اعراب شیر نفت را هرز کردند

۲۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۴۱۹۲۴ سرخط اخبار
کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه کویت و عربستان سعودی با افزایش عرضه و ارائه تخفیف های ویژه و درست حسابی به مشتریان، شیب سقوط آزاد طلای سیاه را تندتر از روزهای گذشته کرده اند.
 
به گزارش آرمان،  بر این اساس پس از کاهش قیمت رسمی فروش نفت توسط آرامکوی عربستان سعودی و شرکت سومو «شرکت بازاریابی فروش نفت عراق»، شرکت ملی نفت کویت هم قیمت هر بشکه نفت خود را نزدیک به چهار دلار کاهش داد.
 
به گزارش کویت، قیمت فروش رسمی محموله های نفت خام ماه ژانویه 2015 را با بالاترین تخفیف از 6 سال گذشته تا کنون تعیین کرده به طوری که قیمت فعلی میانگین شاخص قیمت نفت دوبی- عمان خواهد بود.
 
همزمان با راه اندازی دور جدید جنگ کاهش قیمت نفت توسط کشورهای عضو اوپک و ناکامی دیپلماسی انرژی وزارت نفت ایران و سایر کشورهای حامی قیمت های بالای نفت در اوپک، عربستان سعودی هم عرضه طلای سیاه خود به بازار جهانی را افزایش داده است.رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرده است، یک منبع آگاه صنعت نفت گفت: عرضه نفت عربستان در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل تر افزایش یافته که نشان دهنده این است که در سیاست نفتی این کشور به رغم اشباع بازار و سقوط آزاد قیمت نفت هیچ تغییری رخ نداده است.
 
از این رو عربستان سعودی در ماه نوامبر روزانه 9 میلیون و 420هزار بشکه نفت عرضه کرده که نسبت به ماه اکتبر روزانه 40هزار بشکه افزایش نشان می دهد. با ادامه توطئه نفتی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در بازار جهانی نفت، بهای هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه به کمتر از 62 دلار سقوط کرد و نفت سبک آمریکا کمتر از 58 دلار در هر بشکه معامله شده است، این درحالی است که اواسط تابستان سال جاری قیمت هر بشکه نفت بشکه ای حدود 115 دلار بود .مهر نوشت؛ سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک هفته گذشته با انتقاد از دیپلماسی وزارت نفت در نشست یکصد و شصت و ششم اوپک از احتمال سقوط قیمت نفت تا بشکه ای 50 دلار خبر داده و گفته بود: نفت ارزان هدیه عربستان به آمریکا است.
 
 7 کشور اوپک طرفدار ایران بودند، حرف عربستان به کرسی نشست!
 
در همین حال یک مقام ارشد در وزارت نفت با بیان اینکه در نشست 166 اوپک 7 کشور طرفدار سیاست نفتی ایران یعنی کاهش سقف تولید نفت بودند، اعلام کرد: درنهایت با مخالفت عربستان و سه کشور عربی تولید اوپک ثابت ماند. مهر به نقل از وزارت نفت نوشت؛ مهدی عسلی درباره نتایج برگزاری نشست 166 اوپک گفت: در نشست اخیر، بیشتر اعضای اوپک بر این باور بودند که در شرایط کنونی محدوده قیمت ٨٠ تا ٨٥ دلار برای نفت مناسب است و خواسته بیشتر کشورهای عضو، توقف سقوط قیمت ها و بازگشت آن در سطح ٨٠ تا ٨٥ دلار بود.وی با بیان این که در نشست اخیر هشت عضو اوپک از جمله ایران خواهان کاهش یک میلیون و ٥٠٠هزار بشکه ای از سقف تولید خود بودند، افزود: اگر روسیه، نروژ و مکزیک نیز با کاهش ٥٠٠هزار بشکه ای سقف تولید خود موافقت می کردند، بازار به طور کامل متعادل می شد. عسلی ادامه داد: پس از آنکه روسیه با هرگونه کاهشی در تولید نفت خود مخالفت کرد، این خواسته بیشتر اعضای اوپک با مخالفت عربستان و سه کشور صادرکننده نفت حاشیه خلیج فارس روبه رو شد و به نتیجه نرسید.
 
