وحشت غرب از برگزاری انتخابات در سوریه

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۳۲۴۲۲ سرخط اخبار
رسالت نوشت:

مقامات کاخ سفید و هم پیمانان ایالات متحده آمریکا در منطقه همچنان نسبت به برگزاری انتخابات در سوریه هراسان هستند. دادگاه قانون اساسی سوریه از تأیید صلاحیت سه نفر از 24 داوطلب نام نویسی کرده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از جمله بشار اسد رئیس جمهوری کنونی خبر داد و اعلام کرد که سایر افراد شروط لازم را نداشتند. «ماجد خضره» سخنگوی دادگاه قانون اساسی سوریه  اعلام کرد که از میان 24 داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، تاکنون صلاحیت ماهر عبدالحفیظ حجاز و حسان عبدالله النوری و بشار حافظ الاسد تایید شده است.

بشار اسد هفتمین نفری بود که 28 آوریل برای انتخابات سوریه نام نویسی کرد.ماجد خضره اعلام کرد که هر یک از نامزدهایی که صلاحیت آنان احراز نشده است، می توانند ظرف سه روز از اعلام اسامی، اعتراض خود را به دادگاه قانون اساسی اعلام کنند.انتخابات ریاست جمهوری سوریه 13 خرداد برگزار خواهد شد و در مهلت قانونی نام نویسی، که پنج شنبه به پایان رسید، 24 نفر داوطلب، مدارک خود را تحویل دادگاه قانون اساسی این کشور داده بودند.

طبق قانون انتخابات سوریه، پارلمان این کشور به همراه دادگاه عالی قانون اساسی سه روز فرصت داشتند که صلاحیت ها را بررسی کنند که امروز این مهلت سه روزه به پایان رسید.همزمان با تشدید فعالیت های دولت سوریه برای فراهم کردن مقدمات روند دموکراتیک انتخابات در سوریه، حملات ایذائی گروهک های مسلح به شهرهایی مانند دمشق افزایش پیدا کرده است تا مناطق امن این کشور را ناآرام جلوه دهند.
اول اردیبهشت (21 آوریل) یک مقام سوری در همین خصوص، بدون اشاره مستقیم به انتخابات ریاست جمهوری سوریه که اصلی ترین  رکن آن حضور مردم است ، تاکید کرد که 19 میلیون نفر از مردم سوریه در مناطقی هستند که در کنترل دولت این کشور قرار دارد. پیروز شدن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخابات 13 خردادماه آینده، دیگر موضوعی حتمی شده است که اروپایی ها دارند با آن کنار می آیند.

مسکو و تهران بیش از هر زمانی دیگر از اسد حمایت می کنند و عقیم ماندن مخالفان و رشد تروریسم و تحولات میدانی امید غربی ها به تغییر در [نظام ] سوریه را بر باد داده است. حتی تهدید [دولت سوریه و متحدانش در تهران و مسکو] به اقدام از «جبهه جنوب» [سوریه] هم دیگر تأثیرش را از دست داده تا جایی که حتی باز کردن این جبهه [علیه دمشق] ممنوع است.اینها نتیجه و خلاصه سخنان مسئولی اروپایی است که با روزنامه الاخبار لبنان گفتگو کرد اما نامش فاش نشد. وی به ناتوانی غرب در براندازی حکومت سوریه آشکارا اذعان و مسائل مهمی را به صراحت فاش کرد.این روزنامه لبنانی تأکید کرد: پر واضح است که همه دارند برای دوره سوم ریاست جمهوری بشار اسد که دیگر واقعیت شده است، آماده می شوند.

اطلاعات دقیق نشان می دهد که چند هفته پیش رایزنی های آمریکایی-اروپایی انجام شده که محورش انتخابات ریاست جمهوری سوریه بوده است. یک مسئول آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته است: «وقتی برای نشست ژنو دو خود را آماده می کردیم، به روس ها و ایرانی ها پیشنهاد دادیم که بشار اسد در منصب خود بماند اما بدون اجرای انتخابات. پاسخ مسکو و تهران این بود که اسد مانند هر شهروند دیگر سوری حق دارد نامزد انتخابات شود و بهتر است تصمیم گیری در این خصوص که چه کسی را می خواهند، به مردم سوریه واگذار شود».

بر اساس اعلام روزنامه الاخبار،  این مسئول اروپایی توضیح داد: از زمان ژنو-2، برای ما روشن شد که مسکو از نامزدی اسد [در انتخابات ریاست جمهوری این کشور] حمایت می کند و جایگزینی برای آن نمی بیند. اوایل بحران سوریه، مقامات روس آمادگی بیشتری برای بررسی احتمالات سیاسی متعدد [در سوریه] داشتند. شاید این حرف درست باشد، شاید هم ما را فریب دادند. ولی آن موقع آمادگی بیشتری داشتند. در ژنو اوضاع عوض شد. برای ما روشن شد که پوتین در خصوص اسد سرسخت تر شد. حتی آشکارتر این را نشان می داد. روس ها به صراحت به ما گفتند: توهم شما را نگیرد که فرقی میان نظام سوریه و بشار اسد هست یا بین ارتش و او. بشار اسد اکنون نماد این دو است.

حتی ما ایده ای مطرح کردیم که ارتش سوریه قوی باقی بماند و حتی از ارتش یا طایفه علوی در سوریه کسی بیاید و جایگزین اسد شود بدون اینکه تغییری ریشه ای در ساختار نظام سوریه اتفاق بیفتد اما پاسخ روس ها این بود که اکنون بشار اسد جایگزینی ندارد و بعید است که در افق پیش رو هم کسی باشد و به نفع همه است که در چارچوب مبارزه با تروریسم از فشاری که بر ارتش و نظام سوریه هست، کاسته شود.این در حالی است که  با اعلام نامزدی «بشار اسد» در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه اهالی شهر حلب، در شمال این کشور با برگزاری راهپیمایی هایی حمایت خود از نامزدی اسد در این انتخابات را اعلام کردند.

در این ارتباط گزارش شده که کوی های السریان و محطه و الجمیلیه شاهد برگزاری راهپیمایی هایی در این ارتباط بود.«محمد عقاد»، استاندار حلب که در این راهپیمایی ها حضور داشت، در این ارتباط گفت که انتخابات ریاست جمهوری حق ملی و مردمی است که بر استقلال و ثبات و تمامیت ارضی سوریه و آزادی سوری ها در تعیین سرنوشت آینده شان تاکید می کند.

وی گفت: این راهپیمایی ها تاکید کننده بعد واقعی، حقیقی و دیگر شهر حلب است که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردم حلب با شرکت در انتخابات وفاداری خود به وطن، نظام و ارتش سوریه را اعلام می کنند.در این راهپیمایی ها شخصیت های سیاسی، اجتماعی و مذهبی شهر حلب نیز مشارکت داشتند.

این در حالی است که برآورد  سازمان سیا نیز نشان داده است در انتخابات ریاست جمهوری 75 درصد از شهروندان سوی آرای خود را به سود بشار اسد به گردش می آورند.

 

کلید واژه ها: بشار اسد حلب


نظر شما :