فابیوس، ظریف و کری را به پاریس کشاند

۲۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۹۴۳۱۶۱ سرخط اخبار

دومین روز از مذاکرات هسته ای در ژنو بین دیپلمات های ایرانی و آمریکایی برای پیش بردن چارچوب یک توافق جامعه احتمالی، با ظهور احساس فوریت در این کار همراه بود. این در حالی است که هنوز اختلافات مهمی بین دو طرف باقی مانده است، که باید بر آن فائق آمد.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن خبرنگار آمریکایی ال مانیتور در این باره نوشته است که ظاهرا طرف های ایرانی و آمریکایی در حال تهیه پیش نویسی هستند که قرار است چند روز دیگر یعنی در هجدهم ژانویه در مذاکرات ایران و 5+1 مطرح شود. طرفین در نوامبر گذشته، مذاکرات را تا سی ژوئن سال 2015 تمدید کردند ولی باید چارچوب توافق هسته ای تا ماه مارس تعیین شود.

یکی از دیپلمات های حاضر در مذاکرات به شرط فاش نشدن نامش به المانیتور گفته است که طرفین در حال کار بر روی یک چارچوب واقعی هستند و نه پیش نویس آن. وی ادامه داده است که در روزهای آینده روشن خواهد شد که طرفین تا چه حد در این کار پیش رفته اند.

در همین حال عراقچی معاون وزیر خارجه ایران هم با جدی دانستن مذاکرات مستقیم بین دو طرف اظهار داشته است که هنوز طرفین فاصله زیادی تا یک توافق دارند و هنوز زود است که در باره نتیجه مذاکرات قضاوتی بشود.

شش ساعت مذاکره روز پنج شنبه، بعد از هشت ساعت مذاکره روز چهارشنبه ظریف و کری انجام شد که البته در اقدامی بی سابقه شامل 16 دقیقه پیاده روی دو وزیر و محافظان انها هم بود.

در همین حال جان کری گفته است که وی و ظریف ممکن است روز جمعه در پاریس با فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز دیدار کنند. این در حالی است که هر دو وزیر روز پنج شنبه در ژنو بر امید خود به رسیدن به نتیجه و نیز ضرورت سرعت دادن به مذاکرات برای رسیدن به توافق در چارچوب زمانی تعیین شده، تاکید کردند.

هر دو طرف احساس می کنند که در فضای داخلی فشار بر مذاکرات در حال افزایش است. در آمریکا جمهوری خواهان اکثریت کنگره را به دست گرفته اند و کاهش شدید قیمت نفت نیز در حال فشار آوردن بر اقتصاد ایران است.

روز پنج شنبه اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز در دیدار با ظریف در وین اظهار داشت که مذاکرات نمی تواند به صورت نامحدود ادامه یابد و بر استفاده از زمان موجود تاکید کرد.

یکی از نتایج دیدار ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید بر تلف نکردن زمان مذاکرات بود. موگرینی تاکید کرده است که مذاکرات باید در چارچوب زمانی تعیین شده به نتیجه برسد. یکی از حاظران در این دیدار نیز احساس تنگ شدن زمان را مورد تائید قرار داده است.

این در حالی است که سوزان مالونی از اعضای فعلی موسسه بروکینگز و مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، همچنان این موضع طرف آمریکایی را از زبان خبرنگار ال مانیتور باز نشر داده است که برای رسیدن به توافق، رهبران ایران باید برخی عقب نشینی ها را در دستور کار قرار دهند.

 

 


نظر شما :