اوباما به روسیه هشدار داد

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۲۹۳۹۹ سرخط اخبار

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به روسیه درباره مداخله احتمالی نظامی در اوکراین هشدار داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز اوباما در سخنانی با تاکید بر اینکه آمریکا از گزارش هایی مبنی بر تحرکات نظامی روسیه در اوکراین به شدت نگران است، به روسیه هشدار داد هر گونه تحرک نظامی در اوکراین  هزینه هایی در پی خواهد داشت.

اوباما گفت:" هر گونه تخطی از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین به شدت مایه بی ثباتی است که نه به نفع اوکراین است، نه روسیه، نه اروپا. این اقدام به معنی مداخله عمیق در مساله ای است که باید توسط مردم اوکراین تعیین شود."

رییس جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد کشورش به تماس های مستقیم خود با شرکای اروپایی و روسیه درباره بحران اوکراین ادامه خواهد داد.

از شنبه گذشته که ویکتور یانوکویچ رییس جمهور مخلوع اوکراین به دلیل ناآرامی ها و تظاهرات سراسری مخالفان حکومت، پایتخت را ترک و به روسیه گریخت، اوضاع در اوکراین بی ثبات تر شده و گزارش ها حاکی است واحدهایی نظامی در روز های پنج شنبه و جمعه دو فرودگاه را در شبه جزیره کریمه اوکراین تحت اشغال گرفتند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در بیانیه کوتاهی که روز گذشته به مناسبت وقایع اوکراین منتشر کرد ، بر ضرورت کمک به اوکراین در شرایط کنونی بحرانی این کشور تاکید کرده است.

با این حال رییس جمهور روسیه هفته گذشته با صدور فرمانی به نیروهای ارتش آماده باش برگزاری یک رزمایش در مرزهای اوکراین را داد . همچنین اشغال دو فرودگاه در بندر کریمه به مدت 2 روز توسط واحدهای نظامی روسیه نگرانی ها  را درباره احتمال مداخله نظامی روسیه در اوکراین افزایش داده بود . آخرین گزارش ها حاکی است محاصره نظامی این دو فرودگاه خاتمه یافته است.

یانوکویچ روز گذشته با برگزاری یگ کنفرانس خبری در روسیه، با اعلام اینکه او رییس جمهور قانونی کشور است، مخالفان را عده ای اوباش نئوفاشیستی خواند که به گفته او اقلیتی از جمعیت اوکراین را نمایندگی می کنند.

یانوکویچ گفت ؛ اگر به او تضمین جانی داده شود حاضر است به اوکراین بازگردد و برای آینده اوکراین در برابر آنهایی که از شیوه های تروریستی و ارعاب برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده می کنند ، بایستد.

کلید واژه ها: اوکراین روسیه


نظر شما :