چهار کشور عربی به‌دنبال پیمان مشترک نظامی

۱۳ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۴۰۴۲۰ سرخط اخبار

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه از طرح مصر، عربستان، امارات و کویت برای امضای پیمان مشترک نظامی به بهانه مبارزه با «داعش» خبر داده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که چهار کشور مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در حال مذاکره برای امضای یک پیمان نظامی مشترک علیه «داعش» هستند و این احتمال وجود دارد که نیروی مشترکی نیز برای مداخلات نظامی در مناطق مختلف خاورمیانه، شکل گیرد.

چهار مقام نظامی مصری که آسوشیتدپرس نام آن ها را منتشر نکرده، با تأیید این مسئله، گفته اند که این پیمان، از ائتلاف تحت رهبری آمریکا و حملات هوایی که همراه این ائتلاف صورت می گیرد، مجزا خواهد بود.

به گفته این مقامات، این نیروی نظامی می تواند برای مداخله در دیگر نقاط نظیر لیبی و همچنین علیه جنبش انصارالله در یمن، به کار گرفته شود. آسوشیتدپرس همچنین نوشته است که این طرح احتمالا تلاشی است که با هدف قدرت نمایی در برابر ایران صورت می گیرد.

مقامات مصری مورد استناد آسوشیتدپرس نوشته اند که این نیروی نظامی مشترک، قرار نیست در سوریه و عراق عملیات انجام دهد و هدف از تشکیل آن فعالیت در کشورهای دیگری است.

بنا بر این گزارش، مذاکرات در مورد امضای پیمان نظامی به خوبی پیش رفته، اما ایده دیگر یعنی تشکیل نیروی نظامی مشترک، هنوز نیاز به بحث دارد و اختلافاتی در مورد بزرگی این نیرو، منابع مالی، مراکز و همچنین اینکه آیا این نیرو باید تحت پوشش اتحادیه عرب یا سازمان ملل فعالیت کند، بین کشورها اختلاف وجود دارد.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به آسوشیتدپرس، در این مورد گفته است که واشنگتن از این بحث ها مطلع نیست و در مورد آن اظهار نظر نمی کند.

«علا یوسف» سخنگوی ریاست جمهوری مصر نیز این مسئله را رد کرده و گفته است که مصر مذاکراتی «معمولی» با متحدان عرب خود در مورد مبارزه با افراط گرایی دارد.

با این حال، به گفته مقامات مصری مورد استناد آسوشیتدپرس، تشکیل یک نیروی ویژه مرکزی دارای نیروی هوایی و اطلاعات مشترک، از جمله موارد مورد بررسی است.

این مقامات با بیان اینکه در طول یک سال گذشته رزمایش های مشترکی هم میان کشورها صورت گرفته، گفته اند که اردن و الجزایر هم ممکن است به این پیمان احتمالی بپیوندند.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از این چهار مقام نوشته است که این کشورها تائیدی ضمنی نیز از ایالات متحده دریافت می کنند، اما اصل شکل گیری این پیمان، به دلیل بدبینی آن ها نسبت به اراده آمریکا برای اقدام نظامی علیه گروه هایی جز داعش است.

کلید واژه ها: آسوشیتدپرس مصر


نظر شما :