درخواست آمریکا از هند: از ایران کمتر نفت بخرید!

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۲۹۹۶۶ سرخط اخبار

ادعاهای دبیرکل سازمان ملل درباره دولت ایران، تقدیر دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل از اقدامات ایران در این حوزه، تکذیب دخالت ایران در ماجرای بمب گذاری لاکربی، سفر رئیس جمهور ایران به عمان و الزام هند به کاهش خرید نفت از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

درخواست آمریکا از هند: از ایران کمتر نفت بخرید!


به گزارش «تابناک»، ادعاهای دبیرکل سازمان ملل درباره دولت ایران، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه برخی مطبوعات جهانی قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» لبنان ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، بان کی مون ادعا کرده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به وعده های انتخاباتی خود درباره گسترش آزادی بیان عمل نکرده و همچنین شمار اعدام ها در ایران نیز در دوره جدید به شدت افزایش داشته است.

بان در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، همچنین خواستار آزادی «فعالان سیاسی، حقوقدانان، روزنامه نگاران و نیز زندانیان سیاسی» در ایران شده است. وی گفته مطبوعات آنلاین و آفلاین در ایران، در معرض محدودیت و ممنوعیت هستند.

درخواست آمریکا از هند: از ایران کمتر نفت بخرید!


این در حالی است که یکی دیگر از ارگان های زیرمجموعه سازمان ملل، روز گذشته از اقدامات ایران در یک حوزه دیگر قدردانی کرده است. به نوشته روزنامه «تودی زمان»، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، اقدامات ایران در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را ستایش کرده است.

یوری فدتوف که در جریان کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در وین سخنرانی می کرده، گفته: «ایران نقش بسیار فعالی در مبارزه علیه مواد مخدر داشته است». فدتوف با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲، ایران ۳۸۸ تن مواد افیونی را کشف و ضبط کرده که برابر با ۷۲ درصد مواد توقیف شده در سراسر جهان است، این امر را «بسیار قابل توجه» خوانده است.

درخواست آمریکا از هند: از ایران کمتر نفت بخرید!


اما واکنش دولت به ادعای یک شبکه قطری درباره نقش داشتن ایران در حادثه «لاکربی» موضوع دیگری است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد، ایران روز گذشته هر گونه مداخله در حادثه بمب گذاری لاکربی را تکذیب کرده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته: «ما هر گونه ادعایی را درباره مداخله در این اقدام تروریستی تکذیب می کنیم... موضع ایران، نه تنها در این موضوع، بلکه درباره همه موضوعات مرتبط با تروریسم، کاملاً روشن است. ایران هرگونه ارتباط با هر اقدام تروریستی را کاملاً رد می کند».

درخواست آمریکا از هند: از ایران کمتر نفت بخرید!


موضوع سفر رئیس جمهور ایران به کشور عمان، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز در عرصه رسانه ای بین المللی است. خبرگزاری کویت ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، قرار است برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن خود، در جریان دیداری دو روزه به عمان سفر کند.

همچنین قرار است در این سفر، رئیس جمهور ایران درباره روابط دوجانبه و همچنین راه ها و ابزارهای تحکیم و گسترش این روابط در حوزه های دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان و دیگر مقامات ارشد این کشور گفت و گو کند. بحث درباره موضوعات منطقه ای، بخش دیگری از دستور کار سفر روحانی را تشکیل می دهد.

درخواست آمریکا از هند: از ایران کمتر نفت بخرید!


در پایان در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» از برنامه هند برای کاهش میزان واردات نفت خود از ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دولت آمریکا از هند خواسته به منظور حفظ تحریم های موجود علیه ایران، واردات نفت خود از این کشور را به میزان دو سوم سطح موجود کاهش دهد و آن را به میزانی که در اواخر سال ۲۰۱۳ بود، برساند.

بنابراین، هند که از ماه ژانویه تاکنون به افزایش خرید نفت از ایران اقدام کرده، باید واردات خود را به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. به نوشته رویترز، این درخواست آمریکا بدان سبب انجام می گیرد که بنا بر توافق هسته ای ژنو، ایران باید صادرات نفت خود را «در سطح کنونی»، یعنی نزدیک یک میلیون بشکه در روز حفظ کند؛ در حالی که این میزان طی ماه های اخیر افزایش داشته است.

 

کلید واژه ها: ایران هند


نظر شما :