ایران و سوریه ستون‌های سیاست خاورمیانه‌ای روسیه

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۳۳۶۲۳ سرخط اخبار

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی با اشاره به اینکه حل مساله هسته ای ایران به سود مسکو است نوشت: توسعه روابط با ایران از اهداف سیاسی روسیه است و این کشور ایران را ستونی مهم در خاورمیانه می داند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده «کارنگی» در گزارشی تحلیلی به قلم «آلکسی آرباتوف» تحت عنوان "بحران اوکراین و ادامه مذاکرات هسته ای ایران و رویکردهای روسیه" می نویسد: «برخی سئوال های موجود در راه حل پرونده هسته ای ایران و اوضاع جاری اوکراین، روسیه را به سوی جنگ سرد با غرب سوق داده است. سئوال مطرح در این باره مواضع روسیه در قبال بحران کنونی ایران و اوکراین، تنش های ایجاد شده بابت نبردهای اوکراین و درگیری های این کشور با آمریکا و تحریم های اعمال شده علیه روسیه در این رابطه است.

این گزارش افزود: دیدارهای ایران با گروه 5+1 مراحل پایانی خود را می گذراند و قرار است توافق مقدماتی صورت گرفته در نوامبر ،2013 در ماه جولای سال جاری منجر به توافق قطعی شود.

*شکست در روند مذاکرات به نفع مسکو نیست

بنابراین هرگونه شکستی در روند مذاکرات شاید منجر به وقوع درگیری در منطقه شود و این هرگز به نفع روسیه نیست.

مسکو بابت تحریم های ضد ایرانی از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا متحمل خساراتی شده است.

همچنین همکاری های نظامی بین ایران و روسیه به ویژه برای مسکو حائز اهمیت است. صادرات تجهیزات نظامی روسیه به ایران بعد از انقلاب به میزان 60% رسیده است. در واقع ایران از مشتریان سلاح های روسی، چینی و هندی است.

*مسکو در پی ارتقا رابطه چند لایه با تهران

این گزارش در ادامه می نویسد: رفع تحریم ها وضعیت جدیدی را جهت افزایش توسعه های اقتصادی، نظامی و همکاری های فنی بین مسکو، تهران در بر خواهد داشت.

بخش تجاری روسیه نیز در صدد سرمایه گذاری در حوزه های گازی ایران است و باید به این ها ساخت نیروگاه های هسته ای، برقی و همکار های فضایی و ارتقا بخش راه آهن را افزود.

بنابر این مسکو از هرگونه سنگ اندازی و بغرنج کردن اوضاع صرف نظر خواهد کرد و شاید در پی میانجیگری بین ایران و غرب جهت رفع تنش باشد.

*کرملین به اهمیت ایران و سوریه واقف است

در انتهای این گزارش آمده است: «توسعه روابط با ایران از اهداف آتی سیاسی روسیه است و این کشور ایران و البته سوریه را به عنوان دو ستون  مهم برای امیال خاورمیانه ای خود می داند و این در واقع تجدید حیات روسیه به عنوان قدرت جهانی است.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :