چگونه بحران اوکراین به نفع ایران رقم می‌خورد؟

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۳۱۵۷۵ سرخط اخبار

پس از گذشت بیش از چند هفته از بحران اوکراین که منجر به تقابل شدید منافع روسیه و غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا در این منطقه شد، اکنون سخن از تحریم های اقتصادی علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا به سطح جدی تری رسیده است؛ تحریم هایی که همراه با بحران اوکراین، می تواند به سود و در راستای منافع ایران باشد.

به گزارش «تابناک»، اتحادیه اروپا در هفته های اخیر و در پی گسترش بحران اوکراین و تقابل با روسیه اعلام کرده که در پی این تقابل و در راه آزمونی مهم، سعی در کاهش یا قطع وابستگی خود به واردات گاز طبیعی از روسیه خواهد داشت.

چندی پیش، نشریه اکونومیست اعلام کرد، نخستین قربانی این تصمیم اتحادیه اروپا، قطعاً خط لوله انتقال گاز South Streem روسیه خواهد بود که قرار است گاز روسیه را از راه دریای سیاه و با دور زدن اوکراین به اروپا برساند. همچنین این خبر خوبی برای خط لوله ترانس آدریاتیک خواهد بود که قرار است تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود و گاز منطقه قفقاز را از ترکیه به اروپا هدایت کند.

اما از سوی دیگر، این امر می تواند برای ایران به منزله یک فرصت طلایی باشد. اگر روند گشایش در دیپلماسی این گونه مثبت پیش رود، تحریم گاز روسیه می تواند به سود ایران که دارای دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است و تا کنون در اثر تحریم در این بخش رشد بسیاری نداشته، تمام شود.

بنا بر این گزارش، به تازگی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت اعلام کرده است که ایران می تواند به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای تأمین گاز اروپا باشد.

وی همچنین اشاره کرده، ایران به دنبال ایجاد خط لوله گازی است که گاز مناطق جنوبی ایران را به ترکیه انتقال دهد.

از سوی دیگر، بحران اوکراین و تقابل روسیه و غرب می تواند به عنوان یک برگ برنده برای ایران در مذاکرات هسته ای قلمداد شود. سرگی ریباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات ۵ + ۱ ماه گذشته صراحتاً اعلام کرد: ما هیچ دلمان نمی خواهد که این مذاکرات را بخشی از شرط بندی و گرو کشی در نظر آوریم؛ اما اگر غرب ما را مجبور کند اقدام ها تلافی جویانه را در این مذاکرات نیز دخیل خواهیم کرد.

این امر از آن روی اهمیت دارد که یکپارچگی در میان گروه ۵ + ۱ در خصوص تحریم ایران نکته ای اساسی و مهم است و در نتیجه هرگونه واگرایی در این میان، منجر به آن خواهد شد که ایران بتواند با اطمینان و امتیاز بیشتری مذاکرات را پیش برد.

این موضوعات را باید در کنار مذاکرات ایران و روسیه بر سر قرارداد نفتی گذاشت که به تازگی مطرح شده و ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که علیه مفاد توافق ژنو است. تقابل روسیه و غرب به ویژه می تواند در عقد هر چه سریع تر این توافق مؤثر واقع شود.

در پایان همه این ها به این معناست که چنانچه جو کنونی میان غرب و روسیه منجر به آن شود که ایران، دومین موضوع مورد تمرکز اتحادیه اروپا و آمریکا قرار بگیرد و از آنجا که ایران و روسیه روابط نسبتاً صمیمانه ای با یکدیگر دارند، میتوان گفت که ایران برنده واقعی در بحران اوکراین و تقابل روسیه و غرب خواهد بود.

کلید واژه ها: روسیه اوکراین بحران اوکراین اتحادیه اروپا روسیه و غرب


نظر شما :