پیشنهاد یک روزنامه آمریکایی درمورد برنامه غنی‌سازی ایران

۱۰ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۹۳۵۱۶۱ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی همچنان که به پایان ضرب الاجل 20 ژوئیه نزدیک می شویم دو طرح را در مورد برنامه هسته ای ایران که می تواند منجر به توافق نهایی شود ارایه داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی نوشت: پس از این که مذاکره کنندگان در آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 در 20 ژوئن در وین با یکدیگر ملاقات کردند، اختلافات زیادی در مورد مسئله غنی سازی ایران باقی ماند.

ایران می گوید که نیازمند تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه برق هسته ای خود در بوشهر که توسط روسیه ساخته شده و دیگر نیروگاه هایی که قصد دارد بسازد است. این پروسه شش قدرت جهانی را شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان نگران کرده است چون می تواند برای تولید سوخت مورد نیاز یک بمب اتم استفاده شود. با این حال تاکید دارد که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است اما اسراییل، آمریکا و دیگر کشورها ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای متهم می کنند.

این روزنامه در ادامه به نقل از دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین الملل نوشت: هرگونه برنامه غنی سازی که بتواند سوخت نیروگاه های برق هسته ای را تامین کند به اندازه ای بزرگ است که ایران قادر خواهد بود ماده کافی برای ساخت بمب هسته ای را زودتر از آن که کسی بتواند متوقفش کند یا حتی بدون آن که فاش شود تولید کند.

کلسی داون پورت، تحلیل گر انجمن کنترل سلاح در آمریکا می گوید: ایران تاکنون میلیاردها دلار در برنامه هسته ای اش هزینه کرده است و اکنون برای توقف آن بی میل است. با این حال هنوز پادمان ها و بازرسی ها می تواند به کار گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که ایران تقلب نمی کند.

این کشور در حال حاضر حدود 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده دارد که تقریبا نیمی از آن فعال است. پیش از حصول توافق اولیه ژنو در نوامبر سال 2013 که موجب کند شدن برنامه های ایران شد، آمریکا تخمین زده بود که ایران می تواند در عرض یک یا دو ماه اورانیوم کافی با غنای بالا را برای ساخت یک بمب تولید کند. توافق اولیه ژنو سبب شد تا این مدت زمان بیشتر شود.

به نوشته یو اس ای تودی همان گونه که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است، برنامه غنی سازی ایران باید به حدود پنج هزار سانتریفیوژ که هم اکنون این کشور در اختیار دارد کاهش یابد. این در حالی است که تعداد سانتریفیوژ مورد نیاز برای تولید سوخت کافی راکتور نیروگاه برق هسته ای بوشهر حدود 100هزار سانتریفیوژ است.

اغلب سانتریفیوژهای ایران در گذشته نصب شده اند اما این کشور برخی از آن ها را که 3 تا 5 برابر قابلیت بیشتری برای غنی سازی دارند ارتقا داده و اکنون روی مدل هایی که 15 برابر قابلیت بیشتری دارند کار می کند. توافق اولیه ژنو به ایران اجازه می دهد تا اورانیوم کافی برای تامین سوخت نیازهای عملی خود را تولید کند.

جورج پرکوویچ، تحلیل گر بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل پس از سفر 5 روزه اش به تهران و گفت وگو با افراد مطلع از مذاکرات هسته ای پیشنهاد داد که، ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد. اما قدرت های جهانی باید به ایران اجازه دهند هم زمان که نیروگاه های هسته ای بیشتری می سازد برنامه هسته ای خود را نیز گسترش دهد.

طرح دیگری که از سوی یک گروه متشکل از کارشناسان دانشگاه پرینستون شامل سیدحسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ارایه شده به ایران اجازه خواهد داد تا سانتریفیوژهای قبلی خود را با مدل هایی با قابلیت بیشتر تعویض کند و به این کشور اجازه می دهد تا به غنی سازی اورانیوم در همین سطوح تا زمانی که نیازمند اورانیوم با غنای بالاتر برای تامین سوخت راکتورهایش است ادامه دهد.

این طرح در ازا به بازرسی های بین المللی سخت تر بنا خواهد شد تا تضمین کند ایران به تعهدش برای حفظ ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای اش عمل می کند.

این روزنامه در پایان نوشت جوفی جوزف، سرپرست سابق منع اشاعه هسته ای در شورای امنیت ملی باراک اوباما معتقد است که مذاکره کنندگان آمریکایی پیشنهادات مشابهی را به ایران ارایه دادند که از سوی ایرانی ها رد شده است.

وی همچنین گفت: قدرت های جهانی در موضعشان با یکدیگر متحد هستند و در نهایت ایران است که باید تصمیم بگیرد اگر خواستار کاهش واقعی تحریم ها و رهایی از انزوای بین المللی اش است باید با یک برنامه غنی سازی سمبلیک موافقت کند.


نظر شما :