امیرعبداللهیان: امنیت مصر را امنیت ایران می‌دانیم

۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۷۷۵۵ سرخط اخبار

هیات رسانه ای متشکل از جمعی از نویسندگان و اصحاب رسانه های گروهی مصر، با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کردند.

 امیرعبداللهیان در دیدار با هیأت رسانه ای مصر گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از توسعه مناسبات با مصر حضور همه احزاب، گروه ها و طیف های سیاسی را در روند مسالمت آمیز سیاسی در مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائز اهمیت می داند.

امیرعبداللهیان در این دیدار نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مصر را مبتنی بر نگاهی تاریخی، تمدنی و ادیانی به عنوان کشوری مهم در جهان عرب و اسلام دانست و افزود: ایران علاقمند به مشاهده مصری باثبات، یکپارچه و پیشرفته و با ایفای نقشی درخور شان واقعی و تاریخی این کشور در منطقه و جهان اسلام است. مصر دارای جایگاه و ظرفیتی است که کشوری نمی تواند خلاء آن را پر نماید.

 

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر خود به قاهره برای شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و گفت وگو با وی اظهار داشت: در این دیدار کوتاه تاکید شد که نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مردم و کشور مصر به عنوان یک حوزه تمدنی ، تاریخی و فرهنگی استوار است.

 

امیرعبداللهیان افزود : رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار از این رویکرد ایران استقبال کرد.

 

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه همچنین افزود: ما علاقمندیم مردم و دولت مصر با پشت سرگذاشتن شرایط و چالش های کنونی نقش و جایگاه واقعی خود را برای کمک به مسائل منطقه ای و بین المللی ایفا نمایند.

 

امیرعبداللهیان همچنین حضور همه احزاب، گروه ها و طیف های سیاسی در روند مسالمت آمیز سیاسی در تحولات داخلی مصر برای کمک به توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در این کشور را حائز اهمیت خواند و افزود: ایران امنیت و ثبات مصر و همه کشورهای منطقه را امنیت خود می داند و خط قرمز ایران در منطقه توسل به افراطگرایی و تروریسم می باشد.

 

معاون وزیر امور خارجه با رد برخی خبرسازی ها در خصوص مداخلات ایران در امور داخلی کشورهای عربی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظیفه انسانی و اسلامی از نقش و نفوذ خود برای تقویت ثبات و امنیت و رفاه منطقه بهره می گیرد و مقابله با توطئه های دشمنان مشترک جهان اسلام و در راس آن رژیم صهیونیستی را مدنظر دارد.

 

وی با انتقاد از برخورد دوگانه برخی کشورهای فرامنطقه ای در برخورد با موضوعات مردمسالاری و تروریسم، بر رویکرد و عملکرد صریح و شفاف ایران در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و نیزحمایت از مبارزه جدی و قاطع با پدیده شوم تروریسم در منطقه از جمله در عراق و سوریه تاکید کرد.

امیرعبدللهیان همچنین با اشاره به حضور هیات مصری در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران ، بر دغدغه مشترک ایران و مصر در خصوص فلسطین تاکید کرد: امروز جهان اسلام اولویت خود را در دفاع از مسأله فلسطین می داند و جمهوری اسلامی ایران همواره از مقاومت و همچنین وحدت گروه های فلسطینی حمایت می کند.

وی بر لزوم حمایت از مطالبات به حق و مشروع مردم فلسطین و گروههای مقاومت تاکید کرد و اظهار داشت: ارتقای وضعیت دفاعی و اقتصادی مردم فلسطین و حمایت همه جانبه فلسطینیان برای رسیدن به حقوق مسلم و تاریخی خواست جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی از مواضع مصر در خصوص ضرورت مقابله با پدیده تروریسم و افراط در سوریه و عراق استقبال کرد و لزوم همکاری و تعامل نزدیک بین کشورهای موثر در منطقه از جمله مصر و ایران را برای ایجاد نوعی همگرایی و همکاری جمعی در منطقه برای مقابله با این پدیده بدور از مداخلات بیگانگان یادآور شد.

 

امیرعبداللهیان ایران و مصر را دو کشور مستقل و مهم در منطقه خواند و روند توسعه دوجانبه روابط در ابعاد مشورت ها و گفت وگوهای سیاسی و همکاری های اقتصادی و فرهنگی را روبه رشد دانست و بر تداوم و تقویت این همکاری ها تاکید کرد و در این خصوص اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکار عملی برای تقویت همکاری های دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی با مصر استقبال می کند.

 

در این نشست اعضای هیات مصری به طرح دیدگاه های خود در زمینه تحولات منطقه ای و همچنین روابط ایران و مصر پرداخته و بر ضرورت توسعه روابط دو کشور تاکید نمودند .

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :