ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از دعوت روسیه از ایران برای کنفرانس سوریه تا سفر اردوغان به بغداد

۱۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۲۵۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
دعوت روسیه از ایران برای کنفرانس سوریه، سفر اردوغان به بغداد در ماه آینده، قبول نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای شرکت در کنفرانس مسکو، کشف بقایای 9 شهید جنگ تحمیلی در بصره و پیشی گرفتن جمعیت فلسطینیان از یهودی‌ها در سرزمین‌های اشغالی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دعوت روسیه از ایران برای کنفرانس سوریه تا سفر اردوغان به بغداد

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

اردوغان ماه آینده به بغداد می رود

بولنت اریج، معاون نخست وزیر ترکیه، خبر داد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در ماه آینده طی سفری رسمی عازم بغداد خواهد شد.

به گزارش روزنامه ترکیه ای حریت، ارینج تأکید کرده که هدف از این سفر بهبود بیش از پیش روابط دو کشور به خصوص پس دوره ای از روابط تیره در دولت سابق عراق است.

ارینج تأکید کرده که ترکیه از یکپارچگی خاک عراق و حاکمیت ارضی این کشور حمایت کامل می کند و بهبود روابط خود با عراق را به سود منافع ملی خود می شمرد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، در هفته گذشته در سفر به آنکارا با مقامات ترکیه دیدار کرد.

 

کشف بقایای 9 شهید ایرانی جنگ تحمیلی در بصره

وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد که بقایای پیکر 9 شهید ایرانی در جنگ تحمیلی را در استان بصره کشف کرده است.

به گزارش الفرات نیوز، در بیانیه رسمی این وزارت خانه آمده که این بقایا در روزهای 27 و 28 ماه دسامبر در مناطق نزدیک به مرز استان بصره با جمهوری اسلامی ایران کشف شده است.

این بیانیه افزوده که از میان این 9 پیکر، هویت 5 پیکر مشخص است.

 

افزایش جمعیت فلسطینی ها بر اسرائیل

اداره آمار فلسطین پیش بینی کرد که شمار فلسطینی ها از یهودی ها در اسرائیل و مناطق اشغال شده سال 1967 تا سال 2016 از یهودی ها بیشتر شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، پیش بینی می شود شمار فلسطینیان به 6.6 میلیون نفر و شمار یهودی ها به 6.53 میلیون نفر تا سال 2016 برسد.

این در حالی است که اداره مرکز آمار اسرائیل رقمی مغایر را منتشر کرده و اعلام کرده است که شمار یهودیان تا سال 2016 به 6 میلیون و 218 هزار نفر خواهد رسید که 74.9 درصد کل جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهند داد در حالی که این رقم برای اعراب که شامل مناطق بیت المقدس و جولان اشغالی نیز می شود به یک میلیون و 719 هزار نفر خواهد رسید که معادل 20.7 درصد از کل جمعیت اسرائیل است.

 

اعتصاب غذا در زندان حمص

صدها نفر از زندانیان زندان مرکزی حمص برای چهارمین روز متوالی دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنها این کار را در اعتراض به ادامه بازداشتشان با وجود پایان یافتن دوران محکومیتشان انجام دادند.

یک زندانی که نخواست نامش فاش شود از داخل زندان با این خبرگزاری گفت وگوی تلفنی کرده و گفته است که بیش از هزار نفر در این اعتصاب غذا شرکت دارند و این اعتصاب از چهار روز پیش آغاز شده است.

وی گفت: «ما می خواهیم سرنوشتمان مشخص شود و خواهان آزادی از زندان هستیم.»

 

سه سال و نیم حبس برای مخالف پوتین

دادگاه روسیه روز سه شنبه الکسی ناوالنی، مخالف روسی را به همراه برادرش به سه سال و نیم حبس به اتهام دست داشتن در یک اختلاس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی متهم است که در مشارکت با شرکت فرانسوی "ایف راشا" دست به اختلاس زده است.

ناوالنی این حکم را سیاسی دانسته و نسبت به آن اعتراض کرده است.

وی سه سال پیش در اعتراض به سیاست های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تظاهرات علیه او مشارکت کرده بود که توسط نیروهای امنیتی روسیه بازداشت شد.

ناوالنی متهم است که از دو شرکت در خلال سال های 2008 الی 2012 در حدود 30 میلیون روبل، معادل بیش از 51 هزار دلار اختلاس کرده است.

 

قبول مشارکت نماینده سازمان ملل در امور سوریه در گفت وگوهای مسکو

استفان دی مستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که پس از اعلام آمادگی نمایندگان مخالفان و حکومت سوریه برای مشارکت در گفت وگوهای مسکو او نیز آمادگی دارد در این مذاکرات شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژولیت توما، سخنگوی دی مستورا در این باره گفت: «وی نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مذاکرات مسکو که قرار است در روزهای 26 تا 29 ژانویه برگزار شود، خواهد بود.»

تا کنون دو دور مذاکرات مخالفان با حکومت سوریه با میانجی گری سازمان ملل و جامعه جهانی در ژنو به شکست انجامیده است.

 

احتمال رجوع امریکا به ترکیه بر سر سوریه

منابع آگاه و تحلیلگران امریکایی پیش بینی کردند در صورتی که روسیه نتواند در مذاکرات خود با مخالفان سوری و حکومت سوریه به راه حلی برسد، امریکا به سراغ ترکیه برای حل پرونده سوریه برود.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ بیروت، آنها بر این اعتقادند که واشنگتن مذاکرات مسکو را آخرین تلاش ها برای حل بحران سوریه می داند و در صورتی که تلاش های مسکو نتواند به نتیجه برسد، امریکا مجبور خواهد شد به خواسته های ترکیه تن دهد و وارد جنگ زمینی علیه حکومت بشار اسد در سوریه شود.

ترکیه خواهان ورود نظامی به سوریه، اعمال منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل در خاک سوریه و آموزش نیروهای شبه نظامی سوری برای سرنگونی بشار اسد است.

 

میانجی گری عمان میان ایران و یمن

منابع آگاه به روزنامه الحیات، چاپ لبنان گفتند که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن برای حل اختلافات کشورش با ایران دست به دامن عمان شده است.

بنا به این گزارش او هیئتی را به مسقط فرستاده تا ضمن گفت وگو با مقام های عمانی ایران را راضی کنند که به جماعت الحوثی فشار بیاورد که با تصمیم تقسیم یمن به شش ایالت بر اساس تقسیم بندی های فدرالی موافقت کند.

پیش از این حوثی ها با این تقسیم بندی مخالفت کرده و تهدید کرده بودند در صورت اصرار رئیس جمهور بر انجام آن برای سرنگونی وی تلاش خواهند کرد.

 

دعوت روسیه از ایران برای شرکت در کنفرانس مسکو

وزارت امور خارجه روسیه از ایران دعوت کرد که در کنفرانس مسکو که قرار است میان مخالفان سوری با حکومت بشار اسد در اواخر ماه ژانویه در مسکو برگزار شود، شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای روز سه شنبه به طور تلویحی واشنگتن را تهدید کرده بود در صورت اعمال تحریم های بیشتر علیه مسکو در سیاست های خود در مذاکرات ایران با 1+5 و مذاکرات سوریه تجدید نظر خواهد کرد.

مسکو ضمن دعوت از ایران برای شرکت در این کنفرانس همچنین اعلام کرده است که ایده هایی برای حل بحران سوریه دارد که تلاش خواهد کرد این ایده ها را در نشست مسکو مطرح کند و دو طرف را به قبول آنها قانع کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه سوريه تركيه تركيه و سوريه يمن روسيه و سوريه


نظر شما :