عباس عراقچی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی

مسئله کلاهک‌های هسته‌ای در جریان مذاکرات حل می‌شود

۰۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۹۳۷۳۷۹ سرخط اخبار

دکتر سید عباس عراقچی؛ معاون  حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیپلماسی ایرانی مبنی بر اینکه ایران همواره  هرگونه مذاکره در خصوص فعالیت های موشکی خود در سر میز مذاکرات هسته ای را رد کرده و این در حالی است که در یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به صراحت به این مساله اشاره شده است ، گفت: ما همواره تاکید داشته ایم که هیچ گونه مذاکره ای در خصوص سیستم های دفاعی خود نمی کنیم. موضوع موشک ها که در بند 9 قطعنامه 1929 به آن اشاره شده است بر اساس توافق ژنو باید در جریان مذاکرات  ایران با 1+5 مورد بررسی قرار گرفته و به زبان دقیق تر به آن پرداخته شود. این بررسی به هیچ وجه به معنای اجرایی شدن این مساله نیست. در نهایت زمانی که غرب از صلح امیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کند به این معناست که موشک های ایران کلاهک هسته ای نخواهند داشت و در حقیقت به قطعنامه 1921 هم پرداخته خواهد شد.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفت وگو با فارس، درباره مذاکرات ایران و 1+5 در خصوص راه حل جامع هسته ای با بیان اینکه مذاکرات دوجانبه با تمامی اعضای 1+5 (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه و چین) تا قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دستور کار قرار دارد، گفت: هنوز زمان و مکان این گفت وگوها قطعی نشده است.

وی با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به مسکو عنوان کرد که یکی از اهداف این سفر رایزنی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در خصوص این مذاکرات است و افزود: نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نیز فرصتی است تا مذاکرات دوجانبه هسته ای بین ظریف و همتایان روس و چینی اش برگزار شود.

*رایزنی ظریف و اشتون در بروکسل

معاون وزیر خارجه همچنین به دیدار ظریف و اشتون که قرار است دهم شهریورماه در شهر بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شود نیز اشاره کرد و گفت که معاونان وزیر خارجه (عراقچی و روانچی) و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین رئیس دفترش حضور دارند و این دیدار پیش از ظهر دهم شهریورماه برگزار و به ناهار کاری و خصوصی ظریف و اشتون ختم خواهد شد.

عراقچی همچنین گفت که رایزنی ها با دیگر اعضای 1+5 (به جز روسیه و چین) در سطح معاونان وزیر خارجه و مدیران کل سیاسی این کشورهاست.

*نشست ایران و ۱+۵ در نیویورک

وی درباره نشست ایران و 1+5 قبل از شروع اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز اظهار داشت: این نشست یکی دو روز قبل از آغاز نشست مجمع عمومی در نیویورک برگزار می شود که ریاست آن بر عهده آقای ظریف و خانم اشتون است و در حاشیه نشست مجمع عمومی نیز مذاکرات ایران و 1+5 در سطح وزرا برگزار خواهد شد که البته هنوز زمان آن قطعی نشده است.


نظر شما :