فرانسه مخالف امتیازدهی به ایران است

۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۸ کد : ۱۹۴۰۹۹۹ سرخط اخبار

روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی نوشته که ایران، آمریکا و قدرتهای جهانی که در وین درحال مذاکره هستند به یک توافق تاریخی و جامع که می تواند به یک موضوع ۱۲ ساله پایان دهد نزدیک هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی نوشته که ایران، آمریکا و قدرتهای جهانی که در وین درحال مذاکره هستند به یک توافق تاریخی و جامع که میتواند به یک موضوع 12 ساله پایان دهد نزدیک هستند.

گاردین به نقل از دیپلماتها نوشت که 95 درصد کار تمام شده است و اکنون منتظر تصمیمات پایتختهای ملی درباره ظرفیت غنی سازی ایران طی چند سال آینده و ترتیباتی که تحریمهای ایران برداشته شود هستند.

چندین نفر از کارشناسان برجسته کنترل تسلیحات استدلال کرده اند که موانع باقی مانده بیش از آنکه اصولی باشند، سیاسی هستند.

طبق این گزارش، اختلافاتی بین گروه ۱+۵ که در مذاکره با ایران هستند نیز وجود دارد و فرانسه در مقایسه با دیگر اعضای این ۶ کشور، به طور مداوم مخالف واگذاری امتیازات به ایران می باشد.

گاردین ادامه داد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز ۴ نوامبر به پاریس سفر کرد تا گفت وگوهایی را با «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه صورت دهد و به دنبال اطمینان حاصل کردن از این مطلب بود که فابیوس در روزهای پایانی مذاکرات مداخله آشکار نکند. در مراحل پایانی مذاکرات در خصوص توافق موقت ژنو در سال ۲۰۱۳، فابیوس علیه هرگونه واگذاری امتیاز به ایران هشدار داد و گفت که پاریس در یک «بازی احمقانه» وارد نمی شود.

یک منبع فرانسوی آشنا به مذاکرات می گوید، «برای فابیوس، رابطه با کشورهای خلیج (فارس)، عربستان سعودی و قطر، از نظر اقتصادی و اشتغال فرانسه در سالهای آینده مهم تر از ایران است.»

گاردین ادامه داد، پیامدهای شکست مذاکرات احتمالاً جدی و سریع خواهد بود. کنگره آمریکا آماده تحمیل تحریم های جدید علیه ایران است و بعد از آنکه جمهوری خواهان موفق شدند در انتخابات میاندوره ای ماه جاری میلادی، کنترل سنا را از دموکرات ها پس بگیرند، از این پس وتو کردن اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران توسط اوباما دشوار خواهد بود.

از طرف دیگر طبق این گزارش، برخی در تهران احتمالاً خواستار پایان دادن به توقف نسبی برنامه هسته ای ایران طبق توافق ژنو، می شوند تنش های دو طرفه احتمالاً خیلی سریع بن بست ۱۲ ساله هسته ای را به آستانه جنگ می رساند زیرا اسرائیل به طور مداوم تهدید کرده است که اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران صورت می دهد.

این روزنامه انگلیسی ادامه می دهد، با توجه به مسائلی که هنوز در مذاکرات حل نشده باقی مانده است، تمامی طرفین مذاکرات در وین تمایلی به خاتمه دادن به مذاکرات در صورتیکه که توافق نهایی تا مهلت ۲۴ نوامبر محقق نشود، ندارند.


نظر شما :