توافق پوتین - پروشنکو برای حل بحران اوکراین

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۹۳۷۸۶۷ سرخط اخبار

سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد پوتین و پترو پوروشنکو همتای اوکراینی وی درباره گام های لازم برای برقراری آتش بس و پایان دادن به خشونت ها در شرق اوکراین گفتگو کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، درحالی که گزارشها حاکی از ورود اوباما به استونی است، دمیتری پسکوف سخنگوی پوتین، اعلام کرد: روسای جمهور دو کشور درباره اقداماتی که باید هرچه سریعتر برای توقف خشونت ها در جنوب شرق اوکراین به عمل آید بحث و تبادل نظر کردند و دیدگاه های دو طرف درباره شیوه های خروج از این بحران تا حد زیادی با یکدیگر مطابقت دارد.

پوتین و پوروشنکو هفته گذشته در مینسک با یکدیگر دیدار کردند اما در زمینه کاهش خشونت ها هیچ پیشرفتی حاصل نشد، خشونت هایی که در پی متهم ساختن روسیه به استقرار نیرو در اوکراین در هفته های اخیر رو به شدت گذاشته است.

در حالی که غرب و کیف ، مسکو را به استقرار نیرو در اوکراین متهم می کنند ، روسیه این ادعاها را رد کرده و آنها را بی اساس خوانده است.

سفر اوباما به استونی همزمان با نگرانی ها از پیشروی روسیه

درپی افزایش نگرانی ها در کشورهای حوزه بالتیک از بحران اوکراین ، اوباما به استونی سفر کرد.

به گزارش یورونیوز، رییس جمهور آمریکا هم اکنون در تالین پایتخت استونی به سر می برد و قرار است عصر امروز با روسای دولت لتونی، استونی و لیتوانی دیدار کند.این درحالی است که بسیاری کشورها نگرانی خود را از احتمال پیشروی بیشتر روسیه پنهان نمی کنند.

اوباما پس از استونی برای شرکت در نشست ناتو به ولز سفر خواهد کرد. محور اصلی نشست ناتو بحران اوکراین خواهد بود که به شدت ناتو و کشورهای اروپایی را به خود مشغول کرده است.

بلاروس میانجی صلح در اوکراین

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: امکان برقراری آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان جدایی طلب در شرق اوکراین در نشست اخیر میانجی گران بین المللی در مینسک، مورد بحث قرار گرفت.

شینهوا گزارش داد، اوژن پربینیس، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: در این مذاکرات همچنین به نقاط اساسی حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه، از جمله آزادی گروگانها و انتقال کمک های بشردوستانه در امنیت کامل به مناطق ناآرام، بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: نمایندگان گروه تماس پذیرفتند که این مذاکرات در آینده​ای نزدیک ادامه یابد.

نمایندگان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور یافتن راه حلی سیاسی برای پایان مناقشه در شرق اوکراین که تاکنون بیش از 2500 کشته برجا گذاشته است، روز دوشنبه در مینسک گردهم آمدند.

درهمین حال خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داد عکاس یک خبرگزاری روسیه در اوکراین کشته شده است.

وزیر امور خارجه اوکراین از تقویت ارتش خبر داد

به گزارش فرانس 24 ، پاولو کیمکین وزیر امور خارجه اوکراین گفت: ما بر تقویت همکاری نیروهای مسلح خود با نیروهای ناتو کار می کنیم و به دنبال تقویت و بهبود ترکیبات فنی ارتش خود هستیم و این برای ما اولویت دارد. کشورهای عضو ناتو قرار است روز پنج شنبه در ولز تشکیل دهند. ناتو به تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین پاسخ شدیدی خواهد داد.احتمالا چهار هزار نیروی جدید ناتو در اوکراین به کار گرفته خواهند شد. اوکراین هم از ناتو تقاضای کمک کرده است.

چهار ناو جنگی ناتو وارد دریای سیاه می شود

یک منبع نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد 4 ناو جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تا قبل از هفتم سپتامبر وارد دریای سیاه خواهند شد.

این ناوهای جنگی عبارتند از: ناوشکن یو اس اس راس نیروی دریایی آمریکا، کشتی کوماندانت بیروت نیروی دریایی فرانسه، رزمناو اچ ام سی اس تورونتو متعلق به نیروی دریایی کانادا، و رزمناو آلمیرانته خوان د‍ بوربون متعلق به نیروی دریایی اسپانیا.

بنابر اعلام این منبع، ناوهای جنگی یو اس اس راس ، و کوماندانت بیروت روز چهارشنبه از تنگه دریای سیاه عبور می کنند. رزمناوهای اسپانیا و کانادا نیز ششم سپتامبر وارد دریای سیاه می شوند.

براساس کنوانسیون مونترو 1936، ناوهای جنگی کشورهایی که در حاشیه دریای سیاه قرار ندارند نمی توانند بیش از 21 روز در دریای سیاه بمانند.

کلید واژه ها: اوکراین ناتو استونی دریای سیاه خارجه اوکراین


نظر شما :