گفت و گوی وال استریت ژورنال با سه برتانیایی حامی ایران

استراو به دنبال برقراری کانال های تجاری با تهران است

۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۹۳۵۲۰۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
استراو در پاسخ به پرسشی در مورد شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس در نماز جمعه ها در ایران گفت:من چنین تفکری را تایید نمی کنم اما این نمی تواند دلیلی باشد که به دنبال برقراری رابطه نباشیم. اگر تاریخ را درک کنیم می توانیم دلیل این شعار سر دادن ها را نیز درک کنیم. ایرانیان کودتای 28 مرداد را همچنان به یاد می آورند.
استراو به دنبال برقراری کانال های تجاری با تهران است

دیپلماسی ایرانی: نمایندگان پارلمان بریتانیا شامل وزیر خارجه اسبق این کشور در حال لابی هستند تا لندن کانال های تجاری با ایران برقرار کند. جک استراو به همراه بن والاس نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا و لورد نورمن لمونت، کنسول پیشین این کشور ضمن انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران خواستار تقویت روابط تجاری با ایران شده اند.

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه هر سه این مقامات سال گذشته به ایران سفر کرده بودند نوشت، استراو، والاس و لمونت ژانویه گذشته به همراه جرمی کوربین از چناح چپ به تهران سفر کردند تا با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و مقامات اقتصادی و مجلس شورای اسلامی دیدار کنند. گزارش ها حاکی از آن است که آنها با فعالان حقوق بشر در ایران ملاقات نکردند، هرچند که والاس ادعا می کند او موضوع حقوق بشر را با مقامات ایرانی مطرح کرده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی که به استراو، ولاس و لمونت گفت و گو کرده است، آنها در تشریح دلایل حمله سال 2011 به سفارت بریتانیا در تهران به کودتای 1953 اشاره می کنند که در آن محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران سرنگون شد و ایرانیان همچنان انگلیس را عامل این کودتا می دانند.

والاس در پاسخ به این پرسش که آیا لندن باید به دلیل حمله به سفارت اش خواستار عذرخواهی ایران شود، گفت: آنها ابراز پشیمانی کرده اند، هرچند که می گویند می توانند بابت کودتای 28 مرداد به طور قانونی از بریتانیا شکایت کنند.

استراو نیز در پاسخ به پرسش وال استریت ژورنال در مورد شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس در نماز جمعه ها در ایران گفت:من چنین تفکری را تایید نمی کنم اما این نمی تواند دلیلی باشد که به دنبال برقراری رابطه نباشیم. اگر تاریخ را درک کنیم می توانیم دلیل این شعار سر دادن ها را نیز درک کنیم. ایرانیان کودتای 28 مرداد  را همچنان به یاد می آورند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا شامل وزیر خارجه اسبق این کشور در حال لابی هستند تا لندن کانال های تجاری با ایران برقرار کند.

همچنین استراو از تحریم هایی که آمریکا علیه بانک های بریتانیا به دلیل معامله با ایران وضع کرده است، انتقاد کرد و گفت: پیامد این تحریم ها برای بانک های بریتانیا چندان نبوده است زیرا این بانک ها ماهیت چند ملیتی دارند.  

لورد لمونت نیز با با میانه رو خواندن رئیس جمهور کنونی ایران گفت که حضور روحانی در ساختمان ریاست جمهوری ایران موجب شده است که انگیزه برای اعتماد به تجارت با ایران تقویت شود. او می گوید که تحت تاثیر وزرایی قرار گرفته است که با آنها در تهران ملاقات داشته است. چهره هایی تحصیل کرده آمریکا. اما پرسش اینجاست که آیا این افراد چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران هستند. از سوی دیگر همه می دانند که قدرت رئیس جمهور در ایران محدود است اما در عین حال به نظر می رسد او مجوز پیش رفتن در مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی را دریافت کرده است.والاس اضافه می کند که تهران می تواند از قدرت خود برای برقراری صلح و ثبات در منطقه استفاده کند.

گفتنی است استراو پس از سفر ماه ژانویه خود به ایران ، تهران را مشابه پایتخت های غربی توصیف کرده و گفته بود زمانی که در تهران قدم می زنید مانند این است که در مادرید یا آتن پیاده روی می کنید نه بمبئی یا قاهره.او در توضیح این دیدگاه خود به وال استریت ژورنال گفت: می دانیم که تهران، مادرید نیست. اما منظور من پرسپکتیوی بود که یک مسافر خارجی در سفری کوتاه به تهران آن را مشاهده می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: بریتانیا استراو لمونت


نظر شما :