ارسال نخستین محموله سلاح‌های سنگین آمریکایی برای شورشیان سوری

۱۸ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۳۱۱۲۹ سرخط اخبار

در بیش از سه سال که از آغاز درگیری ها در سوریه و سپس اوج گیری آن تا حد یک جنگ داخلی می گذرد، ماهیت گروه های شورشی مخالف دولت، دستخوش تغییر شده و گروه های افراط گرای وابسته به القاعده، توانسته اند دست بالا را پیدا کنند؛ اما جدید ترین اخبار، حاکی از آن است که آمریکا تصمیم گرفته برای حمایت از گروه های نزدیک به خود، نخستین محموله از سلاح های سنگین را مستقیم برای آنان بفرستد.

به گزارش «تابناک»، دو گروه از شورشیان مخالف دولت سوریه که از سوی دولت آمریکا به گروه های «میانه رو» ارزیابی شده اند، در روزهای اخیر نخستین محموله سلاح های سنگین آمریکایی را دریافت و استفاده از این سلاح ها را آغاز کرده اند.

پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل ضمن انتشار این خبر می نویسد، این محموله شامل موشک های هدایت شونده پیشرفته «بی جی ام ـ ۷۱ تاو» است که قابلیت نفوذ به بدنه تانک ها و همچنین استحکامات دولت سوریه از فاصله ۴ کیلومتری را دارد.

بنا بر این گزارش، دو گروهی که اکنون این موشک ها را دریافت کرده اند، «ارتش آزاد سوریه» به فرماندهی عبدالله البشیر، مستقر در منطقه جولان و «جبهه انقلابی سوریه» به فرماندهی جمال معروف در شمال سوریه هستند.

دبکا می نویسد، هدف از فرستادن این سلاح ها، ایجاد تغییر در موازنه قوای موجود در سوریه به سود گروه های شورشی است و از سوی دیگر، این کار را می توان تغییری جدی در سیاست های دولت اوباما نسبت به سوریه دانست که تاکنون از فرستادن مستقیم سلاح های سنگین برای گروه های شوروشی خودداری کرده بود.

به نوشته این سایت، سلاح های مذکور در چند روز اخیر از دو مسیر اصلی به دست شورشیان سوری رسیده است: شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه و پایگاه هوایی عظیم ملک فیصل در منطقه تبوک در عربستان سعودی و نزدیک مرز اردن.

هم اکنون نیروهای تحت فرمان بشیر از منطقه جولان هدایت می شوند و پایگاه فرماندهی خود او در این منطقه نیز نزدیک مراکز استقرار نیروهای اسرائیلی است. نیروهای وابسته به جبهه انقلابی سوریه نیز عملیات خود را از پایگاهی در شهر انتاکیه در جنوب ترکیه هدایت می کنند.

در عین حال، معروف در یکی از جدید ترین مصاحبه های خود در دوم آوریل فاش کرد که برخی از عملیات های گروه تحت امرش با هماهنگی و همراهی «جبهه النصره»، از گروه های شناخته شده وابسته به القاعده انجام می گیرد. به این ترتیب، مشخص می شود این گروه آن گونه که آمریکا ادعا می کند، «میانه رو» به شمار نمی رود.

اما در طرف مقابل، به نوشته دبکا، دولت سوریه نیز با آگاهی از فرستادن سلاح های مذکور برای گروه های شورشی، شیوه عملیات خود را تغییر داده و با توجه به آسیب پذیری تانک هایش در مقابل موشک های تاو آمریکایی، محور این عملیات ها را بر نیروی هوایی متمرکز کرده است.

بنابراین، اکنون واشنگتن مشغول بررسی این موضوع است که آیا سلاح های ضد هوایی پیشرفته نیز در اختیار شورشیان قرار دهد یا خیر. این در حالی است که گفته می شود، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در جریان دیدار با همتای آمریکایی خود در پاریس که هفته گذشته انجام گرفت، از وی تعهد گرفته که آمریکا چنین سلاح هایی در اختیار شورشیان سوری نگذارد.


نظر شما :