معامله تسلیحاتی و تیراندازی به سفارت ایران هم تاکید شد و هم تکذیب

سه حمله به سفارتخانه های ایران در یک هفته

۰۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۸ کد : ۱۹۲۹۲۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
در یک هفته اخیر سه حمله به ساختمان های سفارت ایران در بیروت، پیشاور و اخیرا بغداد انجام شده است. ماه گذشته نیز 5 مرزبان ایرانی در مرز پاکستان به گروگان گرفته شدند. برخی تحلیلگران ادعا می کنند حملاتی نظیر بمبگذاری مقابل کنسولگیری ایران در بیروت که توسط گروه عبدالله عزام انجام شد در ارتباط با نقش آفرینی ایران در سوریه است.
سه حمله به سفارتخانه های ایران در یک هفته

دیپلماسی ایرانی: روز گذشته دو خبر در مورد ایران و عراق منتشر شد که هر دو به فاصله چند ساعت از سوی حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق تکذیب شد. در نخستین ساعات بامداد سه شنبه، رویترز از امضاء قرارداد تسلیحاتی 195 میلیون دلاری بین ایران و عراق خبر داد. این خبرگزاری انگلیسی مدعی شد از آنجایی که دولت نوری المالکی به موقع محموله های تسلیحاتی را از آمریکا تحویل نگرفته، برای تامین منابع تسلیحاتی مورد نیاز در مبارزه با گروه های وابسته به القاعده که اخیرا در عراق بسیار فعال شده اند، به ایران روی آورده است.

به گزارش رویترز این قرار داد از منظر سیاسی نیز قابل توجه است. زیر نوری المالکی می خواهد برای سومین بار نیز دوره نخست وزیری اش تمدید شود و برای تحقق این هدف به حمایت جمهوری اسلامی نیاز دارد. از سوی دیگر ایران نیز که برای احیای اقتصاد اش به منابع دلار نیاز دارد با قراردادهایی از این دست به منابع مالی دست می یابد.

با این حال هم دانایی فر این خبر را تکذیب کرد و هم وزارت دفاع عراق. هرچند که رئیس کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق تایید کرد کشوراش مقادیری تسلیحات سبک از ایران خریداری کرده است.

در میان این اخبار متناقض، ایالات متحده نیز از بغداد خواسته در مورد این قرارداد توضیح دهد. قراردادی که در صورتی که صحت داشته باشد نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به شمار می رود. در همین زمینه جان مک کین گفت که قرارداد پیشنهادی برای فروش 24 هلی کوپتر آپاچی به عراق باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد، چراکه گزارشی مبنی بر توافق تسیلحاتی ایران و عراق وجود دارد. این سناتور ایالت آریزونا گفت: فروش آپاچی باید روی میز باشد و ما بایستی آن را بررسی کنیم.  وی افزود: ما باید پیامدهای فروش تسلیحات را بررسی کنیم و نگاه محتاطانه تری به آن داشته باشیم.

قانونگذاران و دستیاران اعضای کنگره می گویند که گزارش توافق تسیلحاتی ایران و عراق آنها را نگران کرده و منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اوباما هستند. جان مک کین نیز گفت: توافق تسلیحاتی ایران و عراق بر این تفکر صحه می گذارد که امریکا خیلی زود از عراق خارج شد.

این در حالی است که وزرات دفاع عراق می گوید گزارش رویترز برای پیش بردن اهداف سیاسی و رسانه ای منتشر شده و آن را تکذیب می کند. در بخش دیگری از بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است که ایران درخواست شرکت در مناقصه برای تامین برخی تجهیزات و ادوات نظامی برای عراق را مطرح کرده بود، اما عراق این مناقصه را به گروه های دیگری واگذار کرد.

اما حسن سنید، یکی از نمایندگان حزب مالکی الدعوه مالکی می گوید عراق این تسلیحات را از ایران خریداری کرده و این نقض قطعنامه های شورای امنیت نیست. به گفته وی دولت آمریکا پاسدار دولت عراق نیست و بغداد می تواند تسلیحات مورد نیاز اش را از هر کشوری که روابط دوستانه ای با عراق دارد، خریداری کند. با این وجود او خاطرنشان می کند که تسلیحات خریداری شده از ایران چیزی فراتر از تسلیحات سبک نیست.

در بین این اخبار ضد و نقیض جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید در این زمینه از دولت عراق درخواست ارایه توضیحاتی کرده است  و بغداد نیز پاسخ داده که موضوع را بررسی می کند. برخی تحلیلگران می گویند پیام خرید تسلیحات از ایران برای واشینگتن این است که آمریکا دیگر نمی تواند با اهرم محموله های تسلیحاتی و به تاخیر انداختن تحویل آنها، بغداد را تهدید کند.

