یک دهه پس از «کارین ای» اتفاق افتاد

تهران، تل آویو و داستان تکراری کشتی حامل تسلیحات

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۲۹۷۸۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
این ماجرا در حالی در اخبار رسانه های اسرائیلی روایت می شود که مذاکرات هسته ای با ایران در جریان است و دولت جدید ایران برای بهبود روابط با جامعه بین المللی تلاش می کند. از سوی دیگر دولت اوباما می کوشد از هر اقدامی که می تواند موجب ترک میز مذاکره از سوی ایران شود، خودداری کند.
تهران، تل آویو و داستان تکراری کشتی حامل تسلیحات

دیپلماسی ایرانی: منابع اسرائیلی اواخر هفته گذشته ادعا کردند که یک محموله موشکی متعلق به ایران را توقیف کرده اند. موشک هایی شامل راکت های ام 302 که برد 100 مایلی دارد و می تواند اغلب مناطق اسرائیل را هدف بگیرد. البته مقامات تهران این خبر را تکذیب کرده اند.

اما شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی با اشاره به این ادعای تل آویو، به مقایسه آن با ماجرایی مشابه در سال 2002 پرداخت. بنا بر این گزارش در ژانویه 2002 نیز یک کشتی حامل تسلیحات توقیف شد. منابع اسرائیل در آن زمان هم مدعی شدند این محموله تسلیحاتی متعلق به ایران است و بنا بوده به نوار غزه برسد. این کشتی «کارین ای» نام داشت و به همین دلیل تیتر گزارش شورای روابط خارجی آمریکا هم«کارین بی » انتخاب شده است.

بنا بر این گزارش در سال 2002، یاسر عرفات، رهبری جنبش فتح دریافت کننده این تسلیحات بود. این در حالی بود که عرفات در آن زمان به دولت جدید بوش می گفت به صلح پایبند است و به طور کلی مخالف آشوب و ترور است. مساله اصلی دریافت کننده این تسلیحات بود و نه تامین کننده آنها و سرانجام نیز این ماجرا به دولت بوش کمک کرد تا در مورد روابط خود با عرفات تجدید نظر کند. در واقع یک ارتباط مستقیم بین «کارین ای» و سخنرانی ژوئن 2002 بوش برقرار شد که در آن مدعی شد تنها زمانی از فلسطینی ها حمایت می کند که رهبر جدیدی داشته باشند و عرفات رفته باشد.

این بار نیز چیزی مشابه «کارین ای » اتفاق افتاده است. «کارین بی» تسلیحاتی را به غزه انتقال می داده و این نشان می دهد فارغ از هر آنچه که جان کری با مقامات فلسطینی در رام الله انجام می دهد، حماس همچنان نواز غزه را در اختیار دارد. اما تفاوت «کارین ای» و «کارین بی» در این است که این بار تامین کننده تسلیحات بیش از دریافت کننده آن اهمیت دارد.

این ماجرا در حالی در اخبار رسانه های اسرائیلی روایت می شود که مذاکرات هسته ای با ایران در جریان است و دولت جدید ایران برای بهبود روابط با جامعه بین المللی تلاش می کند. از سوی دیگر دولت اوباما می کوشد از هر اقدامی که می تواند موجب ترک میز مذاکره از سوی ایران شود، خودداری کند و حتی کنگره را وادار کرده از تصویب تحریم هایی که قرار بود پس از شکست مذاکرات اعمال شوند، خودداری کند. همچنین واشینگتن به تل آویو فشار آورده تا از ترور دانشمندان هسته ای ایران دست بردارد.

پیش از اینکه رسانه های اسرائیلی مدعی توقیف این محموله موشکی شوند، برخی تحلیلگران پیش بینی می کردند از آنجایی که تل آویو در جلب حمایت از پروژه افزایش تحریم ها علیه ایران شکست خورده، راه های دیگری را برای تخریب روند مذاکرات هسته ای با ایران دنبال خواهد کرد.

پیش از اینکه رسانه های اسرائیلی مدعی توقیف این محموله موشکی شوند، برخی تحلیلگران پیش بینی می کردند از آنجایی که تل آویو در جلب حمایت از پروژه افزایش تحریم ها علیه ایران شکست خورده، راه های دیگری را برای تخریب روند مذاکرات هسته ای با ایران دنبال خواهد کرد.

این در حالی است که چاک هگل وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با موشه یعلون همتای اسرائیلی اش با او همسو شد و ادعا کرد ارسال سلاح از ایران به دیگر کشورها نقض قوانین شورای امنیت است.

در مقابل مقامات وزرات خارجه ایران از جمله مرضیه افخم، سخنگو و حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقا، تاکید کرده اند که ادعای ارسال کشتی حامل اسلحله از ایران به سوی غزه صحت ندارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در توئیتر خود نوشت: "کشتی حامل تسلیحات برای غزه. هم زمان با مبارزه سالانه آیپک علیه ایران! تصادفی حیرت آور یا همان دروغ های ورشکسته!" (آیپک یا کمیته آمریکایی-اسرائیلی امور عمومی یک گروه فشار طرفدار اسرائیل در ایالات متحده است.)

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تل آویو موشک محموله تسلیحاتی


نظر شما :