تاجرها در رقابت انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

۰۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۳۳۳۱۸ سرخط اخبار

پس از چندین ماه کشمکش بالاخره در اوکراین روز موعود سررسید و مردم این کشور به پای صندوق های رای برای انتخاب رئیس جمهور رفتند. در این میان اما واکنش روسیه به این انتخابات بود که درنهایت نخستین موضع مثبت خود را در قبال اوکراین اتخاذ کرد و پوتین گفت که نتیجه انتخابات این کشور را قبول خواهد داشت.

همزمان اما از شرق این کشور خبر می رسد که درگیری ها بین مخالفان دولت مرکزی و طرفداران روسیه افزایش یافته است. سه شهر بزرگ اوکراین در شرق این کشور تاکنون اعلام استقلال کرده اند که به جز روسیه کشور دیگری هنوز استقلال آنها را به رسمیت نشناخته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بی بی سی در این باره نوشت: ادامه اقدامات خشونت بار شبه نظامیان هوادار روسیه در شرق اوکراین یک خطر جدی برسر مبارزات انتخاباتی است؛ اما اگر این انتخابات با موفقیت برگزار شود، ممکن است نقطه عطفی در بحران دراز مدت این کشور باشد. آسوشیتدپرس نیز با اشاره به عقب نشینی عجیب کرملین در قبال این انتخابات نوشت: مردم اوکراین در حالی به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند که تهدید حمله روسیه به این کشور فروکش کرده است. با این حال به نظر می رسد که در دو منطقه شرقی اوکراین که حدود 15 درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می دهد، رای دهندگان به دلیل فعالیت جدایی طلبان حامی روسیه که دو شهر دونتسک و لوهانسک را در دست دارند، تمایلی به رای دادن نداشته باشند. افراد مسلح در شرق اوکراین به طور هماهنگ کمیسیون های انتخابات محلی را تعطیل کرده اند و با اشغال دفاتر آنها یا سرقت صندوق های رای و اطلاعات رای دهندگان عملا مانع رای دادن آنها می شوند.

جنگ تاجرها برای پست ریاست‌جمهوری اوکراین

 چه کسانی نامزد شده اند؟

پترو پروشنکو: این فرد که صاحب بزرگ ترین کارخانه شیرینی و شکلات کشور است و به پادشاه شکلات معروف است، در نظرسنجی های پیش از انتخابات از سایر رقبا پیشی گرفته است. برخی از نظرسنجی ها نشان می دهد که این تاجر و سیاستمدار 48 ساله حدود یا بالای 50 درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری به دست می آورد. چنانچه وی بیش از نیمی از آرا را کسب کند، دیگر نیازی به برگزاری دور دوم نخواهد بود.

پروشنکو: او دارای شخصیتی است که در اوکراین به وی سیاستمدار آفتاب پرست (بوقلمون صفت) گفته می شود. وی از حامیان تاسیس حزب مناطق بود که حزب سیاسی یانوکوویچ محسوب می شود. وی با ویکتور مدودچوک همکاری می کرد که گمان می رود ستون پنجم اوکراین باشد و دوستی نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دارد. از سوی دیگر پروشنکو بخشی از انقلاب نارنجی دولت ویکتور یانوکوویچ بود و در دولت یانوکوویچ به عنوان وزیر اقتصاد مشغول فعالیت بود.

یولیا تیموشنکو: نخست وزیر 53 ساله سابق اوکراین که به دلیل مشارکت در معاهده های گازی اوکراین در دهه 1990 به پرنسس گازی معروف است. وی بعد از پروشنکو از نظر محبوبیت در رتبه دوم قرار دارد. تیموشنکو که بیشتر حامیانش در شهر صنعتی دنیپروپتروفسک در شرق اوکراین هستند، در دوران انقلاب نارنجی در سال 2004 و 2005 به اوج محبوبیت رسید. یوشچنکو  وی را در سال 2005 به عنوان نخست وزیر منصوب کرد، اما در اواخر همان سال برکنار کرد.

تیموشنکو بار دیگر توسط وی در سال 2007 برای همین پست انتخاب شد. دوران همکاری آنها مملو از درگیری بود که همین موضوع موجب شد تا طی پنج سال پیشرفت های کمی حاصل شود.
سرگئی تیگیپکو: وی که در نظرسنجی ها در رتبه سوم قرار دارد، یک قانونگذار و بانکدار است. این سیاستمدار 54 ساله به دلیل اتحادی که پیشتر با یانوکوویچ و حزب مناطق وی داشت، در مناطق شرقی این کشور محبوبیت دارد. وی در دورانی مشاور کمپین انتخابات رئیس جمهوری مخلوع این کشور و وزیر اقتصاد بود. پس از گریختن یانوکوویچ به روسیه، وی از حزب مناطق جدا شد. این خصیصه ها موجب محبوبیت وی در میان ساکنان مناطق شرقی و روس زبان اوکراین شد؛ اما محبوبیت چندانی در کی یف و غرب ندارد. تیگیپکو از منتقدان دولت نوپای کی یف و اقدامات آنها در مناطق جدایی طلب دونتسک و لوهانسک محسوب می شود و به این ترتیب احتمال ندارد که پیش از 10 درصد آرا را کسب کند.

میخائیل دوبکین: این تاجر 44 ساله که نامزد حزب مناطق است، بیشتر در زادگاهش خارکف محبوبیت دارد که اخیرا در آنجا فرماندار بود. اگر مردم در نواحی شرقی اوکراین بخواهند رای بدهند، بین او و تیگیپکو یکی را انتخاب خواهند کرد. در کی یف و مناطق غربی اوکراین پوسترهای تبلیغاتی این نامزد کنده و خط خطی می شود و او کمترین حمایت را دارد. این متحد سابق یانوکوویچ و احتمالا انتخاب کرملین برای ریاست جمهوری، مخالف تظاهرات ضددولتی معترضان در میدان استقلال کی یف بود و از جدایی طلبانی که در ماه آوریل مناطق شرقی را محاصره کردند، حمایت می کرد. گفته می شود که کمپین وی از سوی رینات احمدوف که از میلیاردرهای اوکراین است، حمایت می شود که از حامیان اتحاد اوکراین است.

کلید واژه ها: اوکراین یانوکوویچ کی یف حزب مناطق


نظر شما :