنش آنها تصمیمی گروهی و جمعی به نظر برسد.
سیاه‌پوستان سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند

نویسندگان: ادوارد آیزاک دوور و لورن فرنچ

دیپلماسی ایرانی: حضار سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جلسه کنگره در سوم ماه مارس را عمدتا جمهوری خواهان و تقریبا به طور کامل سفید پوستان تشکیل خواهند داد.

بسیاری از قانونگذاران سیاه پوست در کنگره آمریکا اعلام کردند قصد شرکت در جلسه سخنرانی نتانیاهو را ندارند و این سخنرانی را اهانت به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می دانند و از چنین اقدامی حمایت نمی کنند.

مقامات اسرائیلی از این واکنش قانونگذاران سیاهپوست کنگره متعجب شدند. در ابتدای امر، جان لوئیس (نماینده دموکرات از ایالت جورجیا)، مدافع حقوق بشر، هفته پیش اعلام کرد در جلسه سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهد کرد و پس از آن نیز جیم کلایبرن (نماینده دموکرات از ایالت کارولینای جنوبی) و چند قانونگذار دیگر از تحریم جسله سوم ماه مارس کنگره خبر دادند. از این رو، آنها برای تشکیل جلسه اعضای سیاه پوست کنگره با ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن و یا حتی شخص نتانیاهو در زمان سفر وی به آمریکا، تلاش می کنند.

گرگ میکز (نماینده دموکرات از ایالت نیویورک) پس از ترک کاخ سفید و دیداری طولانی با اوباما و جو بایدن معاون رئیس جمهور تصریح کرد: «از نظر من، این حرکت به مثابه اهانت به رئیس جمهور آمریکاست. باراک اوباما رئیس جمهور من است. او رئیس جمهور ملت است و از این رو، آشکار است که من در این جلسه شرکت نخواهم کرد.»

سخنرانی اوباما در کنگره که درست برای دو هفته پیش از انتخابات در اسرائیل برنامه ریزی شده است، با هدف متوقف کردن توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور صورت می گیرد- راهکار دیپلماتیک که به عقیده مقامات دولت اوباما می تواند ایران را با جامعه بین المللی متحد سازد و امنیت اسرائیل را افزایش دهد. با این وجود، نتانیاهو بر این باور است که آمریکا و شرکای بین المللی این کشور در مقابل هدف اصلی ایران ضعیف عمل می کنند.

نتانیاهو روز سه شنبه در صفحه خود در پایگاه اینترنتی توییتر نوشت: «من برای متوقف کردن ایران به سخنرانی در کنگره مصمم هستم.»

دموکرات ها در کنگره به طور فزاینده مخالفت خود را با سخنرانی نتانیاهو اعلام و از نخست وزیر اسرائیل و جان بینر رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان انتقاد کردند به این دلیل که آنها را به انتخاب میان حمایت از رئیس جمهور و حمایت از اسرائیل وادار ساختند. اظهارات در مورد اینکه دموکرات ها قصد شرکت در جلسه سخنرانی را ندارند، برای چندین روز شنیده می شد.

اما واکنش قانونگذاران سیاه پوست در کنگره از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که به اتحاد سیاسی دیرینه میان یهودیان و آفریقایی-آمریکایی ها صدمه زد که پیشینه آن به جنبش حقوق شهروندی می رسید.

قانونگذاران سیاه پوست در کنگره که عموما قدرتمندترین حامیان اوباما در مقابل حملات سیاسی محسوب می شوند، همواره در مورد مداخله یک مقام خارجی در روند سیاسی آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

هنک جانسون نماینده دموکرات از ایالت جورجیا تصریح کرد: «اینکه یک مقام خارجی بخواهد در مسائلی که سیاستگذاران ما در حال بررسی آن هستند، تنها بی احترامی به رئیس جمهور نیست؛ بلکه بی احترامی به مردم آمریکا و نظام دولتی ما محسوب می شود. مسئله فقط این نیست که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که مردی سیاه پوست است مورد بی احترامی قرار گرفته؛ بلکه مسئله عمیق تر از این مسائل است.»

جی. کی. باترفیلد نماینده دموکرات از ایالت کارولینای شمالی در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد در گفتگوهای نود دقیقه ای خود با رئیس جمهور در مورد سخنرانی نتانیاهو گفتگو نکرده است، اما وی نیز همانند میکز و جانسون قصد شرکت در جلسه ماه مارس کنگره را ندارد.

باترفیلد افزود گفتگو با مقامات اسرائیلی را برای برگزاری جلسه ای با نتانیاهو و یا سفیر وی در واشنگتن، آغاز کرده است.

وی همچنین با اعلام اینکه بینر به اندازه نخست وزیر اسرائیل در مشکلات پیش آمده مقصر است، تصریح کرد: «من نتانیاهو را مسئول نمی دانم. به نظر من بینر رئیس مجلس نمایندگان مقصر است، اما امیدوار هست آقای نتانیاهو خود را در مسئله درگیر نکند. من به شخصه فکر می کنم چنین اقدامی بی احترامی است.»

سدریک ریچموند نماینده دموکرات از ایالت لوئیزیانا در اظهار نظری مشابه، اعلام کرد: «چنین حرکتی بی احترامی به رئیس جمهور است و آنچه بیشتر مرا نگران می سازد این است که رفتار رئیس مجلس نمایندگان ما را بیشتر و بیشتر به سمت بی احترامی به دفتر ریاست جمهوری پیش می برد.»

فردریکا ویلسون نماینده دموکرات از ایالت فلوریدا نیز تصریح کرد سخنرانی نتانیاهو در جلسه کنگره نوعی بی احترامی و بی حرمتی می داند.

کوری بوکر سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی نیز اگرچه به وضوح خودداری خود را از شرکت در جلسه سخنرانی اعلام نکرده است، اما در عین حال خود را به حضور در این جلسه متعهد نمی داند.

جان کانیرز نماینده دموکرات از ایالت میشیگان گفت: «شماری از اعضای کنگره هستند که قصد شرکت در جلسه سخنرانی را ندارند، اما نمی خواهند واکنش آنها تصمیمی گروهی و جمعی به نظر برسد.»

باربارا لی نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا، کیت الیسون نماینده دموکرات از ایالت مینسوتا و دانا ادواردز نماینده دموکرات از ایالت مریلند نیز اعلام کرده اند در جلسه سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهند کرد. ماکسین واترز نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا و استیو کوهن نماینده دموکرات از ایالت تنسی از جمله قانونگذاران سیاه پوست روز سه شنبه نامه ای خطاب به بینر نوشتند و از وی به تعویق انداختن جلسه سخنرانی نتانیاهو را خواستار شدند.

منبع: پولیتیکو / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: نتانیاهو کنگره توافق هسته ای


نظر شما :