11 ساعت گفت و گوی ایران و امریکا

۲۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۳۴۱۶۶ سرخط اخبار

سه دور مذاکره سخت و نفسگیر و محرمانه میان مذاکره کنندگان ایران و امریکا در ژنو، که بیش از یازده ساعت طول کشیده، دیدگاه ها را به هم نزدیک کرده است اما اختلافات همچنان پا برجاست؛ مذاکراتی که به گفته دو طرف ایرانی و امریکایی «سازنده بوده اما راه طولانی همچنان در پیش است».

به گزارش دیپلماسی ایرانی، همین اختلافات کوچک و بزرگ بود که پس از پایان بی نتیجه وین4، مذاکره کنندگان ایرانی و امریکایی را به عنوان دو طرف اصلی مذاکرات ایران و 1+5 به پای میز مذاکرات رودررو کشاند. نمایندگان ایران و امریکا تاکنون بارها در حاشیه مذاکرات وین و ژنو با یکدیگر رایزنی کرده بودند اما این بار با دفعات گذشته فرق داشت.

این بار دو طرف برای نخستین بار رودررو و به طور رسمی پشت میز مذاکره نشستند تا اختلافات شان را برای تدوین توافق نهایی کمرنگ کنند. از این رو کاخ سفید دیپلمات های کارکشته خود را برای این مذاکرات راهی ژنو کرد و به آنها دستور داد که دست خالی بازنگردند. حالا اما خبرها حاکی از آن است که باراک اوباما به جک سالیوان و بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه امریکا که وندی شرمن را در این مذاکرات همراهی می کنند دستور داده است که حتی در صورت تدوین جدول زمان بندی طولانی برای ادامه مذاکرات نیز نباید مذاکرات دوجانبه میان مقام های تهران – واشنگتن لغو شود. پیش از این هم برنز که گفته می شود در سال 2013 با مقامات کشورمان مذاکرات محرمانه یی داشته است پیامی را از جانب کاخ سفید به مذاکره کنندگان کشورمان داده بود؛ پیامی مبنی بر اینکه امریکا برنامه غنی سازی ایران را با مقادیری از غنی سازی داخلی می پذیرد، اما تا زمانی که جامعه بین المللی بتواند اطمینان حاصل کند که تهران نمی تواند قطعات سلاح هسته یی را مونتاژ کند.

این معامله زمینه را برای توافق هسته یی مقدماتی ایجاد کرد و پس از آن وندی شرمن به طور علنی هدایت مذاکرات هیات امریکایی با ایران را بر عهده گرفت. همچنین دولت اوباما در این دور از مذاکرات با توجه به فشارهای تحریم بر اقتصاد ایران یک راه حل پیشنهاد کرده است.گفته می شود اعزام بیل برنز به مذاکرات برای نجات از بن بست بوده است.اما اکنون در حالی که به پایان مدت زمان تعیین شده در توافق ژنو که پایان تیرماه است نزدیک می شویم، مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است و گویا هنوز اختلاف نظرها پا برجاست؛ اختلافاتی که به گفته لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه بر سر تعداد سانتریفیوژها و تغییر کاربری اراک است.

البته پیش از این گفته می شد که مسائل دفاعی ایران هم یکی از این اختلاف نظرهای جدی است، موضوعی که ایران بارها اعلام کرده جایی در روند مذاکره ایران و 1+5 ندارد. از سوی دیگر ایران نیز پیش از آغاز مذاکرات دو جانبه در ژنو اعلام کرد که در این گفت وگوها در مورد لغو همه تحریم ها گفت وگو خواهند کرد. هر چه هست این اختلافات احتمال تمدید مذاکرات برای یک دوره شش ماهه دیگر را تقویت کرده است. احتمالی که تاکنون همه طرف ها سعی داشتند از آن اجتناب کنند و به همین دلیل هم پس از پایان بی نتیجه وین 4 و عدم آغاز تدوین متن توافق نهایی تلاش کردند تا با برگزاری نشست هایی در ترکیه و ژنو و رم، دیدگاه هایشان را به هم نزدیک و نقشه راه مذاکرات وین 5 را ترسیم کنند.

روز گذشته پس از پایان 8 ساعت مذاکره صبح و بعد از ظهر و عصر میان ایران و امریکا سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه گفت که گفت وگو با هیات امریکایی در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. عراقچی افزود: در این گفت وگوها، موضوعات مطرح شده در مذاکرات هسته یی مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.


نظر شما :