درگیری مرگبار بین مخالفان بشار اسد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۳۲۳۸۵ سرخط اخبار

 بنا بر گزارش ها، درگیری های شدید بین گروه های اسلامگرا در شرق سوریه، بیش از ۶۰ کشته برجای گذاشته و هزاران نفر را آواره کرده است.

این در حالیست که دادگاه قانون اساسی سوریه اعلام کرده است که بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن امسال با دو کاندیدای دیگر، 'رقابت' خواهد داشت.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه روز یکشنبه اعلام کرد که درگیری های چهار روز گذشته دو گروه 'دولت اسلامی عراق و شام' و گروه 'جبهه نصرت' حداقل ۶۲ کشته برجای گذاشته است.

این دو گروه مدت هاست که در نواحی شمالی به ویژه در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه با هم درگیر بوده اند ولی اخیرا نبرد آن ها به مناطق نفت خیز شرق کشور سرایت کرده است.

گفته می شود که درگیری تازه این دو گروه در سه روستای استان دیرالزور در نزدیکی مرز عراق، ده ها هزار نفر را آواره کرده است.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه می گوید درگیری های داخلی گروه های مخالف بشار اسد، فقط در سال میلادی جاری، بیش از سه هزار کشته برجای گذاشته است.

در جنگ داخلی سوریه تاکنون حدود ۱۵۰ هزار کشته شده اند. در این میان، حکومت سوریه خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند.

'دو رقیب' بشار اسد
مجید خضرا، سخنگوی دادگاه قانون اساسی سوریه، اعلام کرده است که از ۲۴ کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی، سه نفر صلاحیت رقابت دارند.

به این ترتیب، حسن بن عبدالله نوری، یکی از نمایندگان پارلمان از دمشق و ماهر عبدالحافظ حجار، نماینده شهر حلب قرار است که در انتخابات امسال با بشار اسد، رئیس جمهوری فعلی رقابت کنند.

انتظار می رود که بشار اسد برای بار سوم رئیس جمهور شود.

مخالفان حکومت سوریه، دبیرکل سازمان ملل و دولت های غربی از برنامه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به شدت انتقاد کرده و گفته اند که این اقدام به حل و فصل بحران کمکی نخواهد کرد.

با این حال، ناظران بر این باورند که برنامه انتخابات حاکی از اعتماد بشار اسد به بقای حکومتش است، به خصوص در شرایطی که ارتش سوریه در جنگ داخلی از موقعیت بهتری برخوردار شده است.

روز یکشنبه، در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه، مذاکرات برای خروج مخالفان از شهر همچنان ادامه داشت.

حکومت و مخالفان مسلح درباره عقب نشینی از مناطق تحت محاصره حمص به توافق اصولی رسیده اند، اما این توافق هنوز اجرا نشده است.

شورشیان ماه های طولانی در محلاتی از شهر قدیم حمص موضع گرفته و در محاصره نیروهای دولتی بوده اند.

بعضی از فعالان انتظار دارند که تا روز دوشنبه مخالفان مسلح از حمص خارج شوند.

منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: بشار اسد سوریه حمص


نظر شما :