مخالفان کاخ ریاست جمهوری اوکراین را تسخیر کردند

۰۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۲۹۰۶۵ سرخط اخبار

پس از چند هفته کشمکش و درگیری های شدید در اوکراین میان طرفداران و مخالفان این کشور و در حالی که روز گذشته اعلام شد، دو طرف به توافقی برای پایان دادن به درگیری ها دست یافته اند، اکنون خبر می رسد، رئیس جمهور این کشور از پایتخت خارج شده و کاخ ریاست جمهوری به تسخیر مخالفان درآمده است؛ امری که می تواند سرآغاز تحولات مهمی در اوکراین باشد.

به گزارش «تابناک»، معترضان اوکراینی امروز با وجود امضای توافق نامه میان دولت و سران مخالفان، وارد اقامتگاه رئیس جمهور شده اند.

مخالفان همچنین اعلام کرده اند، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور، اقامتگاه را ترک کرده و به محل نامعلومی برده شده است. رسانه های گوناگون اخبار ضد و نقیضی از محل حضور یانوکوویچ مخابره کرده اند، به گونه ای که برخی رسانه های عربی، مدعی فرود هواپیمای وی در امارات شده اند.

در این باره، رویترز به نقل از مشاور او می گوید: یانوکوویچ هنوز در اوکراین است و شبکه سی ان ان هم گزارش داده که وی در شهر «خارکف»، دومین شهر بزرگ اوکراین است.

بنا بر این گزارش، تظاهرات ها در اوکراین در حالی ادامه دارد که امروز رئیس پارلمان اوکراین هم که از حامیان یانوکوویچ بود، استفعا داد.

امروز همچنین سران مخالفان از پارلمان این کشور خواسته اند با تصویب طرحی، یانوکوویچ را ملزم به استعفا کنند. پارلمان دیشب هم وزیر کشور را اخراج و با آزادی «یولیو تیموشنکو» نخست وزیر اسبق این کشور موافقت کرد.

بحران در اوکراین از سه ماه گذشته و در پی خودداری دولت این کشور از امضای پیمان آزاد تجاری با اتحادیه اروپا به دلیل مشروط شدن این طرح به آزادی تیموشنکو آغاز شد. معترضان حامی اتحادیه اروپا، در این مدت با حضور مداوم در میدان استقلال کی یف، تلاش کردند با حمایت غرب، دولت را به عقب نشینی وادار کنند؛ هرچند رئیس جمهور اوکراین دیشب با سران مخالفان توافق نامه صلح امضا کرد، تظاهرات امروز همچنان ادامه یافت.

کلید واژه ها: اوکراین یانوکوویچ


( ۱ )

نظر شما :