اوج‌گیری مجدد روسیه با کمک ایران و چین

۰۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۹۳۷۵۲۹ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی طی گزارشی تحلیلی می نویسد: روابط روسیه با چین، ایران و هند و حق وتوی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد این کشور را به صدر آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «دزرت سان»، طی تحلیلی در زمینه اوج گیری  قدرت روسیه می نویسد: روسیه به دنبال انضمام کریمه ، حمایت از استقلال طلبان شرق اوکراین و پشتیبانی از ایران و دولت سوریه ، به طور قابل ملاحظه ای از تحریم های تحمیلی آمریکا فرار کرده است.

بر اساس این گزارش، آخرین تحریم اعمالی علیه روسیه اثر بسیار ناچیزی را بر بخش عظیم انرژی این کشور برجای گذاشته است. در واقع این تحریم ها نتوانسته است در سیاست های بلند مدت روسیه جهت افزایش نفوذ در بخش های اقماری سابق خود و حتی کشورهای واقع در آسیای مرکزی خللی وارد کند.

روسیه علاوه بر استفاده از نیروی نظامی قاطعانه اش در انضمام مجدد شبه جزیره کریمه به خاک خود از سرمایه و نفوذ در زمینه ایجاد تاسیسات هسته ای به ویژه در ایران و مجارستان استفاده می کند.

به نوشته این روزنامه، تحت دستورات و هدایت «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه این کشور به طور فعالانه مجددا گستره اقتصادی خود در مناطقی که پیشتر تحت کنترل و احاطه اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان یک ابر قدرت بود را در پیش گرفته است.

در ادامه این تحلیل آمده است: بر خلاف انتظار تحریم های غرب علیه روسیه  تنبیه ناچیزی بوده  و آن ها توانستند بدون این که با واکنش خاصی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شوند کریمه را به تصرف خود درآورند. باید اذعان کرد که سیاست های دولت اوباما نیز قادر به مهار روسیه نبود.

در انتهای این گزارش آمده است: رابطه روسیه با چین متحد اقتصادی جدیدش، گرم شدن روابط با هند و قرارداد انرژی با ایران و نیز حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نظر می رسد خرس روسیه را به صدر آورده است و بنابر این در پی پیشبرد راهبردهای بلند مدت خود  و در دست گرفتن اقتصاد جهان که پیشتر  از دست داده بود بر آمده است.


نظر شما :