اوباما حق داشت به رهبر ایران نامه بنویسد

۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۴۰۸۶۵ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز یکشنبه خود تأکید کرده است که نباید اجازه داد مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 به شکست مواجه شود.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله روز یکشنبه خود را به مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 که دور تازه آن از روز سه شنبه در شهر وین اتریش آغاز می شود، اختصاص داده و تأکید کرده است که نباید اجازه داد این مذاکرات با شکست مواجه شود.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به نشست هفته گذشته که با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر مسقط عمان برگزار شد، نوشته است که طرفین در حالی به ضرب الاجل مذاکرات نزدیک می شوند که تازه ترین دیدار آن ها هم «نتوانست به گشایشی بر سر موضوعات مهم منجر شود» و این امر باعث شد تا گمانه زنی ها در مورد احتمال ناتوانی طرفین در رسیدن به توافق تا روز سوم آذر (24 نوامبر) تقویت شود.

نیویورک تایمز می افزاید: «از آنجا که هیچ کس نمی خواهد روند مذاکرات از هم بپاشد، صحبت هایی از تمدید مذاکرات و حتی تدوین کلیات و پیشرفت های قابل توجهی که تا الان صورت گرفته، مطرح شده است.»

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است: «به هر نحوی که شده باید روند فعلی حفظ شده و شانس حصول توافقنامه جامع و دائمی، باقی بماند؛ هر چیزی جز این، یک تراژدی خواهد بود.»

نیویورک تایمز با بیان اینکه توافق نهایی نباید امکان رسیدن به سلاح هسته ای را به ایران بدهد، بار دیگر روند برداشته شدن تحریم های ایران را «تدریجی» توصیف کرده و نوشته است که باید در این مدت نظارت های کاملی بر برنامه هسته ای ایران صورت گیرد.

این روزنامه در ادامه مدعی شده است که مواضع ایران عامل عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای است، چراکه با کاهش قابل ملاحظه شمار سانتریفیوژهای خود موافقت نکرده است. نحوه لغو تحریم ها و همچنین ساز و کار بازرسی از برنامه هسته ای ایران از دیگر مواردی است که نیویورک تایمز از آن ها تحت عنوان موانع حصول توافق یاد کرده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه ناکامی در مذاکرات «تبعات جدی» دارد، نوشته است که این امر می تواند به تضعیف دولت کنونی ایران منجر شود. این یادداشت می افزاید: «برای نزدیک به یک سال، ایران به توافق موقتی که برنامه هسته ای این کشور را متوقف کرده و در بخش هایی به عقب بازگرداند، پایبند مانده است. این تجربه این امیدواری را ایجاد کرده است که ایران تحت رژیم بازرسی های شدید، به توافقی بلندمدت تر نیز پایبند بماند.»

نیویورک تایمز با بیان اینکه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه به رهبر ایران «گام درستی برداشت»، نوشته است که دیگر سران کشورها نیز باید اقدامی مشابه انجام داده و مسیر رئیس جمهور آمریکا را ادامه دهند.


نظر شما :