برای آرام کردن منطقه

پس از مذاکرات هسته ای، همه نیازمند ایران شده‌اند

۲۴ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۳۱۳۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
هم‌زمان با مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای که ایران نیاز به حل سریع آن دارد تا بتواند به کمک آن گشایشی در گره‌های اقتصادی‌اش ایجاد کند، ایران به دنبال مکاسب سیاسی منطقه‌ای با قدرت هر چه تمام‌تر در عراق و سوریه نیز هست.
پس از مذاکرات هسته ای، همه نیازمند ایران شده‌اند

دیپلماسی ایرانی: توافق ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای که شواهد حاکی از آن است که دو طرف به سمتی می روند تا به یک توافق نهایی تا دو ماه آینده برسند مورد توجه بسیاری از مطبوعات عربی بوده است. تحلیلگران سیاسی هم زمانی موفقیت های دور اخیر مذاکرات هسته ای در وین را با تحولات ایجابی در کشورهای عربی به ویژه لبنان مرتبط می دانند و معتقدند که در تداوم این تفاهم ها به زودی شاهد دستاوردهای جدیدی در پرونده های دیگر منطقه ای از جمله سوریه و عراق نیز خواهیم بود.  

روزنامه لبنانی النهار، در یادداشتی به قلم علی حماده به این موضوع پرداخته است و می نویسد: ایران در ایجاد "شکاف" دیپلماتیک در جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای اش موفق شده است، اظهارات مسئولان ایرانی با مسئولان غربی چند روز قبل از پایان مذاکرات حاکی از آن بود که دو طرف بر پیشرفت جدی در مذاکرات تا آن جا که تا ماه ژوئن پیش رو به توافقی کاملی برسند، تاکید دارند. توافق کامل برای تهران طبیعی است که رفع کامل تحریم های اقتصادی و ایجاد تمهیداتی برای رسیدن به تفاهمات سیاسی در منطقه با ایالات متحده با توجه به مصالح مشروع ایران از عراق تا لبنان باشد. هم زمان با مذاکرات بر سر برنامه هسته ای اش که ایران نیاز به حل سریع آن دارد تا بتواند به کمک آن گشایشی در گره های اقتصادی اش که مدت ها است انتظار آن را می کشد، ایجاد کند، ایران به دنبال مکاسب سیاسی منطقه ای با قدرت هر چه تمام تر در عراق و سوریه است. ایران در عراق به دنبال پیروزی دوباره نوری مالکی، نخست وزیر فعلی عراق در انتخابات قانون گذاری است که می تواند دولتی هم پیمان با تهران ایجاد کند که حامی حکومت بشار اسد، حکومتی که ایران هزینه های مالی و امنیتی و نظامی بسیاری را برای حفظ آن تا کنون صرف کرده است، باشد. ایران به این ترتیب می تواند در میدان نبرد دستاوردهای بیشتری به دست آورد و در کوتاه مدت زمینه برای انتخاب مجدد بشار اسد در انتخابات پیش رو را فراهم آورد. تهران پیروزی مجدد بشار اسد را به معنای تثبیت دستاوردهایش در سوریه می داند و آن را نقطه عطفی در استراتژی خود در شرق جهان عرب قلمداد می کند.

اکنون برای همگان ثابت شده است که همه نیازمند ایران به عنوان کشوری پیشرو در لبنان از طریق حزب الله دارند. آنها همچنین نیازمند حکومت عربی ای هستند که از لحاظ سیاسی متمایل به ایران باشد.

وی در ادامه می نویسد: در حال حاضر استراتژی ایران بر سه رکن اساسی متمرکز است، لبنان، سوریه و عراق.

علی حماده سپس به نقش ایران در لبنان می پردازد و می نویسد: در لبنان ولادت دولت جدید و قبول حزب الله به کوتاه آمدن از برخی خواسته های ظاهری و نه جوهری اش در مقابل کوتاه آمدن طرف مقابل از سقف انتظارات سیاسی واقعا بالایی که داشت (شرط عقب نشینی حزب الله از سوریه و گفت وگوی جدی بر سر خلع سلاح آن) علاوه بر آن آرامش روشنی که بر افق سیاسی لبنان از سوی جامعه جهانی ایجاد شده است، همه طرف های درگیر با پرونده لبنان، از بازیگران منطقه ای تا تحلیلگران سیاسی همگی بر این آرامش (حتی اگر تا کنون موقت باشد) اذعان دارند، همگی ما حاصل اراده ایران در لبنان است. اکنون برای همگان ثابت شده است که همه نیازمند ایران به عنوان کشوری پیشرو در لبنان از طریق حزب الله دارند. آنها همچنین نیازمند حکومت عربی ای هستند که از لحاظ سیاسی متمایل به ایران باشد.

وی در ادامه می نویسد: مساله دیگر به نگرانی امریکایی ها و اروپایی ها از بروز تنشی جدید در خاورمیانه باز می گردد که می تواند ثبات اسرائیل را به خطر بیندازد. اسرائیل بسیار از اوضاع نگران است، این رژیم به رغم استقرار بیشترین نیروهای نظامی خود در مناطق مرزی شمالی خود با لبنان از سال 2006 تا کنون، از شلیک کوچک ترین گلوله به سمت لبنان بیمناک است مبادا که معادله سخت و "الستاتیکو"ی موجود در منطقه تغییر کند.

حماده در پایان می نویسد: الآن لبنان به قلب حادثه یعنی انتخابات ریاست جمهوری رسیده است و ایران با برگه ثباتی که در لبنان در اختیار دارد تلاش می کند این موضوع را بر اساس این معادله به خوبی پیش ببرد و بازی را به گونه ای مدیریت کند که رئیس جمهوری به قدرت برسد که تغییری در معادلات سیاسی حاکم بر لبنان به وجود نیاورد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته اي ايران ايران و لبنان ايران و سوريه ايران و عراق


نظر شما :