آخرین تلاش‌ها برای تخریب مذاکرات هسته‌ای

۲۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۴۳۲۴۹ باشگاه خوانندگان
پس از دو بار تمدید مذاکرات هسته‌ای و با آغاز دور سوم این مذاکرات، این‌گونه به نظر می­رسد که دیگر فرصتی برای تمدید مجدد نیست و نتیجتاً باید این دور را دور نهایی مذاکرات دانست.
آخرین تلاش‌ها برای تخریب مذاکرات هسته‌ای

پس از دو بار تمدید مذاکرات هسته ای و با آغاز دور سوم این مذاکرات، این گونه به نظر می­رسد که دیگر فرصتی برای تمدید مجدد نیست و نتیجتاً باید این دور را دور نهایی مذاکرات دانست، در همین راستا مخالفان نیز دست به کار شده و تمام توان خود را به کار بسته­اند تا در روند پیشرفت مذاکرات اخلال ایجاد نمایند.

طبق معمول رژیم صهیونیستی که از اصلی ترین مخالفان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 است، همچون گذشته دست به اقدامات تازه ای زده است. هرچند باراک اوباما هم زمان با دیدار کری و ظریف که اخیراً در ژنو برگزار شد در تماسی تلفنی با نتانیاهو تضمین کرد که توافق با ایران مشروط به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور است، بااین حال دیپلمات های این رژیم اظهاراتی را در راستای تخریب کلیت مذاکره با ایران ایراد نموده­اند.

رسانه ها و خبرگزاری های موردحمایت مخالفین روابط بین المللی ایران نیز این روزها با انتشار مقالات و مطالب ضد ایرانی، سعی می نمایند طرف های مذاکره با ایران را تحت تأثیر قرار دهند. به طوری که بسیاری از خبرگزاری ها در اقدامی مضحک با تیترهایی عجیب ، حکومت ایران را حامی حرکت های تروریستی اخیر در فرانسه دانسته و به شکلی غیرمستقیم ایران را خطری برای دنیای امروز معرفی می نمایند. همچنین شبکه های تلویزیونی نیز با پخش مستندهای ضد ایرانی همین هدف را دنبال می کنند. در یکی از آخرین نمونه های آن می توان به مستند "مهره ما در ایران" اشاره کرد که داستان خبرنگار نیویورک تایمز را طی 12 سال زندگی با محدودیت در ایران روایت می کند.

پایین نگه داشتن قیمت نفت توسط کشورهای عربی ازجمله عربستان برای راضی نگه داشتن غرب یکی دیگر از تلاش های مخالفان توافق ایران و 1+5 است. این کشورها که از قدرتمندتر شدن ایران در منطقه وحشت دارند ، هر اقدامی را در راستای تخریب روند مذاکرات هسته ای انجام می دهند، حتی اگر به قیمت از دست رفتن سود بیشتر برای خود آنان باشد.

منافقین نیز همچون گذشته در راستای اقدام علیه منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار ننموده و هر اقدامی در جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کنند. برگزاری همایش و کنفرانس های ضد ایرانی با حضور مخالفین سرسخت سیاست های ایران، مانند سناتورهای سابق جمهوری خواه آمریکا ازجمله مصادیق بارز اقدامات آنان است. همچنین حضور گسترده منافقین در شبکه های اجتماعی ازجمله توئیتر باهدف نظامی جلوه دادن برنامه هسته ای ایران و نیز انتشار گسترده اخبار با جهت دهی مغرضانه در مورد مذاکرات هسته ای توسط آن ها با سرعتی بیش از سایر کاربران، یکی از مهم­ترین ابزارهای این گروهک در مخالفت با حاکمیت ایران است.

تلاش کنگره آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران را می توان یکی از کلیدی ترین کارشکنی های اخیر در راستای عدم توافق ایران و غرب دانست. هرچند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهارات خود نسبت به این قضیه واکنش نشان داد و در رابطه با وضع تحریم های جدید علیه ایران در جریان گفتگوهای هسته ای به کنگره هشدار داد. وی همچنین اعلام نمود که مصوبه احتمالی کنگره برای تشدید تحریم های ایران را وتو خواهد کرد، اما به نظر نمی رسد کنگره آمریکا باسابقه خصومتی که با ایران دارد به سادگی از مواضع خود عقب نشینی نموده و به دولت اوباما برای برقراری رابطه با ایران همکاری نماید.

درنهایت این گونه به نظر می رسد که موانع زیادی بر سر راه مذاکرات وجود دارد ، بااین حال مذاکره کنندگان ایران سرسختانه، با جدیت و بی توجه به این موانع به مذاکره ادامه می دهند و هرگز حاضر نخواهند بود ذره ای از منافع ملی کوتاه بیایند. حال باید منتظر بود و دید آیا طرف مقابل نیز می تواند از سد این موانع بگذرد و خود را برای یک توافق جامع آماده کند ؟!

نویسنده: حسام ناظم بکایی


نظر شما :