پیروزی جمهوریخواهان در سنا تحقیری برای اوباما بود

۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۴۷۳ سرخط اخبار

تحلیل گر روزنامه «هاآرتص» بر این باور است که پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات سنا به معنای نارضایتی از سیاست های رئیس جمهور آمریکاست و تحقیری برای باراک اوباما به شمار می آید.

به گزارش فارس، روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به تحلیل انتخابات میان دوره ای مجلس سنا آمریکا پرداخت و نوشت: رای دهندگان آمریکایی در انتخابات میان دوره ای مجلس سنا شکستی سخت به باراک اوباما و حزب دموکرات وارد کردند و پیروزی درخشانی را همراه با کنترل کامل هر دو مجلس کنگره، به جمهوریخواهان اعطا کردند.

این روزنامه نوشت: واشنگتن چهارشنبه صبح با یک واقعیت سیاسی و رئیس جمهوری ضعیف، در یک سو و کنگره ای متخاصم در سوی دیگر بیدار شد. در حالی که کارشناسان تلویزیونی هنوز در حال بحث درباره این موضوع هستند که آیا ترقی جمهوریخواهان را می توان به عنوان «یک موج » تلقی کرد یا نه، نتایج انتخابات بیشتر شبیه به یک سونامی سیاسی به نظر می رسد آنهم به میزانی که خود جمهوریخواهان هرگز آن را تصور نمی کردند.

به نوشته هاآرتص، نتایج این انتخابات منعکس کننده نارضایتی، دشمنی و خشم گسترده از سیاست های اوباماست و در واقع رای آشکار از بی اعتمادی است. همزمان، تلاش های پر سر و صدای کاندیداهای دموکرات برای حفظ فاصله خود از اوباما در این نتایج ملالت انگیز نقش ایفا کرده است.

در این گزارش آمده، در حالی که نمی توان تکذیب کرد که اوباما در چشم آمریکایی ها تحقیر شده است، اما به هر حال، زودهنگام است که او را به عنوان فردی از کار افتاده تلقی کنیم چراکه قانون اساسی آمریکا قدرت های مشخصی به رئیس جمهور داده است. در واقع، سئوال این است که آیا این کنگره متخاصم که برخی از تصمیم سازان در اسرائیل رویای آن را می بینند، این نفوذ را دارد که بر اقدامات رئیس جمهور تاثیر گذارد یا خیر.


نظر شما :