تبانی افسران ارتش و بعثی‌ها برای سقوط موصل

۲۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۳۴۲۲۳ سرخط اخبار

آنچه در موصل اتفاق افتاد نه بازگوکننده قدرت داعش بلکه حکایت از توطئه ای بزرگ ساخت و پرداخته خود عراقی ها با کمک نیروهای خارجی داشت. خروج بی سر و صدا و با لباس های مبدل آن هم به صورت شبانه علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، عبود گنبر، فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق و سرتیپ مهدی الغراوی، فرمانده نیروهای امنیتی موصل و ورود ناگهانی آنها به اربیل آن هم دقایقی بعد از ورود داعش به موصل چه معنایی دارد؟ خروج 500 افسر عالی رتبه ارتش و پلیس عراق از کشور و فرار به سوی کردستان و کشورهای دیگر از جمله اردن و قطر یعنی چه؟ آیا غیر از این است که توطئه ای بزرگ علیه ملت عراق تدارک دیده شده است؟

به گزارش خبرآنلاین روز یکشنبه منابع آگاه در وزارت کشور و پلیس عراق اعلام کردند که داعش برنامه ای بزرگ برای حمله به کربلا در روزهای زیارتی نیمه شعبان دارد و می خواهد حمام خون تازه ای در آن جا راه بیندازد. با وجود این اطلاعات چرا پلیس و ارتش عراق کاری نکردند؟

آیا بیانیه حزب منحل شده بعث در روز دوشنبه که اعلام می کند به زودی به کمک یاران وفادارمان در ارتش عراق به زودی قدرت را به دست می گیریم و شیعیان و ایرانی های حامی آنها را شکست می دهیم، بیانیه ای ساده و غیر قابل اعتنا است؟ وقتی که طارق الهاشمی، معاون سابق و تحت پیگرد رئیس جمهوری عراق پیام تبریک می فرستد و می گوید این "انقلاب مظلومین بوده، به چه معنا است؟

سه شنبه شب اثیل النجیفی، برادر اسامه النجیفی، رئیس مجلس عراق در مصاحبه ای با شبکه المیادین گفت که فرماندهان ارشد عراقی از جمله افراد مذکور در بالای این مطلب در دفتر من حضور داشتند و در حالی که آسوده می خندیدند و به من اطمینان خاطر می دادند که کنترل اوضاع را در دست دارند ساعاتی بعد از این که خبر ورود نیروهای داعش به موصل مخابره شد شهر را ترک کردند و در جایی نامعلوم مخفی شدند در حالی که لباس های عربی (دشداشه) بر تن داشتند و لباس های نظامی خود را در آورده بودند.

النجیفی خود آن شب سلاح برداشته بود و تا صبح در محله های موصل می گشت تا بتواند امنیت را به شهرها بازگرداند. اما نزدیکی های ظهر سه شنبه محل اقامت او نیز توسط نیروهای داعش محاصره شد تا به این ترتیب نیروهای پیشمرگ به داد او برسند و وی را از مهلکه نجات دهند و به اربیل برود.

نیروهای پیشمرگ کردستان تا عصر روز سه شنبه وارد معرکه نشده بودند. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در گفت وگو با خبرنگاران گفت که با بغداد تماس می گیریم اما کسی پاسخ گوی ما نیست. تا این که 5 عصر سه شنبه به نیروهای پیشمرگ اجازه داده شد به سمت موصل حرکت کنند و به این ترتیب 40 خودروی زرهی نیروهای پیشمرگ را به موصل انتقال دادند. هدف نخست تلاش برای تسلط بر روی سد موصل بود که می رفت به دست تروریست های داعش بیفتد و همان بلایی که بر سر فلوجه آوردند در این جا نیز تکرار کنند. در آن جا آب سد را باز کردند و نیمی از فلوجه زیر آب رفت. آنها مشابه همان سناریو را می خواستند در این جا نیز تکرار کنند که نیروهای پیشمرگ از راه رسیدند و سد را از کنترل آنها خارج کردند.

بوی توطئه بلند است. روز چهارشنبه روزنامه الحیات، چاپ لبنان فاش کرد که دیداری خصوصی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در جایی که وزارت امور خارجه روسیه از بردن نام آن خودداری کرده، صورت گرفته است. سخنگوی کرملین با اعلام خبر این دیدار از جزئیات این دیدار خودداری کرده ولی گفته که این دیدار محرمانه بوده است.

خبرگزاری النخیل گزارش می دهد که برخی منابع کمک از سه میلیارد دلاری عربستان سعودی به نیروهای داعش دارد. شاید این خبر چندان قابل اعتنا نباشد، چون این رقم پول کمی نیست که بخواهد در اختیار جریانی مثل داعش قرار بگیرد اما هجوم آزادانه تروریست های داعش به بانک های موصل و غارت هر آن چه در بانک ها بود می تواند آنها را حداقل برای مدتی ولو کوتاه از پول های عربستان بی نیاز کند. سلاح نیز در اختیارشان است. سلاح هایی که نیروهای عراقی بر زمین گذاشتند و فرار کردند تا به دست داعش بیفتد و از آن بدتر انبار تسلیحاتی بزرگ موصل که گفته می شود دومین انبار تسلیحاتی نیروهای نظامی در عراق بوده که همگی به دست داعش افتاده است، آنها را از بابت سلاح بی نیاز می کند.

نوری مالکی به این توطئه واکنش نشان داده است. او که گمان نمی کرد بعثی های به جا مانده از دوران صدام حسین تحت لوای و زیر قبای او چنین نمک نشناسی کنند اکنون به روشنی می بیند از صدر تا ذیل کسانی که سابقه بعثی داشتند و در زمان او توانسته بودند به جایی برسند همچنان با بعثی ها همکاری می کنند و برای به زیر آوردن او از هیچ کاری فروگذار نیستند. به گفته یکی از مقام های دولت قانون وی خواستار بازداشت علی غیدان و گنبر شده و حتی برای برخی افسران خواستار صدور حکم اعدام شده است.

این در حالی است که مواضع اقلیم کردستان و شخص مسعود بارزانی نیز سوال برانگیز است. آیا او از توطئه خبر داشته است؟ فرار افسرهای ارتش به کردستان چه معنایی می دهد؟ به هر حال آن چه روشن است این است که توطئه ای فراگیر در عراق جریان دارد که آن طور محمد ابو کلل، سخنگوی ائتلاف شهروند می گوید داعش و متحدان عربش می خواهند انتقام ایستادگی ملت عراق در کنار بشار اسد را در سوریه بگیرند. 

کلید واژه ها: داعش موصل پیشمرگ نیروهای پیشمرگ


( ۱ )

نظر شما :