جزئیاتی از روند کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۰۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۹۲۷۶۴۹ سرخط اخبار

روز گذشته و همزمان با تأیید آغاز تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد در ایران، دولت آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا جداگانه و بنا بر مفاد توافق نامه ژنو، اقدام به کاهش بخشی از تحریم ها علیه ایران کردند. وزارت خزانه داری آمریکا در پایگاه اینترنتی خود به مهم ترین موارد تحریم های کاهش یافته یا معلق شده اشاره کرده است.

 

به گزارش «تابناک»، وزارت خزانه داری آمریکا، گزارشی از روند کاهش تحریم های ایران منتشر کرده است. در این گزارش آمده که آمریکا «به طور موقت» تحریم های مشخصی را که مربوط به خرید و فروش فلزات گرانبها، صادرات تولیدات پتروشیمی ایران، قطعات خودرو و همچنین برخی خدمات مربوط به این بخش هاست، به حال تعلیق درآورده است.

دولت آمریکا همچنین تعهد خود مبنی بر ایجاد یک کانال مالی برای تسهیل واردات اقلام بشردوستانه، پرداخت هزینه های درمانی ایرانیان در خارج از کشور، پرداخت هزینه های مربوط به سازمان ملل و همچنین کمک های مالی به دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را به اجرا در می آورد.

بخش دیگری از این کاهش تحریمی، مربوط به خرید قطعات و خدمات صنعت هواپیمایی ایران است. در نهایت، آمریکا تلاش های خود برای کاهش بیشتر صادرات نفت ایران را متوقف می کند. همه این موارد، فعلاً تنها مربوط به دوره شش ماهه در نظر گرفته شده در توافق مقدماتی هسته ای ژنو می شود.

در گزارش وزارت خزانه داری آمریکا تصریح شده که کاهش تحریم ها، شامل افرادی که پیش از این در لیست سیاه این وزارتخانه قرار گرفته و تجارت با آن ها منع شده است، نمی شود؛ افزون بر این، اجرای تحریم هایی که شامل لیست فعلی نیست، با شدت تمام ادامه می یابد، به ویژه مواردی که به دور زدن تحریم ها از سوی اشخاص و شرکت ها مربوط باشد.

از جمله دیگر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده، این است که با وجود کاهش تحریم ها، اتباع آمریکا و همچنین شرکت های آمریکایی به طور کلی از انجام تبادلات مالی با ایران منع می شوند. این ممنوعیت حتی شامل مواردی است که در برنامه اقدام مشترک با ایران، انجام آن ها مجاز شمرده شده است.
 
در بحث از کاهش تحریم های پتروشیمی، وزارت خزانه داری آمریکا نام چهارده شرکت ایرانی را برشمرده که می توانند «منحصراً» در زمینه صادرات مواد پتروشیمی از ایران به خارج از کشور فعالیت کنند. این شرکت ها عبارتند از: شرکت پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت تولیدات پتروشیمی قاعد بصیر، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، شرکت پتروشیمی جام، شرکت پتروشیمی مرجان، شرکت پتروشیمی مبین، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت پتروشیمی نوری، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی صدف عسلویه، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، شرکت پتروشیمی شازند و شرکت پتروشیمی تبریز.

با این حال بلافاصله در متن تصریح شده که هر گونه تبادلی با این شرکت ها در مواردی به جز صادرات، همچنان با تحریم آمریکا روبه رو خواهد شد.

در نهایت، یکی دیگر از بخش های مهم گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، به موضوع آزادسازی ۴. ۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور اختصاص دارد که قرار است در چند مرحله و در طول دوره شش ماهه مذکور انجام گیرد. بازه زمانی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا از قرار زیر است:

یکم فوریه ـ ۵۵۰ میلیون دلار
یکم مارس ـ ۴۵۰ میلیون دلار (منوط به گزارش آژانس در تأیید اینکه ایران نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده است)
هفتم مارس ـ ۵۵۰ میلیون دلار
دهم آوریل ـ ۵۵۰ میلیون دلار
پانزدهم آوریل ـ ۴۵۰ میلیون دلار (منوط به گزارش آژانس در تأیید اینکه ایران همه ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده است)
چهاردهم می ـ ۵۵۰ میلیون دلار
۱۷ ژوئن ـ ۵۵۰ میلیون دلار
بیستم ژوئن ـ ۵۵۰ میلیون دلار (منوط به گزارش آژانس در تأیید اینکه ایران همه تعهدات خود را به اجرا درآورده است).

کلید واژه ها: پتروشیمی شرکت پتروشیمی ایران وزارت خزانه داری آمریکا


نظر شما :