با تمدید شانس توافق هسته‌ای بیشتر نشده است

۰۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۹۴۱۴۳۶ سرخط اخبار

روزنامه گاردین سرمقاله ویژه نامه یکشنبه های خود را به مذاکرات هسته ای با ایران قرار داده و با اشاره به پابرجا بودن اختلافات اساسی میان طرفین، نوشته است که دو طرف باید در زمان باقی مانده به سرعت تلاش آخر برای رسیدن به موفقیت در مذاکرات را انجام دهند.

به گزارش فارس، روزنامه گاردین سرمقاله ویژه نامه یکشنبه های خود را به مذاکرات هسته ای با ایران اختصاص داده و با اشاره به پابرجا بودن اختلافات اساسی میان طرفین، نوشت دو طرف باید در زمان باقی مانده به سرعت تلاش آخر برای رسیدن به توافق جامع را به کار بگیرند.

هیئت سردبیری آبزرور در این یادداشت با بیان اینکه در میان مشکلات بسیاری که در خاورمیانه وجود دارد، چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت تولید سلاح هسته ای، مهم ترین و جدی ترین سوال حاضر است، نوشته اند: «با وجود فاجعه انسانی بی حد و حصر در سوریه، تهدید رو به افزایش انتفاضه سوم فلسطینی ها و ویران گری های تروریست های داعش در منطقه خاورمیانه، هیچ یک از این موارد به اندازه اقدام پیشگیرانه احتمالی اسراییل و حمله نظامی علیه تجهیزات هسته ای ایران و مقابله به مثل احتمالی ایران علیه عربستان سعودی، مواضع آمریکایی ها در خلیج فارس و همین طور اسرائیل، خطرناک نبوده و دارای تبعات جهانی خواهد بود.»

به ادعای آبزرور این ها دلیل تمدید مذاکرات برای 7 ماه آینده است چرا که ایران و 1+5 از ریسک شکست مذاکرات می ترسیدند. این یادداشت با اشاره به 12 سالی که از آغاز اولین مذاکرات هسته ای با ایران می گذرد، نوشته است که پیش از این هم نمونه های مشابهی در تاریخ وجود داشته، از جمله توافق صلح پاریس برای اتمام جنگ ویتنام که 5 سال به طول انجامید و مذاکرات آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی که بعد از ده سال به امضای پیمان کاهش تسلیحات راهبردی منجر شد. گاردین نوشته است که به نظر می رسد اغلب شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای با این نظر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی موافق هستند که عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.

آبزرور با بیان اینکه با وجود تمدید هفت ماهه مهلت مذاکرات هسته ای، هیچ «دلیل متقاعدکننده ای» وجود ندارد که نشان دهد «یک توافق مطمئن، پایدار و موثر» بیش از گذشته در دسترس است، نوشته است که با این حال «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بعد از آخرین دور مذاکرات گفت پیشرفت چشمگیری در این دور از مذاکرات حاصل شد و از طرف دیگر «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به حصول توافق خوش بین بود.

گاردین با اشاره به بدبینی ها نسبت به مذاکرات هسته ای، نوشته است که عدم توافق در این دور از گفت وگوها تبعات منفی ای به همراه داشت و موجب شد تا بسیاری در آمریکا، اسرائیل و ایران بار دیگر مذاکرات هسته ای را وقت تلف کردن بدانند.

در پایان این یادداشت آمده است: «با توجه به پیشینه آشفته ای که وجود دارد، لازم است تا دلیل اهمیت توافق جامع را یادآوری کنیم. به عنوان نمونه، یکی از مواردی که به نتیجه مذاکرات بستگی دارد، همکاری احتمالی ایران برای پایان دادن به جنگ در سوریه و در هم شکستن تروریسم سنی در عراق است. یکی از دستاوردهای بالقوه هم می تواند این باشد که اگر روابط ایران با غرب نهایتا عادی شد، اروپا می تواند این کشور را به عنوان تأمین کننده اصلی نفت و گاز، جایگزین روسیه کند. اما اگر مذاکرات شکست بخورد، این ریسک و احتمال واقعی وجود دارد که نتانیاهو و هم قطاران جنگ طلبش در اسرائیل، دستور حمله به ایران را صادر کنند، که چنین اقدام بی پروایی، تبعات وحشتناکی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل و دلایل متعدد دیگر، ضروری است که مذاکره کننده ها با وجود تمام عدم اطمینانی که به هم دارند، فورا آخرین تلاش را برای رسیدن به موفقیت انجام دهند.»


نظر شما :