احتمال تفاهم سعد حریری با میشل عون

رئیس جمهور آینده لبنان کیست؟

۲۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۳۱۱۴۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
اطرافیان میشل عون می گویند که فکر نمی‌کنند نامزدی سمیر جعجع بتواند کسی را در تنگنا قرار دهد. کما این که از نگاه آنها او نامزد جدی ای محسوب نمی شود.
رئیس جمهور آینده لبنان کیست؟

دیپلماسی ایرانی: بحث انتخابات ریاست جمهوری لبنان این روزها به سوژه داغ رسانه های عربی تبدیل شده است. با نامزد شدن سمیر جعجع و احتمال نامزدی میشل عون برای این سمت موضوع انتخابات لبنان بیش از پیش داغ خواهد شد. با این حال عده ای نیز می گویند که توافقی بر سر این موضوع میان میشل عون که ریاست فراکسیون تغییر و اصلاح را نیز در پارلمان لبنان بر عهده دارد با سعد حریری، رئیس فراکسیون المستقبل و از رهبران جریان 14 مارس در شرف وقوع است که احتمال ریاست جمهوری میشل عون را بیش از پیش تقویت می کند. سمیر جعجع انتظار دارد که جریان 14 مارس و فراکسیون المستقبل، مهمترین فراکسیون سیاسی آن به حمایت از او برای رسیدن به این سمت برخیزد در حالی که جریان 8 مارس حمایت خود را از ریاست جمهوری میشل عون اعلام کرده است.

در همین رابطه عاصم عراجی، نماینده فراکسیون المستقبل در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، رسیدن توافق میان میشل عون با سعد حریری را صد در صد نمی داند و می گوید که چون سمیر جعجع نیز داعیه ریاست جمهوری دارد پس رسیدن به توافقی صد در صدی میان آن دو نمی تواند مطرح شود.

در همین رابطه نبیل نقولا، از اعضای فراکسیون تغییر و اصلاح و از افزاد نزدیک به میشل عون می گوید: «به کار بردن واژه توافق واژه مناسبی برای مراودات سیاسی نیست. این موضوع می تواند در عالم تجارت به کار برده شود اما در عالم سیاست کاربردی ندارد. طبیعتا همیشه تفاهم هایی میان جریان های سیاسی به وجود می آید که می تواند به مصلحت عموم باشد اما وجود توافقی سیاسی با تمرکز بر تفاهم سیاسی مطرح نیست.»

وی در ادامه می افزاید: «این که گفته می شود تفاهمی میان حریری و عون بر سر ریاست جمهوری عون به وجود آمده ممکن است. عون از اول نیز با هیچ جریان سیاسی دشمنی نداشته است. تفاهم ممکن است به مصلحت لبنان در هر لحظه ای به دست آید.»

در این میان این سوال مطرح است که آیا جعجع با اعلام نامزدی خود سعد حریری را وارد تنگنای سیاسی پیش بینی نشده ای کرده است؟ عراجی می گوید: «او هیچ وقت در تنگنا قرار نمی گیرد. به ویژه که جعجع نیز جایگاه مردمی بالایی دارد و از اشخاصی است که صاحب وزنه سیاسی در لبنان محسوب می شود. نامزدی او به هیچ وجه نمی تواند حریری را در تنگنا قرار دهد. این حق اوست که نامزد شود. اما این قضیه را باید در نظر داشت که در قضیه انتخابات ریاست جمهوری لبنان مسائل بسیاری دخالت دارند. عوامل داخلی، عوامل خارجی و منطقه ای همگی بر انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان اثرگذار هستند.»

این که گفته می شود تفاهمی میان حریری و عون بر سر ریاست جمهوری عون به وجود آمده ممکن است. عون از اول نیز با هیچ جریان سیاسی دشمنی نداشته است. تفاهم ممکن است به مصلحت لبنان در هر لحظه ای به دست آید.

وی همچنین تاکید می کند، نامزدهای مختلفی مطرح هستند که جعجع هم از جمله آنها است که در میان مسیحیان از جایگاه بالایی برخوردار است.

عراجی همچنین می گوید: «نیروهای 14 مارس قطعا در آخر بر روی یک نام برای ریاست جمهوری موافقت می کنند برای این که عدم توافق در این رابطه به ضرر منافع آنها تمام خواهد شد. بنابر این لازم است که توافقی بر سر یک نامزد برای ریاست جمهوری به دست آید.»

نقولا نیز درباره نامزدی جعجع می گوید: «فکر نمی کنم نامزدی او بتواند کسی را در تنگنا قرار دهد. ما را هم تحت فشار نگذاشته است. کما این که از نگاه ما او نامزد جدی ای هم محسوب نمی شود.»

عراجی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب عون به سمت ریاست جمهوری با استقبال امریکا و عربستان مواجه خواهد شد یا خیر می گوید: «اطلاعات دقیقی در این باره نداریم. آن چه می شنویم تحلیل هایی است که در رسانه ها و روزنامه ها مطرح می شوند.»

نقولا نیز در پاسخ به این سوال می گوید: «اساس انتخابات در لبنان تفاهم است. اگر این تفاهم به دست آید مورد استقبال طرف های خارجی نیز قرار می گیرد. اما این مساله را همه می دانیم که لبنان جزیره جدا شده ای از منطقه و دنیا نیست و هم برای آن در رابطه با دنیا و هم برای خارجی ها در رابطه با لبنان منافعی وجود دارد.»

در پاسخ به این سوال که با همه این توصیفات شانس چه کسی بیش از همه برای رسیدن به پست ریاست جمهوری بالاتر است، عراجی می گوید: «برای انتخاب رئیس جمهور همان طور که گفتم عوامل مختلفی دخالت دارند. فقط عامل داخلی و لبنانی نیست. این فقط نمایندگان مجلس نیستند که رئیس جمهور را انتخاب می کنند. وضعیت خارجی و منطقه ای نیز در این موضوع موثر است. نمی توانیم سنگ بزرگ برداریم و بگوییم که رئیس جمهور را ما انتخاب می کنیم. تاریخ به ما نشان داده است که نیروهای خارجی همیشه در این موضوع دخالت داشته اند. در عین حال احتمال این که خلائی در این زمینه به وجود آید نیز وجود دارد؟»

نقولا نیز در این باره می گوید: «هر کس که می خواهد ببیند رئیس جمهوری آینده لبنان کیست باید به میان لبنانی ها برود. اتهام های مختلفی از سوی طیف های مختلف لبنانی علیه جعجع مطرح می شود. او برای رسیدن به این سمت باید که هم با داخل هم با خارج به تفاهم برسد. اما این که شانس چه کسی در این زمینه بیشتر است، مشخص نیست.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: جمعه 22 فروردین 1393 / باز انتشار: سه شنبه 26 فروردین 1393

کلید واژه ها: میشل عون سمير جعجع لبنان


نظر شما :