آمریکا در حین مذاکره با ایران آماده نبرد با این کشور می‌شود

۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۱۶۰۷ سرخط اخبار

یک اندیشکده معتبر آمریکایی طی تحلیلی ضمن اشاره تلویحی به تدارکات نظامی پنهان آمریکا در منطقه نوشت: آمریکا در حالی که سرگرم مذاکره هسته ای با ایران است، خود را برای نبرد با این کشور آماده می کند.

به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی «مطالعات راهبردی و بین الملل» طی یادداشتی به قلم «آنتونی کوردزمن» تحلیلگر و کارشناس ارشد امور ایران در زمینه «حضور آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و احتمال جنگ ششم منطقه» نوشت: آمریکا در حالی که سرگرم مذاکره هسته ای با ایران است، خود را برای نبرد با این کشور  آماده می کند.

بنابراین گزارش، خطر وقوع نبرد ششم در منطقه بین ایران و آمریکا وجود دارد. ایران هرچند که دشمن برخی دشمنان واشنگتن می باشد ولی این که بتوان این کشور را دوست تصور کرد بسیار سخت است و تنش های  بی وقفه ایران در لبنان، سوریه، عراق و حمایت از حماس و شیعیان بحرینی و یمنی موید این مسئله است.

*تهدیدهای موشکی ایران نگران کننده است

بر اساس این گزارش، مذاکرات 1+ 5 هر چند که شاید  تهدید ایران را بکاهد یا تغییری در این مسئله ندهد اما این کشور بی وقفه در حال افزایش تهدید های موشکی  علیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و همچنین با ارتقا توان موشکی، دریایی و هوایی و حملات نامتقارن یا نبرد در عرصه گسترده تر جریان صادرات نفت خلیج فارس را تهدید می کند.

*اقدام های آمریکا در منطقه رفتار ایران را تغییر نداده است

از دیدگاه نویسنده، هرچند که هنوز جنگی رخ نداده ، اما اقدام های آمریکا در عراق و سوریه، ایران را مبدل به کشوری دوست نکرده است. ایران خواهان افزایش نقش خود در خاورمیانه است و هرگونه ضعف در اداره وضعیت منطقه به متحدان عرب آمریکا و همچنین ترکیه لطمه وارد خواهد کرد.

بنابراین از لحاظ تئوری هر کشوری در منطقه چه سنی چه شیعه و چه عرب چه فارس باید در مسیر ثبات منطقه گام بردارند اما در واقع این مسئله بعید است که عملی شود.

*آمریکا به آرامی در حال افزایش توان نظامی خود در خلیج فارس است

در بخش دیگر این گزارش تحلیلی آمده است: دولت اوباما هیچ تصویری شفافی را در ارزیابی صحیح از تعامل با ایران نشان نداده است و تنها موارد ناچیزی را به نمایش گذاشته است. اما دولت آمریکا به آرامی در حال تقویت نیروهای خود در خلیج فارس است و به مجموع قوای خود در منطقه از لحاظ دفاع موشکی، نیروهای ویژه و مجموعه ای از موشک ها و موارد دیگر افزوده است.

*تقویت نظامی کشورهای عرب در راستای مقابله با ایران

همچنین میزان تلاش واشنگتن در حمایت از متحدان عرب خلیج فارس نمادی از آماده سازی برای نبرد در منطقه است. قراردادهای چند ده میلیارد دلاری با امارات متحده عربی و عربستان سعودی و انتقال سلاح و مهمات به این کشورها و ادامه خرید سلاح های بازدارنده حکایت از تلاش برای وارد شدن به کسب قابلیت در مسیر نبردی عظیم می باشد.

*برای آمریکا حفظ امنیت انرژی منطقه بسیار حیاتی است

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: حضور آمریکا در مذاکرات 1+ 5 با ایران البته به طور مطلق به مفهوم تکرار نبرد همانند آنچه که پیشتر در افغانستان یا عراق اتفاق افتاد نیست اما وقوع ماجرای 11 سپتامبر  و وابستگی آمریکا به ایمنی اقتصاد جهانی و جریان امن انتقال نفت نشانگر این است که آمریکا حفظ منافع حیاتی خود را در وجود امنیت و آرامش در منطقه  و همکاری با متحدان منطقه ای می بیند.

*احتمال اتخاذ گزینه های دشوار از سوی اوباما

در بخش پایانی این گزارش آمده است: به نظر می رسد اوباما امید کمی در رسیدن به توافق هسته ای با ایران دارد و دولت این کشور نیاز دارد تا اتخاذ گزینه های سخت را نیز نشان دهد و تصمیم های مناسبی اتخاذ کند و بگوید که تحلیلگران مناسبی را در اختیار دارد که می توانند به موفقیت های جالبی دست یابند. هم اکنون مذاکرات 1+5 که آمریکا نیز در آن مشارکت دارد بدون سرانجامی قابل پیش بینی است و بیانگر خطر های بسیاری برای آمریکا است که تا این تاریخ هدایت آن را برعهده دارد.


نظر شما :