بیروت شاهد تحولات جدید می‌شود

بازگشت حریری و تغییر بازی‌های سیاسی در لبنان

۲۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۳۶۹۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که سعد حریری دیدارهای فشرده‌ای را با همه گروه‌های سیاسی لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان آغاز کرده و از جمله با رهبران جریان 8 مارس نیز دیدار کرده است.
بازگشت حریری و تغییر بازی‌های سیاسی در لبنان

دیپلماسی ایرانی: بازگشت سعد حریری به لبنان بعد از سه سال همانند بمبی پیش بینی نشده در وسط کارزار سیاسی لبنان منفجر شد. به محض بازگشت وی به لبنان گروه های وابسته به جریان 14 مارس نشست های متعددی را برگزار کرد که در آن قطب های سیاسی وابسته به این جریان همگی حضور داشتند. همه آنها متفق القول هستند که بازگشت حریری به لبنان بر اساس دو رویکرد قابل بررسی است: تثبیت رهبری سنی و دیگری ایجاد راه حلی برای بحران انتخاب ریاست جمهوری لبنان. در مورد اول می توان گفت که بازگشت وی به لبنان موثر بود چرا که تنها چند روز بعد از رسیدنش به بیروت جانشنین شیخ محد رشید قبانی، مفتی سابق اهل تسنن لبنان انتخاب شد. وی در سال 1996 به این سمت انتخاب شده بود اما اخیرا به اختلاف های شدیدی با جریان المستقبل بر خورده بود. اکنون به جای او شیخ عبداللطیف دریان 61 ساله که پیش از این رئیس عالی محاکم شرعی اهل تسنن بود انتخاب شده است. به همین مناسبت سعد حریری ضیافت شام مفصلی ترتیب داد که در آن نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق که از سوی جریان 8 مارس نخست وزیر شده بود نیز حضور داشت. وی بعد از سرنگونی دولت حریری به جای وی نخست وزیر شده بود که حریری او را نخست وزیر دولت کودتایی توصیف می کرد.

اما در مورد موضوع دوم بسیاری بازگشت سعد حریری به لبنان را به توافق بر سر انتخاب جان قهوه جی، فرمانده ارتش لبنان مرتبط می دانند و می گویند به دنبال آن قرار است سعد حریری نخست وزیر و سرتیپ شامل روکز، داماد میشل عون فرمانده ارتش شوند.

لازم به یادآوری است در پی بازگشت حریری به لبنان جان قهوه جی از جمله کسانی بود که برای دیدن او به منزلش رفت.

یک منبع آگاه به روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گفت: «هنوز ظرفیت های لازم برای رسیدن به این توافق حاصل نشده و بسیار سخت است که بگوییم رئیس جمهور ظرف یکی دو روز آینده انتخاب خواهد شد. به ویژه که هنوز ژنرال میشل عون قانع نشده است که باید همان کاری که در دوحه به سود میشل سلیمان کرد را نیز این بار به سود جان قهوه جی انجام دهد.»

عون 78 ساله بر این اعتقاد است که این فرصت فرصت آخر او برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری است و این که عده ای می گویند او به جای این که رئیس جمهور شود، "رئیس جمهور ساز" شود را قبول ندارد.

در همین رابطه ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست پیشرو و از رهبران درزی لبنانی در نرمشی سیاسی در برابر رقیب سیاسی اش به دیدن سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده که نام او نیز این روزها برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری برده می شود، رفت تا شاید بتواند راه حلی برای خروج کشور از بحران انتخاب رئیس جمهور بیابد. او در این دیدار دریافت که حزب الله همچنان از نامزدی میشل عون برای رسیدن به پست ریاست جمهوری حمایت می کند.  

گفته می شود سعد حریری که با او میشل عون نیز تماس گرفته و بازگشت او را تبریک گفته وعده داده است که برای تسهیل در انتخاب رئیس جمهور جدید کشور پیشنهادهایی ارائه دهد به شرط این که طرف مقابل بپذیرد او را ملاقات کند. البته وی تاکید کرد در آخر منتظر نامزد مسیحیان برای این سمت خواهد ماند.

در همین رابطه اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که سعد حریری دیدارهای فشرده ای را با همه گروه های سیاسی لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان آغاز کرده و از جمله با رهبران جریان 8 مارس نیز دیدار کرده است. گفته می شود قرار است وی به زودی با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و از رهبران 8 مارس نیز دیدار کند تا زمینه ها را برای انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان فراهم آورد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: سعد حریری میشل عون


نظر شما :