مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۳۴۱۱۲ سرخط اخبار

دیدگاه ایران درباره روز نخست مذاکرات با نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا، بحث درباره احتمال تمدید دوره شش ماهه توافق هسته ای ژنو، موضع گیری های ضد و نقیض مقامات رژیم اسرائیل درباره روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و سخنان رئیس جمهور ایران در جریان سفر به ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
 
به گزارش «تابناک»، پس از برگزاری نخستین روز گفت و گوهای نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو، بخش مهم مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است.

در این زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان موضع ایران درباره این گفت و گوها را بازتاب داده و می نویسد عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفته، روز نخست گفت و گوهای مستقیم با ایالات متحده در ژنو، سازنده بوده است.

عراقچی گفته: «گفت و گو با آمریکا در فضایی مثبت برگزار شد و سازنده بود». در عین حال، به نوشته این روزنامه، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته هیأتی از این کشور نیز در هفته جاری با هیأت ایرانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
 
مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
 
در همین حال، خبرگزاری «رویترز» با استناد به بخش دیگری از سخنان عراقچی در حاشیه گفت و گوهای دیروز، از احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات هسته ای سخن گفته است.
 
این خبرگزاری به نقل از عراقچی می نویسد: «ما امیدواریم که تا بیستم ژوئیه به توافق نهایی دست پیدا کنیم؛ اما اگر این گونه نشود، چاره ای نخواهیم داشت جز اینکه توافق ژنو را شش ماه دیگر تمدید کرده و به مذاکرات ادامه دهیم». با این حال، وی تأکید نموده هنوز برای تصمیم گیری درباره تمدید کردن یا نکردن مذاکرات زود است و این امید می رود که تا پایان دوره شش ماهه در بیستم ژوئیه بتوان به توافق نهایی دست پیدا کرد.
 
مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
 
اما به مانند همیشه، مقامات رژیم اسرائیل موضع گیری های مختلفی درباره روند مذاکرات هسته ای ایران مطرح کرده اند که اتفاقاً حالتی ضد و نقیض دارد؛ از یک سو، به نوشته «جروزالم پست»، یک افسر ارشد اطلاعاتی این رژیم ضمن فاصله گرفتن از لحن معمول مقامات اسرائیلی، گفته ایران در مذاکرات خود با کشورهای 1+5 در موضوع هسته ای جدی است.

ایتای برون، تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل همچنین گفته، ایران به توافق مقدماتی ژنو با قدرت های جهانی پایبند بوده است. وی افزوده احتمال اینکه ایران و طرف مقابل بتوانند به توافق نهایی هسته ای دست یابند، زیاد است.
 
مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
 
از سوی دیگر و در نقطه مقابل این اظهارات، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا روند بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران را ناکافی خوانده و خواستار برچیده شدن کامل آن شده است.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، ران درمر از اینکه توافق هسته ای ایران صرفاً به بازرسی های بین المللی متکی باشد، با لحنی تمسخر آمیز یاد کرده و گفته، ایرانی ها می دانند که بازرسان، آنها را متوقف نخواهند کرد.

وی مدعی شده: «آن ها می دانند اگر برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را حفظ کنند، سرانجام بمب خواهند ساخت. به همین دلیل است که تنها حالت مورد پذیرش جامعه بین المللی، باید نابودی کامل این توانایی باشد». 
 
مواضع متناقض مقامات رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

در پایان باید اشاره کرد به جز موضوع هسته ای، اخبار و تحلیل های مربوط به سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه نیز مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهانی قرار گرفته است.

روزنامه «حریت» ضمن پرداختن به موضوع سفر روحانی و دیدارهای وی با مقامات ترکیه، می نویسد، هرچند ایران و ترکیه در موضوع سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند، روابط آنها از ماهیت راهبردی برخوردار است.

این روزنامه اشاره می کند، خود روحانی نیز پیوندهای دو کشور را راهبردی و محکم توصیف کرده و از وجود برنامه هایی برای تعمیق روابط در همه حوزه ها سخن گفته است.


نظر شما :