بزرگترین تهدید برای امریکا چیست؟

۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۰۱:۵۱ کد : ۱۹۳۵۱۶۲ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : جیم لوب از تحلیلگران سیاسی طی مقاله ای در وب سایت لوب لاگ تحت عنوان فوق با اشاره به تهاجم گروه داعش به عراق می نویسد، یورش این گروه سنی علیه دولت شیعه مالکی در بغداد این سوال را در محافل امریکایی مطرح کرده که خطر کدامیک از این دو گروه شیعه و سنی در خاورمیانه و فراتر از آن برای امریکا بزرگتر است.از طرفی بسیاری از تحلیلگران واقع گرا در سیاست خارجی بر این نظرند که بزرگترین خطر دقیقا همین گروههای جهادی سنی خشونت گرای وابسته به القاعده میباشند که اکنون گروه داعش از بین آنها سردر آورده است. این دسته از تحلیلگران   می گویند واشنگتن به رغم عدم تمایل باید با ایران برای مقابله با این گروه همکاری کند. دراین میان حتی برخی همکاری با بشار اسد را هم ترجیح می دهند.
 
به گفته لسلی گلب رئیس سابق شورای روابط خارجی، تنها یک استراتژی با یک فرصت مناسب برای پیروز شدن وجود دارد. ایجاد یک ائتلاف نظامی و سیاسی با قدرت برای مقابله با این گروه در سوریه و عراق ، این بدان معنا است که باید با ایران ، روسیه و سوریه همکاری شود. اما یک چنین ائتلاف و همکاری در بین شرکایی که اعتمادی به هم ندارند مشکل خواهد بود. ولی همه آنها در این خصوص منافع مشترکی دارند. ازطرف دیگر نئو محافظه کاران طرفدار اسرائیل که اکثریت در حزب جمهوریخواه هستند به شدت مخالف هر گونه همکاری با تهران هستند. آنها اصرار دارند که ایران بزرگترین خطر استراتژیکی است و اگر به سلاح اتمی دست یابد این خطر جدی خواهد بود. از دید آنها هرگونه همکاری با ایران و سوریه  که به گفته آنها در گذشته از گروه القاعده حمایت می کردند نفرت آور است.
 
جان بولتون از موسسه اینترپرایز می گوید ما نباید بزرگترین دشمن خود را علیه کوچکترین دشمن برای رسیدن به اهداف خود تقویت کنیم. به گفته او استراتژی واشنگتن در واقع باید براساس مقابله با نفوذ ایران در عراق، سوریه و لبنان باشد. وی از دولت امریکا می خواهد که برای سرنگونی دولت ایران وارد عمل شود. نئومحافظه کاران در حالیکه از اعزام نیروی ویژه و تجهیزات به عراق برای مقابله با داعش حمایت می کنند در همین حال از دولت اوباما می خواهند که به شورشیان سوریه هم کمک کند. اما نظریه سوم استدلال می کند که در شرایط فعلی و یورش گروه داعش و دخالت نابجای 13 ساله در خاورمیانه مستلزم آن است که واشنگتن بطور جدی سیاست تعامل و اولویت بندیهای خود را مورد ارزیابی قرار دهد.
 
فرانسیس فوکویاما نظریه پردازسیاسی اخیرا با اشاره به تمرکز نامید کننده اوباما بر مقابله با تروریسم به عنوان یک سیاست استراتژیک گفت، الحاق اخیر کریمه توسط روسیه و تنشهای به وجود آمده در دریای چین قطعا تهدیدات بزرگتری برای امریکا هستند. فوکویاما در مقاله فایننشال تایمز نوشت، داعش ما را از خطر اصلی منحرف کرده است. به گفته او هیچ چالشی در دراز مدت برای امریکا بیشتر از روسیه و چین نیست.

کلید واژه ها: داعش


نظر شما :