 واکنش رسمی ایران به سیاست نفتی عربستان
 
وی با بیان اینکه تاثیر مازاد تولید بر کاهش قیمت نفت به طور کامل روشن است، تصریح کرد: مخالفت برخی از کشورهای اوپک و در راس آنها عربستان با کاهش تولید برای متوازن کردن بازار ناشی از انگیزه های سیاسی است و توجیه اقتصادی ندارد. نماینده جمهوری اسلامی ایران در اوپک، راهبرد پیشنهادی عربستان برای ادامه تولید در سطح پیشین و تحمل کاهش قیمت ها برای بیرون راندن تولیدکنندگان شیل اویل از بازار با توجه به هزینه های تولید بالاتر نفت نامتعارف در مقابل تولیدکنندگان اوپک را راهبردی پرمخاطره دانست و گفت: این موضع می تواند به اوپک آسیب بزند و ممکن است با انگیزه های سیاسی و برای تحت فشار قراردادن ایران و بعضی دیگر از کشورها طراحی شده باشد.این مقام مسئول با بیان اینکه بعید است تولید نفت شیل حداقل در سال آینده کاهش یابد درباره این استدلال تصریح کرد: به این دلیل که حتی در شرایط قیمت های پایین به نفع تولید کنندگان نفت نامتعارف خواهد بود که تولید را برای پوشش هزینه های متغیر خود ادامه دهند و دیگر آنکه بر خلاف ادعای علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، کاهش قیمت ها، تقاضا برای نفت را زیاد افزایش نمی دهد زیرا کشورهای واردکننده از کاهش قیمت ها استفاده می کنند و یارانه نفت را کاهش و قیمت فرآورده ها را افزایش می دهند تا درآمد خود را افزایش دهند و مانع افزایش مصرف نفت شوند.
 
 دلایل سقوط آزاد طلای سیاه
 
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به اینکه قیمت نفت از ژوئن امسال تاکنون بیش از ٣٥ درصد کاهش یافته است، درباره دلایل این کاهش توضیح داد: افزایش عرضه بیش از تقاضا، کاهش تقاضا به دلیل ضعف اقتصادی کشورهای درحال توسعه و تقویت نرخ ارز سه دلیل اصلی کاهش قیمت نفت در چهار ماه گذشته بوده است. وی افزایش تولید شیل اویل در آمریکا را یک عامل مهم افزایش عرضه نفت و از دلایل کاهش قیمت نفت عنوان کرد و افزود: در سه سال گذشته تولید شیل اویل آمریکای شمالی افزایش یافته و از دو میلیون بشکه به حدود ٦ میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
عسلی با بیان اینکه افزایش تولید شیل اویل در سال های گذشته در واقع کاهش تولید و عرضه نفت لیبی و نیز کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای بین المللی به دلیل تحریم های ظالمانه را خنثی کرد، افزود: به همین دلیل افزایش تولید شیل اویل تاثیر منفی بر قیمت ها اعمال نکرد اما از اواسط امسال افزایش تولید شیل اویل از یکسو و افزایش عرضه نفت ایران و لیبی نسبت به پارسال از سوی دیگر با کندترشدن رشد اقتصادی کشورهایی مانند چین همراه شده است و درنتیجه بازار با مازاد عرضه نفت روبه رو شد. با انباشت نفت خام در ذخیره سازی های تجاری نفت خام در کشورهای توسعه یافته و چین در تابستان امسال قیمت ها آغاز به کاهش کرد.
 
 کاهش تعداد مشتریان نفت در سال 2015
 
عسلی در ادامه پیش بینی آژانس بین المللی انرژی و دبیرخانه اوپک از رشد تقاضای نفت برای سال آینده میلادی را در شرایط کنونی اقتصاد بین المللی خوشبینانه دانست و رسیدن تقاضا برای نفت از ٩١ میلیون و ١٠٠هزار بشکه به ٩٢ میلیون و ٣٠٠هزار بشکه در روز را بعید دانست و تصریح کرد: به نظر می رسد این پیش بینی ها قابل تحقق نباشد و دلیل آن نیز این است که رشد اقتصادی دنیا بیش از اندازه واقعی برآورد شده است.
 
وی با بیان اینکه بخش اعظم رشد تقاضا برای نفت ناشی از رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه است، بیان کرد: هم اکنون تقاضا برای نفت در کشورهای توسعه یافته از اوج خود عبور کرده و رشد آن منفی شده است و در این کشورها به دلیل افزایش کارآیی انرژی با وجود رشد اقتصادی شاهد کاهش تقاضای سرانه برای فرآورده های نفتی هستیم.
 
عسلی با اشاره به اینکه با افزایش کارآیی انرژی، تقاضا کاهش می یابد، افزود: به عنوان نمونه با وجود آنکه رشد اقتصادی آمریکا امسال بالاتر از ٢ درصد بوده، اما مصرف سرانه بنزین به دلیل افزایش کیفیت خودرو در این کشور درحال کاهش است. نماینده ملی ایران در اوپک افزود: شرکت های خودروسازی به شدت درصدد افزایش کارآیی بنزین و گازوئیل خودروها هستند و هم اکنون علاوه بر ورود خودروهای هیبریدی به بازار اخبار حاکی از ورود خودروهایی با مصرف ٢ لیتر بنزین یا گازوئیل برای هر ١٠٠ کیلومتر به بازار است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ٩٥ درصد نفت در سامانه حمل ونقل جاده ای استفاده می شود، افزود: با افزایش کارآیی خودروها، رشد تقاضا برای نفت نیز کاسته می شود. از سوی دیگر بسیاری از کشورها با کاهش قیمت نفت به کاهش یارانه انرژی و افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی روی آورده اند تا مانع از افزایش تقاضا برای نفت شوند.
 
 نفت سودآورترین تجارت جهان
 
عسلی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 300 نوع نفت خام در دنیا تولید می شود، اظهار کرد: تجارت نفت، بزرگ ترین تجارت کالا در دنیاست و هر روز میلیاردها دلار صرف خرید و واردات نفت به کشورها می شود و سهم نفت در ترکیب انرژی های اولیه جهان هم اکنون بالاتر از دیگر حامل های انرژی و حدود 30 درصد است. وی با بیان این که قیمت نفت به طور اصولی به دلیل کم کشش بودن عرضه و تقاضای آن نسبت به قیمت پرنوسان است و به همین دلیل پیش بینی تغییرات قیمت نفت همواره مشکل بوده است، تصریح کرد: این تغییرات رابطه نزدیکی با انبارهای زیرزمینی در اختیار تولیدکنندگان (مازاد ظرفیت تولید اوپک) و انبارهای روی زمینی در اختیار مصرف کنندگان (انبارهای نفت چین و کشورهای توسعه یافته) داشته است.
 
 کاهش قیمت جهانی نفت به موضوع اساسی حوزه اقتصاد تبدیل شده است
 
همچنین در پی کاهش قیمت اخیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ادامه روند کاهش قیمت جهانی نفت خام، نگرانی کشورهای تولیدکننده از کسری بودجه را افزایش داده و به یکی از موضوعات اساسی تصمیم گیری در حوزه اقتصاد تبدیل شده است. ایرنا نوشت؛ غلامرضا تاجگردون افزود: با توجه به اینکه ایران کشوری دارای منابع عظیم نفت و گاز بوده و بخش عمده درآمدهای ارزی خود را از فروش نفت و فرآورده های نفتی تامین می کند، هرگونه کاهش یا افزایش غیرعادی جهانی بهای نفت تاثیری شگرف بر افق های اقتصادی و صنعتی کشور خواهد داشت. وی افزود: نفت به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای اقتصاد کلان جهانی شناخته و با توجه به اهمیت و کاربردهای متفاوت آن، در جهان امروز نه تنها به عنوان یک عامل تعیین کننده اقتصادی و صنعتی که به عنوان یک عامل سیاسی و امنیتی نیز مطرح می شود.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نزدیک شدن به زمان تنظیم و تدوین بودجه سال 94 و ارائه آن به مجلس، گفت: به نظر می رسد، دولت بهای نفت خام خود در بودجه سال 94 در محدوده 70 دلار به ازای هر بشکه تعیین کند اما با توجه به کاهش قیمت نفت به حدود 70 دلار در روزهای اخیر، کسری بودجه، تنها با صرفه جویی در بودجه جاری و برخی هزینه ها و پروژه های کشور قابل جبران است. 
 
وی با تاکید بر اینکه دولت نباید تخصیص بودجه به بخش های عمرانی را کاهش دهد بلکه هزینه ها را باید بهینه کند، افزود: دولت در راه رسیدن به اقتصاد پویا در دام اقتصاد بسته و خودمحور گرفتار نشود و مفاهیمی چون بهینه سازی در هزینه  کرد دولت جای واقعی خود را پیدا کند. نماینده مردم گچساران در مجلس افزود: به عبارتی، بدنه اقتصادی کشور باید بتواند در مقابل انواع فشارها و ضربه های اقتصادی از جمله هرگونه تحریم و فشار همه جانبه خارجی که سد راه پیشرفت کشور است، مقاومت کند.  وی با اشاره به اینکه بازگشت به قیمت های سابق در افق کوتاه پیش بینی نمی شود، افزود: دولت تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به کار بست تا بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کند اما باید توجه داشت که مذاکرات؛ درمان کوتاه مدت اقتصاد است و درمان بلندمدت آن، اجرای اقتصاد مقاومتی است. 
 

کلید واژه ها: اوپک شیل اویل کاهش قیمت نفت عربستان سعودی


نظر شما :