حمایت سران اروپایی از آزادی تیموشنکو

۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۹۱۱۵ سرخط اخبار

مقامات اروپایی با حمایت از آزادی نخست وزیر پیشین اوکراین، خواستار اتحاد در این کشور با هدف جلوگیری از خشونت ها شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «وال استریت ژورنال»، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته خواستار تشکیل دولتی در اوکراین شد که تمام طرف ها در آن در امنیت باشند.

اشتون در واکنش به تحولات اخیر در اوکراین گفت: « اتحادیه اروپا از همه انتظار دارد تا مسئولیت خود را با در نظر گرفتن اتحاد، حاکمیت و استقلال و همگرایی در نظر بگیرد. من از همه می خواهم که با استفاده از قانون اساسی، از قانون پیروی کنند.»

وی در بیانیه ای اعلام کرد که آخرین اصلاحات در اوکراین باید  اصلاحات قانون اساسی باشد تا به این وسیله دولتی خاص و شرایط برای انتخاباتی دموکراتیک مهیا شود.

وی همچنین از آزادی «یولیا تیموشنکو» نخست وزیر پیشین این کشور استقبال کرد.

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیز گفته بود که با «فرانک والتر اشتاین مایر» همتای آلمانی خود توافق کرده است از دولت جدید در کی یف حمایت کنند.

فرانسه نیز امروز ضمن استقبال از آزادی تیموشنکو از همه طرف ها خواست تا با اتحاد برای جلوگیری از خشونت جلوگیری کند.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که هم اکنون در پکن به سر می برد گفت: « در شرایط ویژه ای که اوکراین در آن به سر می برد، فرانسه نیز در کنار شرکای اروپایی است و از اتحاد و همگرایی در این کشور با هدف جلوگیری از خشونت حمایت می کند.»

بحران در اوکراین از سه ماه قبل و در پی خودداری دولت این کشور از امضای پیمان آزاد تجاری با اتحادیه اروپا به دلیل مشروط شدن این طرح به آزادی تیموشنکو آغاز شد. معترضان حامی اتحادیه اروپا، در این مدت با حضور مداوم در میدان استقلال کی یف، تلاش کردند با حمایت غرب دولت را به عقب نشینی وادار کنند.

کلید واژه ها: اوکراین اتحادیه اروپا


نظر شما :