سفیر ایران در عراق که چند ساعت قبل از این تیراندازی، معامله تسلیحاتی ایران و عراق را تکذیب کرده بود، خبر تیراندازی به سفارت ایران و کشته شدن یکی از محافظان سفارت را نیز تکذیب کرد.

تایید و تکذیب تیراندازی به سفارت ایران در بغداد

اما روز سه شنبه تنها خبر فروش تسلیحات ایران به عراق نبود که واکنش های متناقضی را به همراه داشت و گروهی آن را تایید و گروه دیگر تکذیب کردند. عصر روز سه شنبه در فاصله چند ساعت مانده به فرود هواپیمای حامل هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در تهران، خبر تیراندازی به سفارت ایران در بغداد و زخمی شدن یکی از نگهبانان روی خروجی المیادین قرار گرفت. در همین حال تلویزیونی العربیه از وقوع انفجاری مهیب در منطقه «الکراده» در مرکز بغداد خبر داد. واکنش اولیه سخنگوی وزارت خارجه به این خبر این بود که در حال برقراری تماس با سفارت ایران در عراق است و نمی تواند اظهار نظر کند. اما در همان زمان که افخم می گفت هنوز نظری در مورد این خبر ندارد ال بی سی نیوز لبنان خبر داد، راه های منتهی به محل این سفارتخانه بسته شده است.

اما سفیر ایران در عراق که چند ساعت قبل از این تیراندازی، معامله تسلیحاتی ایران و عراق را تکذیب کرده بود، خبر تیراندازی به سفارت ایران و کشته شدن یکی از محافظان سفارت را نیز تکذیب کرد.  حسن دانایی فر در گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: عصر روز سه شنبه حدود ساعت 4 به وقت محلی در یکی از خیابان های اطراف سفارت و نزدیک به استانداری بغداد، به مدت 20 تا 25 دقیقه تیراندازی صورت گرفت که در اثر این تیراندازی یک نفر مجروح شد. او تاکید کرد: هدف این تیراندازی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق نبوده است و کسی از کارکنان سفارت هم آسیبی ندیده است.

اما به گزارش پایگاه خبری ایلاف، منابع امنیتی از تیراندازی در نزدیکی سفارت ایران در مرکز شهر بغداد خبر دادند. این منابع اعلام کردند این حادثه به گونه ای می تواند عملیات انتحاری از سوی یک فرد نظامی وابسته به واحدهای حراست سفارت خانه باشد. خبرگزاری فرانسه نیز مدعی شد به گفته یکی از اعضای سفارت ایران در بغداد، شخص تیرانداز ، ساختمان سفارت که در نزدیکی یکی از راه های ورودی به منطقه الخضرا قرار دارد را هدف گرفته بود.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در وزارت کشور عراق اعلام کرد که تیراندازی در قسمت ورودی سفارت ایران اتفاق افتاد که البته این تیراندازی حاکی از آن است که یک عملیات انتحاری از سوی یک سرباز یگان محافظ سفارت انجام شده است. شاهدان عینی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند به دنبال این اقدام نیروهای امنیتی عراق راه ها و پل های منتهی به سفارت را فورا بستند که از جمله این پل ها الفنک و الجمهوریت بود که دو طرف بغداد را به یکدیگر متصل می کنند.

این در حالی است که در یک هفته اخیر سه حمله به ساختمان های سفارت ایران در بیروت، پیشاور و اخیرا بغداد انجام شده است. ماه گذشته نیز 5 مرزبان ایرانی در مرز پاکستان به گروگان گرفته شدند. برخی تحلیلگران ادعا می کنند حملاتی نظیر بمبگذاری مقابل کنسولگیری ایران در بیروت که توسط گروه عبدالله عزام انجام شد در ارتباط با نقش آفرینی ایران در سوریه است. در مورد حمله انتحاری به کنسولگری ایران در پیشاور پلیس پاکستان اعلام کرد، عامل انتحاری که کنسولگری ایران در پیشاور را هدف قرار داد ازبک یا چچنی بوده است. پلیس پیشاور همچنین اعلام کرد که وی قصد داشت ساختمان کنسولگری را منهدم کند اما به علت نقص فنی در خودرو و عمل نکردن چاشنی بمب جاسازی شده در آن نتوانست موفق به این کار شود.اما هنوز جزئیات تیراندازی روز گذشته در اطراف سفارت ایران در بغداد روشن نیست. از سوی دیگر اینکه این اقدام چند ساعت قبل از سفر زیباری به تهران انجام شده نیز برخی پرسش ها را ایجاد کرده است. دستور کار زیباری در سفر به تهران ، نهایی کردن همکاری در زمینه رودخانه اروند رود اعلام شده است. با این حال او بنا بود هفته گذشته به تهران سفر کند اما بنا بر دلایلی که به روشنی اعلام نشد این سفر را یک هفته به تعویق انداخت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: بغداد سفارت ایران تیراندازی به سفارت پیشاور


( ۴ )

نظر شما :