کرزای: آمریکا دست از دو‌دوزه بازی بردارد

۰۲ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۶ کد : ۱۹۴۱۱۷۱ سرخط اخبار

رئیس جمهور سابق افغانستان با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در قبال پاکستان گفت: تروریسم خارجی و نفوذ آن در افغانستان چالش اصلی برای کشور است و من از رئیس جمهوری آمریکا می خواهم تا دست از این دودوزه بازی بردارد!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری هند، حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان از دهلی نو خواست تا برای همکاری دفاعی با کابل اقدامات بیشتری انجام دهد و همچنین ابراز امیدواری کرد که هندوستان در آینده یک سیاست بسیار فعالانه تر اتخاذ کند.

کرزای با اعلام اینکه کابل و دهلی نو باید برای مقابله با تروریسم در منطقه با یکدیگر همکاری کنند، گفت: من 20 بار به پاکستان سفر کردم اما موفق نشدم برای بهبود روابط با این کشور کاری کنم.

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در قبال پاکستان گفت: آمریکا هم اکنون شریک دزد و رفیق قافله است. آمریکا باید در مقابل پناهگاه های امن و مخفیگاه های تروریست ها در پاکستان کاری موثر انجام دهد. ما به هندوستان برای قدرتمند ساختن نیروی دفاعی افغانستان نیاز داریم تا به مقابله با تروریست ها بپردازیم. هندوستان برای آموزش افسران افغان و نیروهای دولتی کاملا مناسب و آماده است. هند می تواند به تامین تجهیزات نظامی افغانستان بپردازد.

کرزای تصریح کرد: آمریکا فقط هدفش منافع خودش است و حضور 13 ساله آمریکا در افغانستان هراس افکنی و افراط گرایی را در سطح منطقه افزایش داده است.

کرزای با اعلام رضایت از هندوستان به عنوان یک شریک صادق و معتبر گفت: من از نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان به خاطر تعهداتش در قبال آینده افغانستان سپاسگزارم.

وی همچنین بر اهمیت نقش هند و چین برای مقابله با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد و افزود: پکن، دهلی به همراه روسیه باید برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه همکاری کنند. دولت های منطقه پیشتر متوجه شده اند که استفاده از تروریسم به عنوان یک سیاست خارجی عملکردی شبیه به بومرنگ دارد یعنی پیامدهایش گریبان خود کشورها را می گیرد و برای همگی نتایج و عواقب جبران ناپذیری دارد.

کلید واژه ها: هندوستان پاکستان


نظر شما :