۳۵ ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند

۰۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۳۳۳۵۹ سرخط اخبار

ادامه بازتاب های جهانی اعدام متهم پرونده فساد بانکی در ایران، درخواست تفنگدار آمریکایی زندانی در ایران برای برگزاری دوباره دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، استرداد ۳۵ مجرم ایرانی از سوی جمهوری آذربایجان به ایران و سهم مهم ایران در تجارت خارجی افغانستان، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
35 ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند
 
به گزارش «تابناک»، بازتاب های اعدام متهم پرونده فساد بانکی در ایران، امروز نیز همچنان دارد. در این زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان با انتشار مطلبی می نویسد، نخستین متهم از میان چهار متهم اصلی فساد بزرگ بانکی در ایران که سبب وارد آمدن ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور شده بود، اعدام شد.

این روزنامه اشاره می کند، اتهامات مه آفرید امیرخسروی شامل اختلاس، رشوه، سندسازی و پولشویی در چهارده بانک دولتی و خصوصی ایران از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بوده است. دیلی استار همچنین می نویسد، به جز چهار متهم اصلی این پرونده که به اعدام محکوم شدند، ۳۳ بوروکرات و مقام بانکی ایرانی نیز با زندان های طولانی روبه رو شده اند.
 
35 ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند
 
اما موضوع درخواست برگزاری دادگاه تجدیدنظر برای امیر حکمتی، تفنگدار آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای سازمان «سیا» در ایران زندانی است، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

روزنامه «گاردین» می نویسد، پس از اینکه حکم صادره برای حکمتی یک بار کاهش یافت، وی اکنون درخواست برگزاری دادگاه دیگری را برای رسیدگی به اتهاماتش مطرح کرده است. این روزنامه اشاره می کند، حکمتی که در اوت ۲۰۱۱ بازداشت شده، در آغاز به اتهام جاسوسی برای آمریکا در معرض اعدام قرار گرفت، اما دادگاه تجدیدنظر این حکم را تغییر داد و آن را به ده سال زندان تبدیل کرد.
 
35 ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند
 
در مطلبی دیگر باز هم در حوزه قضایی و کیفری، خبرگزاری «ترند» از استرداد ۳۵ شهروند ایرانی زندانی در جمهوری آذربایجان از سوی این کشور به ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از محسن پاک آیین، سفیر ایران در باکو می نویسد، ۳۵ تبعه ایرانی که در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان های جمهوری آذربایجان هستند، به کشور برگردانده خواهند شد.

به گفته وی، این افراد در چهارچوب توافق نامه استرداد مجرمین که میان ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسیده به کشور بازگردانده می شوند. ترند اشاره می کند که ماه گذشته نیز ۳۴ متهم ایرانی دیگر به ایران بازگردانده شدند.
 
35 ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند
 

در پایان در یک مطلب اقتصادی، روزنامه «افغانستان تایمز» به بررسی سهم ایران در تجارت خارجی افغانستان پرداخته و می نویسد، کالاهای ایرانی یک سوم مجموع واردات ایرانی را تشکیل می دهد.

این روزنامه می نویسد، روز گذشته وابسته اقتصادی سفارت ایران در کابل اشاره کرده که در سال ۲۰۱۳، افغانستان میزانی بالغ بر ۲. ۵ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است؛ بنابراین و با توجه به اینکه میزان کلی واردات افغانستان در سال گذشته میلادی ۷. ۹ میلیارد دلار بوده، واردات از ایران یک سوم مجموع واردات این کشور را تشکیل داده است.

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان


نظر شما :