مأموریت هواپیمای رادارگریز جدید آمریکا چیست؟ + عکس

۱۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۳۰۸۷۸ سرخط اخبار
برخی تصاویر غیر رسمی که به تازگی در برخی پایگاه های اینترنتی منتشر شده، از ساخت یک هواپیمای رادارگریز جدید در قالب پروژه ای سری توسط آمریکا حکایت دارد. هواپیمایی که هنوز هیچ گونه جزئیاتی درباره آن قابل دسترسی نیست، اما گمانه زنی درباره مأموریت آن و دلیل فاش نمودن این پروژه از سوی دولت آمریکا آغاز شده است.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه «هاآرتص» روز گذشته با انتشار مطلبی به بررسی برخی تصاویر منتشره از یک هواپیمای رادارگریز سری آمریکایی پرداخته است. به اعتقاد این روزنامه، نشان دادن این هواپیما اقدامی عامدانه از سوی دولت آمریکا بوده که احتمالاً با هدف فرستادن هشدار برای ایران و روسیه انجام می گیرد.
 
هاآرتص می نویسد طرفداران مسائل مربوط به هوانوردی در آمریکا، به تازگی یک هواپیمای نظامی را مورد شناسایی قرار داده اند که تاکنون از دید عموم پنهان بوده است. مأموریت این هواپیما مشخص نیست، اما تصاویر گرفته شده از آسمان تگزاس، نشانگر این است که هواپیمای مذکور از ابعاد بزرگی برخوردار است. 
 
وجود این هواپیما، سه هفته پیش و از سوی دو تن از طرفدران مسائل هوایی به نام های استیو داگلاس و دین ماسکت افشا شد. زمانی که این دو مشغول عکسبرداری از مانور دو جت «تی 38» بودند، یکی از دوستانشان که دارای شغلی دولتی است، آن ها را از وجود چند ناشناخته در سمت دیگری از آسمان تگزاس باخبر کرد.  
 
علیرغم دید باز موجود، مشاهده دقیق سه هواپیمایی که در ارتفاع نزدیک به 36 هزار پایی پرواز می کردند، دشوار بود؛ اما مسیر پرواز آن ها قابل مشاهده بود. به هر حال، داگلاس و ماسکت شروع به عکسبرداری کردند و به ویژه توانستند از یکی از آن ها تصاویر بهتری تهیه کنند. طراحی این هواپیماها مشابه برخی دیگر از هواپیماهای رادارگریز آمریکایی بود که هم اکنون مورد استفاده ارتش این کشور قرار داشته و یا توسط پنتاگون در دست ساخت است.
 
مأموریت هواپیمای رادارگریز جدید آمریکا چیست؟ + عکس
 
به هر حال، آن ها در ابتدا تصور کردند که هواپیماهای مذکور، بمب افکن های «بی 2» هستند که 20 عدد از آن ها در ارتش آمریکا وجود دارد. اما پس از بررسی دقیق تر تصاویر، مشخص شد که طراحی بال این هواپیماها با «بی 2» متفاوت است. بر این اساس، این گمانه تقویت شد که سه هواپیمای رویت شده، بخشی از «پروژه های سیاه» آمریکا باشند. پروژه های سیاه، به هواپیماهای جاسوسی و بمب افکن های سری آمریکایی گفته می شود که از زمان جنگ سرد آمریکا مشغول ساخت آن ها بوده است.
 
افزون بر این، با بررسی تصاویر گرفته شده مشخص شد که هواپیماهای مذکور، از نظر اندازه از «پهپاد»های رادارگریز «آر کیو 180» و «اکس 47 بی» آمریکایی نیز بزرگتر بوده و بنابراین با آن ها نیز متفاوت است. اندکی بعد، مشخص شد که در محدوده مذکور انجام تبادلات رادیویی میان دو خلبان ناشناخته ثبت شده و بنابراین، هواپیماهای مذکور بدون سرنشین نبوده اند. ماجرا زمانی جالب تر شد که پس از انتشار وسیع تصاویر مذکور، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد هیچ بمب افکن «بی 2» این کشور در آن روز مشغول عملیات نبوده است.
 
اما مهمترین سوال به وجود آمده در این زمینه، این است که نقش و مأموریت این هواپیمای سری چیست؟ آخرین باری که وجود یک پرنده سری آمریکایی فاش شد، پس از انجام عملیات کشتن بن لادن بود. در جریان آن عملیات، یک ایراد فنی سبب زمین گیر شدن یکی از هلیکوپترهای رادارگریزی شد که آمریکایی ها با استفاده از آن وارد پاکستان شده بودند. 
 
بیل سویتمن، سردبیر نشریه Aviation Week که تصاویر مذکور نخستین بار در آن منتشر شد معتقد است که احتمال دارد این هواپیما، مربوط به پروژه های جنگ الکترونیکی بوده و یا یک هواپیمای جنگنده با قابلیت حملات دقیق باشد که قرار است جایگزین هواپیماهای قدیمی دارای کاربرد مذکور شود. اما به نظر داگلاس، این تصاویر می تواند متعلق به یک هواپیمای رادارگزیر حمل نیرو باشد که برای انتقال نیروهای ویژه یا تجهیزات در عملیات های سری مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وزارت دفاع آمریکا درباره این تصاویر اظهارنظری نکرده؛ اما می توان گفت که انتشار این تصاویر به نفع دولت ایالات متحده بوده است. از سوی دیگر، این حقیقت که هواپیماهای مذکور در روز روشن و در منطقه ای که عکاسان علاقمند به مسائل هوانوردی در آنجا تجمع کرده بودند ظاهر شده، در کنار این مسئله که حضور این هواپیماها از سوی یک کارمند دولت به داگلاس اطلاع داده شده و نیز تأکید نیروی هوایی آمریکا بر تعلق نداشتن این تصاویر به هواپیماهای «بی 2»، همگی می تواند بیانگر تلاشی عامدانه برای انتشار این تصاویر باشد.
 
به اعتقاد هاآرتص، دلیل این اقدام در شرایط کنونی، می تواند بیش از هر چیز نوعی قدرت نمایی آمریکا در مقابل روسیه باشد که طی هفته های اخیر و در ماجرای «کریمه»، به سمت تقابل مستقیم با ایالات متحده پیش رفته است. در گذشته و در زمان جنگ سرد نیز چنین اقداماتی از سوی آمریکا برای قدرت نمایی در مقابل مسکو انجام می گرفت. 
 
از سوی دیگر، با توجه به اینکه یکی دیگر از پروژه های سیاه آمریکا، یعنی پهپاد «آر کیو 170»، اخیراً از سوی ایران شکار شد و این موضوع از نظر حیثیتی برای آمریکا بسیار سنگین بود، این اقدام آمریکا می تواند به نوعی به تلاش برای قدرت نمایی در مقابل ایران نیز تعبیر شود. 

کلید واژه ها: داگلاس


( ۲ )

نظر شما :