مهلت یک هفته ای رهبران اتحادیه اروپا به روسیه

۰۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۳۷۶۸۹ سرخط اخبار

رهبران اتحادیه اروپا اوایل امروز(یکشنبه) تصمیم گرفتند که به روسیه یک هفته فرصت دهند تا در راستای کاهش تنش ها در اوکراین گام بردارد و اقدامات نظامی خود در شرق اوکراین را مورد تجدید نظر قرار دهد، در غیر این صورت این اتحادیه تحریم های شدیدتری را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، این موضوع را هرمان وان رومپوی، رئیس کنونی شورای اروپا طی کنفرانسی خبری پس از نشست ویژه سران این اتحادیه در بروکسل اعلام کرد.

 

رومپوی افزود: شورای اروپا اعلام کرد که آماده است گام های چشمگیر بیشتری را در مورد بحران اوکراین بردارد و از کمیسیون اروپا می خواهد فورا اقدامات لازم را بردارد و ظرف یک هفته پیشنهادات خود را ارائه کند.

 

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این کنفرانس خبری گفت: اگر روسیه به تشدید بحران اوکراین ادامه دهد، با هزینه های سنگینی مواجه خواهد شد. می توانم به شما اطمینان دهم که کمیسیون اروپا به سرعت پیشنهادات بیشتری را برای اتخاذ تدابیر محدودکننده ارائه خواهد کرد.

 

باروسو تصریح کرد که بحران اوکراین راه حل نظامی ندارد.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز شنبه در پایتخت بلژیک دور هم جمع شدند و محور نشست آن ها بحران اوکراین و چگونگی واکنش به اقدامات نظامی روسیه بود.

در پی این نشست، از کمیسیون اروپا خواسته شده است که هرچه سریع تر اقدامات مقدماتی برای دور تازه تحریم ها را انجام بدهد و پیشنهادات خود را در ظرف یک هفته به دولت های اروپایی ارائه کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز گفته است در صورتی که روسیه طی مهلت تعیین شده در سیاستش تجدید نظر نکند یا اوضاع در اوکراین وخیم تر شود، اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را به تصویب خواهد رساند.

اتحادیه اروپا و آمریکا تا به حال تعداد زیادی از شرکت ها و مقام های روسیه را در کنار رهبران جدایی طلب در اوکراین تحریم کرده اند. روسیه این تحریم ها را بی فایده می داند.

هشدار درباره جنگ تمام عیار

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین نیز در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل حضور داشت. او هشدار داد که کشورش به "نقطه غیرقابل بازگشت" جنگ تمام عیار با روسیه نزدیک شده است.

کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز که در این نشست حضور داشت از "تجاوز نظامی مستقیم" روسیه به شرق اوکراین عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

این در حالیست که روسیه اعزام نیرو و تانک به شرق اوکراین برای کمک اضطراری به شورشیان جدایی طلب روس تبار را قویا رد می کند.

اما پوروشنکو در بروکسل گفت که کشورش قربانی "تجاوز نظامی و تروریسم" شده است.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: "فکر می کنم ما به نقطه غیرقابل بازگشت بسیار نزدیک شده ایم. نقطه غیر قابل بازگشت جنگ تمام عیار است."

او افزود: "هرگونه اقدام تهاجمی که روسیه انجام دهد نقطه غیرقابل بازگشت خواهد بود و به همین خاطر است که ما سخت تلاش می کنیم آن را متوقف کنیم."

پوروشنکو همچنین گفت دور تازه ای از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه در دست بررسی است و به اجرا گذاشته شدن این تحریم ها به موفقیت طرح صلح پیشنهادی این اتحادیه بستگی خواهد داشت. او ابراز امیدواری کرد که بتواند پیش نویس این طرح را هفته آینده منتشر کند.

رئیس جمهوری اوکراین گفت که روز دوشنبه در نشست یک "گروه تماس" که شامل اوکراین، روسیه، بلاروس و سازمان امنیت و همکاری اروپاست پیشنهاد آتش بس تازه ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کاترین اشتون هم روز شنبه در اجلاس بروکسل خواهان حمایت نظامی اتحادیه اروپا از اوکراین شد.

او گفت: "امروز اوکراین از طرف همه اروپا می جنگد."

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم گفت اتحادیه اروپا در حال حاضر با وضعیت "غیرقابل قبول" حضور نیروهای روسیه در اوکراین مواجه است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، نیز هشدار داد مساله اوکراین بزرگ ترین بحرانی است که اروپا از زمان پایان جنگ سرد با آن رو به رو شده است. او گفت که اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، باید تحریم های بیشتری باید علیه روسیه در نظر گرفته شود.

اختلافات داخلی

با وجود تعیین مهلت یک هفته ای برای روسیه، هنوز روشن نیست که اعضای اتحادیه اروپا بتوانند به راحتی تحریم های گسترده ای را علیه روسیه وضع کنند.

الکساندر استاب، نخست وزیر فنلاند، ضمن ابراز تردید درباره موثر بودن تحریم ها بر روسیه گفته است: "ما باید به آتش بس و یک طرح صلح دست پیدا کنیم."

فدریکا موگرینی، جانشین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گزینه نظامی برای حل بحران در اوکراین را رد کرده و گفته است که هم زمان با بررسی تحریم ها، اتحادیه اروپا باید در مسیر دیپلماتیک تلاش کند.

بنا بر گزارش ها، نیروهای دولت اوکراین که در هفته های گذشته در شرق این کشور به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده بودند هم اکنون در شرایط دشواری بسر می برند.

یک سخنگوی ارتش اوکراین گفته است که تانک های روسیه به شهر نووسویتلیوکا در نزدیکی لوهانسک حمله کرده اند و "تقریبا تمام خانه ها را نابود کردند."

آندری لیسنکو گفت که به سربازان اوکراینی دستور داده شده است از نووسویتلیوکا عقب نشینی کنند.

بنا بر گزارش ها، ارتش اوکراین همچنین تلاش می کند از ایلووایسک، واقع در منطقه دونتسک، عقب نشینی کنند. این ناحیه به محاصره شبه نظامیان طرفدار روسیه درآمده است.

انتشار گزارش هایی مبنی بر ورود نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین و همکاری آنها با جدایی طلبان در شرق این کشور با واکنش تند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مواجه شده است.

آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو، پیشتر گفته بود که این سازمان درخواست پیوستن اوکراین به ناتو را بررسی خواهد کرد.

سخنان راسموسن ساعاتی پس از آن ایراد شد که روز جمعه آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از تلاش دولت این کشور برای پیوستن به ناتو خبر داد و گفت از پارلمان خواهد خواست زمینه این اقدام را فراهم کند.

یاتسنیوک گفت که دولت لایحه ای را به نمایندگان مجلس ارائه می کند که بر اساس آن موضع بی طرف اوکراین در رقابت روسیه و غرب تغییر می کند.

ناتو، به تازگی تصاویری را منتشر کرد که به گفته این سازمان، سربازان روسی را در خاک اوکراین نشان می دهد.

ناتو می گوید که بیش از ۱۰۰۰ سرباز روسیه در عملیات نظامی در خاک اوکراین شرکت دارند. روسیه اعزام نیروهای خود به اوکراین را رد می کند.

طرح اتهامات علیه روسیه زمانی بالا گرفت که شورشیان طرفدار این کشور مناطقی را در شرق اوکراین تسخیر کردند.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود می گوید که از اواسط ماه آوریل تا ۲۷ اوت ۲۶۰۰ نفر در درگیری های شرق اوکراین کشته شده اند.

کلید واژه ها: اوکراین اتحادیه اروپا بحران اوکراین


نظر شما :