آمریکا نظامیان بیشتری را در افغانستان حفظ می‌کند

۱۶ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۴۱۶۶۲ سرخط اخبار

وزیر مستعفی دفاع آمریکا در کنفرانس خبری با رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد آمریکا یک هزار نظامی بیش از تعدادی که قبلاً تعیین شده بود، برای سال ۲۰۱۵ در افغانستان حفظ می کند.

به گزارش فارس، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که یکهزار نظامی دیگر آمریکایی، بیش از تعدادی که پیش تر اعلام شده بود، به مدت چند ماه در سال آینده میلادی در افغانستان باقی خواند ماند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که شمار نیروهای این کشور که در سال 2015 در افغانستان خواهند ماند، حداکثر به 9 هزار و 800 نظامی کاهش می دهد و تعداد این نظامیان به 10 هزار و 800 نفر خواهد رسید.

طبق گفته هیگل، این تعداد نظامیان قرار است، جای خالی موقت نظامیان ناتو در مأموریت جدید آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغان را پر کنند.

وی در این کنفرانس خبری گفت که برنامه قبلی برای کاهش 9 هزار و 800 نفری نظامیان تا پایان 2014 کنار گذاشته شده است اما این به واسطه افزایش حملات اخیر طالبان نیست.

هیگل اینگونه گفت که آمریکا 10 هزار و 800 نظامی را برای چندین ماه اولیه 2015 حفظ خواهد کرد و سپس بعد از آن مجدداً کاهش نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان را آغاز می کند و طبق برنامه این نیروها تا پایان سال آینده میلادی به 5 هزار و 500 نظامی کاهش پیدا می کنند.

هیگل که اخیراً به واسطه اختلافاتی که با رئیس جمهور آمریکا در خصوص راهبرد مقابله با تکفیری های داعش داشت مجبور شد تا 24 نوامبر (3 آذرماه) از سمت خود استعفا کند اما سرپرستی وزارت دفاع را بر عهده دارد و روز شنبه (دیروز) در سفر یک روزه اش به کابل گفت  که تأخیر در امضای توافقنامه امنیتی با افغانستان سبب شده تا اعضای دیگر ناتو نتوانند نیروی لازم را برای پیوستن به سربازان آمریکایی در افغانستان در سال آینده، اختصاص دهند.

«جان کمپبل» فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان روز شنبه به خبرنگاران گفت که اطمینان دارد که اعضای ناتو، شمار ضروری از نظامیان را برای مأموریت جدید آموزش که از اول ژانویه 2015 آغاز می شود، تخصیص خواهند داد.

کمپبل که 26 آگوست فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان را برعهده گرفت درباره دولت جدید افغانستان و مقایسه با دولت قبلی این کشور گفت: «تفاوت همچون تفاوت شب با روز می باشد.»

هیگل در سفر پایانی خود به افغانستان به عنوان وزیر دفاع آمریکا گفت که معتقد است نیروهای افغان با موفقیت حملات طالبان در پایتخت را مهار می کنند و کشور را به ثبات می رسانند.

وزیر دفاع مستعفی آمریکا یک روز بعد از آن وارد کابل شد که اوباما «اشتون کارتر» یکی از معاونان سابق هیگل را بعنوان جانشین هیگل برای اداره پنتاگون معرفی کند.


نظر شما :